نیمی از مردم ترکیه در فقر بسر می‌برند؛ زندگی ۳۰ میلیون تن زیر خط فقر

سیاست‌های رژیم "اردوغان-باخچلی" حدود یک سوم شهروندان ترکیه - که حدود ۳۰ میلیون نفر هستند- را به زیر خط فقر کشیده است و بیشتر از نصف شهروندان در فقر زندگی می‌کنند و ه.د.پ در مورد این شرایط خطرناک هشدار داده است.

بحران‌ها در ترکیه به دلیل سیاستهای اشتباه و جاهلانه رژیم "اردوغان باخچلی" روز به روز بیشتر می‌شوند و زندگی مردم روز به روز دشوارتر می‌شود. هم زمان بخش‌های اقتصادی، صنعتی، گردشگری و دارایی به سقوط کامل نزدیک می‌شوند. علاوه بر همه‌ی اینها واحد پول این کشور لیره روز به روز بیشتر ارزش خود را از دست می‌دهد.

همه‌ی اینها سبب شده است تا فقر و تنگدستی و گرسنگی بخش بزرگی از جامعه‌ی ترکیه را در بر گیرد.

در این رابطه حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در گزارشی مبسوط فاش نموده است که در ترکیه ۳۰ میلیون تن در زیر خط فقر زندگی می‌کنند که حدود یک سوم جمعیت ۸۵ میلیونی ترکیه را شامل می‌شود.

در این گزارش آمده است: در حال حاضر ۶۰ درصد مردم ترکیه با دستمزد بسیار کم کار می‌کنند و درآمد روزانه و ماهیانه‌ی آنها بسیار اندک است و نسبت به سال‌های گذشته بسیار کاهش یافته است. همچنین حداقل ۲۰ میلیون تن در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و اگر کسانی را که به علت شیوع کرونا بیکار شده‌اند در نظر بگیریم، جمعیت بیکارها به ۳۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.

همچنین آمده است، از سال ۲۰۱۵ به بعد، حداقل ۵۰ هزار نفر به دلیل شرایط بد اقتصادی کارگاه‌ها و مغازه‌های خود را تعطیل کرده‌اند، اما در دو سال اخیر این رقم افزایش یافته و ده‌ها هزار کارگاه و صدها هزار مغازه تعطیل شده‌اند.

گزارش همچنین آشکار کرده است که ۱۷ درصد زنان بازنشسته می‌شوند اما درصد بازنشستگی مردان ۸ درصد است و همچنین در پرداخت دستمزد هم به زنان ظلم می‌شود و حقوق بازنشستگی آنها کمتر از حقوق بازنشستگی مردان است. این هم تبعیض آشکار میان زن و مرد است.

همچنین آمده است، در کل همه‌ی بازنشستگان به دلیل کمی حقوق قادر به تامین نیازهای زندگی خود نیستند و با فقر دست به گریبان هستند. به‌گفته‌ی کارشناسانی که مسائل ترکیه را تحت نظر دارند، اگر در حال حاضر در ترکیه ۳۰ میلیون تن زیر خط فقر باشند، آنگاه بیشتر از نصف جمعیت این کشور در زیر خط فقر هستند. همه‌ی این مسائل هم به دلیل سیاستهای جنگ‌طلبانه و فاشیستی و ضد مردمی ائتلاف اردوغان-باخچلی می‌باشد که از سال ۲۰۱۵ پروسه‌ی صلح و چاره‌یابی در ترکیه را متوقف کردند که عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد آنرا آغاز کرده بود که سبب رشد ترکیه در همه‌ی زمینه‌ها شده بود.

هم زمان سیاستهای اشغالگرانه‌ی این ائتلاف در کوردستان، سوریه، لیبی، دریای مدیترانه و قره باخ و همکاری با گروههای تبهکار ماننده القاعده، داعش و غیره که بخش زیادی از بودجه و درآمد کشور به آن اختصاص می‌یابد، علت دیگر سقوط اقتصادی ترکیه و فقر است.

در رابطه با این شرایط، اقتصاددانان ه.د.پ و ترکیه معتقدند، اگر هر چه سریعتر اقدامات جدی و عملی برای چاره‌یابی شرایط موجود انجام نشود و حد و مرزی برای سیاستهای اشتباه رژیم اردوغان-باخچلی قرار داده نشود، آنگاه شرایط بسیار بدتر و ناگوارتر از شرایط موجود در انتظار ترکیه و خلق‌های ساکن در این کشور خواهد بود و طی چند سال آینده فقر، بحران‌ها و مشکلات دو برابر خواهند شد.