سازمان اطلاعاتی سوئیس: ترکیه نقشی کلیدی برای داعش ایفا می‌کند

سازمان اطلاعات کشور فدرال سوئیس در گزارش امنیتی سال ۲۰۲۰ خود با اشاره به ایفای نقش کلیدی ترکیه برای داعش اعلام کرده است که پ.ک.ک سیاست‌های خود را مبنی بر دور کردن خشونت و ترور از اروپا ادامه می‌دهد.

سرویس اطلاعاتی سوئیس فدرال (SRC) گزارش خود را از وضعیت امنیتی در سال ۲۰۲۰ منتشر نمود.

در این گزارش در رابط با اردوغان نیز آمده است که رئیس جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان همراه با سیاستهای تجاوزکارانه خارجی خود نیز همچنان مورد حمایت قرار می‌گیرد. این گزارش همچنین اعلام کرده است که علیرغم تمامی راه‌های در پیش گرفته، اردوغان نتوانسته است که وضعیت اقتصادی نابسامان خود را سامان دهد. در ادامه این گزارش آمده ست که خلق از حملات تجاوزکارانه نظامی وی به سوریه، عراق و سوریه حمایت نمی‌کند.

بازی ترکیه با مسئله دموگرافی در روژآوا

در رابطه با سیاستهای توسعه‌طلبانه ترکیه در این گزارش آمده است که ترکیه در مناطق شمال-شرق سوریه که تحت کنترل خود در آورده است، تلاش می‌کند که پناهندگان و آوارگان عرب سوری را مستقر کند. از این طریق احتمال دارد که دموگرافی این مناطق را دستخوش تغییر قرار داده و از این طریق در مناطق شمال-شرق که مانند مناطق خودمدیریتی اعلام شده است، بازی‌های سیاسی را ادامه دهد.

وضعیت اقتصادی ترک دچار بحران می‌شود

در رابطه با آینده ترکیه نیز گفته می‌شود: ترکیه چهره‌ای  تهاجمی از خود نشان داده و بی‌ثباتی‌های سیاسی در ترکیه همچنان ادامه دارند و وضعیت اقتصادی این کشور رو به بحرانی‌تر شدن می‌رود. همچنین در بخش دیگری از گزارش آمده است که ترکیه به منظور به کنترل درآوردن پ.ک.ک که آن را تهدیدی بزرگ برای خود می‌بیند، حملات نظامی خود را در سوریه و عراق ادامه می‌دهد.

ترکیه نقشی کلیدی برای داعش ایفا می‌کند

در رابطه با ترور جهادیون نیز در این گزارش امنیتی آمده است که داعش در بسیاری از منطق سوئیس، در اروپا همچنان خبری مهلک به شمار می‌رود. در رابطه با ترکیه و داعش نیز در این گزارش آمده است که داعش از شبکه‌های بین‌المللی برخوردار بوده و ترکیه در این رابطه، به منظور تسهیل حرکت و رفت و آمد نیروهای داعش، نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که ترکیه مانند یک منطقه ترانزیت و پشت جبهه برای نیروهای داعش ایفای نقش می‌کند. در بسیاری از مواقع تاکید شده است که نمایندگان داعش هم در نزدیکی مرزهای ترکیه دستگیر یا کشته شده‌اند.

پ.ک.ک در اروپا از هر گونه خشونتی احتراز می‌کند

در ارتباط با تلاش‌های حزب کارگران کوردستان در اروپا نیز تایید شده است که: حزب کارگران کوردستان در اروپا به شیوه‌ای عملگرایانه رفتار کرده و به منظور خارج شدن از لیست ترور اتحادیه اروپا از تمامی راهکارهای خشونت آمیز احتراز می‌کند. در اروپا هیچگاه بین نیروهای تظاهر کننده کورد و نیروهای امنیتی برخوردی ایجاد نشده است. در جریان اعتراضاتی که روی داده و آسیبهایی متوجه اموال عمومی شده است، مشخص شده است که این اقدامات از سوی گروه‌های چپگرای رادیکال بوده است. رهبران کورد در سوئیس اجازه نمی‌دهند که راهکارهای خشونت امیز بکار گرفته شوند و اجازه تندروی و خشونت را نمی‌دهند.

حزب کارگران کوردستان نشان داده است که در  فعالیتها و مبارزات خود هیچگونه ضرری متوجه غیر نظامیان نکرده و این رویه را ادامه می‌دهد. توریستهای اروپایی که به ترکیه مسافرت کرده‌اند تا کنون هدف نیروهای پ.ک.ک قرار نگرفته‌اند. پ.ک.ک در آینده نیز فعالیتهای خود را به همین شیوه و بدور از خشونت در اروپا ادامه می‌دهد.