خبر فوری: استرک تی‌وی و مدیا هابر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این حمله غیرقانونی و توطئه است، نمی‌توانند ما را ساکت کنند

شخصیت‌ها، روشنفکران، باورمندان و روحانیون ایزدی دخالت‌های پ.د.ک در امور مذهبی خود را رسوا کردند

تعدادی از روشنفکران و فعالان و شخصیتهای شناخته شده‌ی ایزدی در اقلیم کوردستان و جهان در بیانیه‌ای پاسخ سخنگوی حزب دمکرات کوردستان را داده و اعلام کردند، دیگر اجازه نمی‌دهیم این حزب در امور دینی ایزدیها دخالت کند.

در واکنش به مداخلات پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) در امور مذهبی ایزدی‌ها و همچنین تلاش این حزب برای ایجاد تفرقه میان خلق ایزدی جمعی از ایزدی‌های سرشناس کوردستان و خارج از میهن بیانیه‌ای صادر کرده و ضمن محکوم کردن اقدامات اخلالگرانه پ.د.ک خواستار اتخاذ موضع از سوی عموم خلق کوردستان شدند.

متن بیانیه:

"پاسخی به سخنگوی پارت دمکرات کوردستان و آشکار نمودن حقایق

همان طور که مطلع هستید حدود دو ماه است که بابه شیخ رئیس جامعه روحانیون ایزدی درگذشته است و بر اساس رسوم آیین ایزدی باید در مدت کوتاهی، بابه شیخ جدیدی جانشین وی شود، این مسئله هم برای ایزدی‌ها و آنهایی که با ایزدی‌ها آشنایی دارند، مشخص است که با چه مکانیزمی باید انجام شود!

اما متاسفانه، برخلاف خواست و اراده‌ی ایزدی‌ها و آداب و رسوم دینی ما، در شهر دهوک طی جلسه‌ای غیرعلنی و نامشروع که به ایزدی‌ها اجازه‌ی حضور در آن داده نشده و فقط با حضور تعدادی از ایزدی‌های وابسته به پ.د.ک و یک کاندیدای وابسته به خود، دور از هر عرف و ارزشی، بابه شیخ تازه‌ای دست نشان شد که بر خلاف خواست بیشتر ایزدیها در داخل و خارج از میهن است، حتی بسیاری از شرکت کنندگان در این جلسه از چگونگی انتخاب وی اطلاعی نداشتند و این مسئله برای ایزدیها قابل قبول نیست. حازم تحسین بگ خود بر خلاف خواست ایزدی‌ها و به خواست دستگاه پاراستن حزب دمکرات کوردستان تحمیل و به میر ایزدی‌ها تبدیل شد، برای همه واضح است که میر تحمیل شده، فردی نا آگاه است و توانایی این جایگاه را ندارد، اکنون چگونه این حق را دارد که رئیس جامعه روحانی ایزدی‌ها را مشخص کند و بدون اراده و خواست بیشتر ایزدی‌ها او را منصوب کند. اما ما تاکید می کنیم این یک پروسه‌ی نامشروع است و ما آنرا رد می‌کنیم.

ما مطمئن هستیم که این تصمیم به خواست ایزدی‌ها نبوده است و ایزدی‌ها هم اجازه نمی‌دهند پارت دمکرات کوردستان و هیچ حزب دیگری یک بار دیگر با سرنوشت و آیین آنها بازی کنند و قربانی سیاستهای اشتباه و ممنوعیت‌ها شویم و آینده‌مان را به دست تقدیر نمی‌دهیم.

خواهران و برادران عزیز

در حالی که منتظر پاسخ و موضع جدی ریاست پ.د.ک بودیم، در مقابل تداخلات و بی‌احترامی‌هایی که آنها به مقدسات ایزدی‌ها کردند و همچنین سبب تفرقه‌افکنی و اختلاف داخلی میان ایزدی‌ها شدند و یک بار دیگر با نقشه‌ی دستگاه پاراستن پارت دمکرات کوردستان مردم بی‌گناه شنگال را فروختند و به جای آنکه عذرخواهی کنند و خیانتهایشان را اصلاح کنند، اما متاسفانه سخنگوی آنها برای این کار ناپسندشان بهانه تراشی کرده و بر ما منت هم می‌گذارند، به همین دلیل لازم دیدیم تا این اطلاعیه را منتشر کنیم.

همان طور که اشاره کردیم، پ.د.ک و دستگاه پاراستن، از همان ابتدای درگذشت جناب میرتحسین و جناب بابه شیخ، به طور مستقیم دست به دخالت در امور دینی ایزدی‌ها زدند و همه‌ی آداب و رسوم دینی و هشدار افراد و روحانیون مذهبی را فراموش کردند و به دور از هر ارزشی، به دلخواه خود طی مراسمی جانشین بابه شیخ را تعیین کردند که این امر بر خلاف همه‌ی اصطلاحات و سخنانی است که سخنگوی پ.د.ک به کار می‌گیرد، چون احترام به حقوق و آزادیهای ایزدی‌ها اینگونه ممکن نیست که هر بار همه‌ی ارزش‌های دینی ما پایمال شوند و یک بار دیگر ایزدیها را بفروشند و میان آنها تفرقه و اختلاف ایجاد کنند، در حالی که انتظار داشتیم پارت دمکرات کوردستان به دلیل حراج شنگال و بستگانمان به داعش برای دلجویی از ما موضعی انسانی اتخاذ کنند، اما متاسفانه به سیاستهای اخلالگرانه و بی‌احترامی به مقدسات ایزدی‌ها ادامه دادند و با برنامه‌ی قبلی برای پاک نمودن هویت ما تلاش می‌ کنند.

مردم اقلیم کوردستان و عراق و ایزدی‌ها به خوبی می‌دانند که پ.د.ک پس از پروسه‌ی آزادسازی عراق در سال ۲۰۰۳ دست به تهدید و ترغیب ایزدی‌ها زده‌اند، به ویژه پس از تسلیم ایزدی‌ها در شنگال در ۳/۸/۲۰۱۴ به صورت سیستماتیک در امور دینی و اجتماعی ایزدیها دخالت می‌کند و با سیاست ترس و گرسنه نگه داشتن با ایزدی‌ها برخورد می‌کند.

در این مسئله نیز با ابوفراس الحمدانی از مسئولان اسبق رژیم بعث عراق مشورت کرده و این کار را با هدف نابودی مقدساتمان انجام داده‌اند.

خواهران و برادران قهرمان و مقاومت‌گر در کوهستان شنگال، مردم بی‌گناه کمپ‌ها در اقلیم کوردستان، مردم فرودست میهن بابه شیخ، مقاومتگران ایزدی در روژاوا و جنوب کوردستان، خلق ایزدی مهاجر در گرجستان و ارمنستان و مناطق سابق اتحاد جماهیر شوروی، ایزدی‌های خارج از میهن و پناهجو در اروپا و آمریکا و کانادا و استرالیا، هویت دینمان، خاکمان، پرستشگاه‌هایمان، حقوق عمومیان، آشکارا و مستقیم در خطر نابودی و معامله [از سوی پارت دمکرات کوردستان] قرار گرفته‌اند.

در مقابل این همه ستم و سرکوب و تجاوز و بی‌احترامی که به ما می‌شود، سکوت رئیس‌ جمهور و نخست ‌وزیر و رئیس پارلمان عراق و رئیس اقلیم و پارلمان و احزاب کوردستان و سازمانهای مدنی جای شگفتی و نگرانی است. به همین دلیل زمان آن رسیده است، ایزدی‌ها در هر جایی تمام توان خود را برای صلح و دفاع از حقوقمان و همزیستی مسالمت آمیز به کار گیریم. از تمام توان و تلاش خود نیز برای ممانعت و شکست هر مرام و توطئه و دخالتی در امور آیینی و اجتماعیمان استفاده می‌کنیم.

شاد باشید.

تعدادی از روشنفکران، فعالان، باورمندان و شخصیتهای برجسته ایزدی در اقلیم کوردستان و جهان."