راهپیمایی کوردستانیان و دوستان آنان در لاهه در محکومیت استفاده رژیم ترکیه از سلاح شیمیایی

کوردستانیان و دوستان آنها در شهر لاهه‌ی هلند در مقابل ساختمان سازمان منع سلاح شیمیایی (OPCW) تجمع کرده و استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت اشغالگر ترکیه و سکوت بین‌المللی را محکوم کردند.

کوردها و دوستانشان از چندین شهر اروپا به شهر لاهه رفته و در مقابل دادگاه عدالت اروپا در لاهه تجمع کردند. سپس با راهپیمایی به مقابل ساختمان سازمان منع سلاح شیمیایی OPCW رفتند.

فاتوش کوکسونگور، رئیس مشترک کنگره‌ی جامعه دمکراتیک کوردستانیان در اروپا KCDK-E قبل از آغاز راهپیمایی بیانیه‌ای قرائت کرده و گفت: علت تجمع امروز ما سکوت و بی‌عدالتی دیوان عدالت لاهه است که آن هم در اساس به معنی سکوت همه‌ی سازمان‌های بین‌المللی اروپا می‌باشد.

کوکسونگور همچنین گفت: این سکوت سبب می‌شود تا دولت ترکیه در قتل‌عام و کشتار کوردها با سلاح شیمیایی جسارت به دست آورده و بدون هیچ ترسی از سلاح شیمیایی استفاده کرده و قتل عام انجام دهد.

همچنین احمد کاراموس رئیس مشترک کنگره‌ی ملی کوردستان ک.ن.ک به دادگاه عدالت اروپا گفت: خلق کورد نیز نیاز به عدالت دارد.

کاراموس اعلام کرد، خلق کورد با سلاحی کشته می‌شود که اروپا آن را به ترکیه می‌فروشد و گفت: دیکتاتور اردوغان مدرن‌ترین اسلحه‌ها را علیه زنان و کودکان، پیران و سالمندان کورد به کار می‌گیرد.

فعالین با ماسک و لباس سفید به استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت ترکیه اعتراض کرده و با در دست گرفتن پوستر سکوت سازمان‌ منع سلاح شیمیایی OPCW را محکوم کردند.

فعالین زمانی‌که به مقابل سازمان منع سلاح شیمیایی OPCW رسیدند، مسیر عبور و مرور را بسته و مانند کسانی که علیه آنها سلاح شیمیایی استفاده شده باشد، نمایش اجرا کردند.

در زمان آماده سازی این خبر پلیس فعالین را محاصره کرد اما فعالیت همچنان ادامه داشت.

رمزی کارتال، رئیس مشترک کنگره‌ی خلق در سخنانی اظهار کرد: دولت ترکیه در زاپ، متینا و آواشین کوردستان از سلاح شیمیایی و همچنین سلاح‌های ممنوعه استفاده می‌کند. دولت ترکیه طی ۶ ماه و ۱۱ روز حملات خود ۳۲۵ بار از سلاح شیمیایی علیه نیروهای گریلا استفاده کرده و به همین دلیل ۳۳ گریلا که بیشتر آنها گریلاهای زن بودند، شهید شدند.

فرماندهی کل نیروهای مدافع خلق ه.پ.گ و رهبری کنفدرالیسم جوامع کوردستان ک.ج.ک از همه‌ی جهانیان درخواست نمودند و اعلام کردند، دولت ترکیه جنایت علیه بشریت مرتکب می‌شود و جهان نباید در مقابل این جنایات سکوت کند. چندین بار نیز در پارلمان اروپا و شورای اروپا و پارلمان کشورهای اروپا این مسئله مطرح شده است.

ما از اتحادیه‌ی اروپا سوال می‌کنیم سلاح شیمیایی علیه خلق کورد به کار گرفته می‌شود، شما چه کار می‌کنید؟ چرا سکوت کرده‌اید؟ اما حقیقت چیست؟ حقیقت این است که جهان سکوت کرده و کر و کور و لال است. جهان کیست؟ شورای اروپا، اتحادیه اروپا، ناتو و آمریکاست. حقیقت چیست؟ عدالتی که ۱۰۰ سال است بر خلق کورد تحمیل می‌شود و این بی‌عدالتی ادامه دارد و آن نیز ادامه‌ی توطئه‌ی بین‌المللی است.

کارتال در ادامه سخنان خود در رابطه با سیاست انکار و از بین بردن و پاک‌سازی خلق کورد توسط دولت ترکیه و سکوت کشورهای اروپایی در مقابل این سیاست و جنایت دولت ترکیه صحبت کرد و گفت: توطئه‌ی بین‌المللی توسط این کشورها انجام می‌شود، به همین دلیل پس از رخداد هلبجه علیه کوردها از سلاح شیمیایی استفاده می‌شود. آن کس که کشته می‌شود کوردها هستند. به همین دلیل جهانیان سکوت کرده‌اند.

به همین دلیل ما از طرف خلق کورد و سازمان‌های کوردی اروپا به مقابل دادگاه عدالت لاهه آمده‌ایم. ما گفتیم، باید ظلم و بی‌عدالتی علیه کوردها پایان یابد. ما به مقابل سازمان منع سلاح شیمیایی OPCW آمده‌ایم و می‌خواهیم صدای خود را به آنها برسانیم. دیگر کافی است. سکوت به این معنی است که علیه خلق کورد هستند. دیگر نظاره‌گر بودن این قتل‌عام‌ها که علیه خلق کورد انجام می‌شود، بس است. ما می خواهیم سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی صدای خلق ما را بشنود. اسلحه‌ی شیمیایی علیه خلق ما به کار گرفته می‌شود، پس بروید و در رابطه با بکارگیری سلاح شیمیایی تحقیق کرده و حقایق را آشکار کنید و آن را برای افکار عمومی ارائه دهید.

 ما از خلقمان تشکر می‌کنیم که به اینجا آمده‌اند. مقاومت آنها را گرامی می‌داریم و امیدواریم همه صدای خلق کورد را بشنوند. ما به فعالیت‌ها و تجمعات خود تا زمانی که حقایق در رابطه با سلاح شیمیایی آشکار شود، ادامه خواهیم داد. اگر باز هم در مقابل استفاده از سلاح شیمیایی و سلاح‌های ممنوعه سکوت شود ما به عنوان کوردستانیان در اروپا و دوستان کوردها به فعالیت‌ها و تجمعات خود ادامه داده و توقف نخواهیم کرد. مقاومت زندگی است، ما به مقاومت شما سلام و درود می‌فرستیم.

 همه‌ی شرکت کنندگان و حاضرین با سردادن شعار به این تجمع پایان دادند.