شرکت آلمانی ناچارا پروژه مشترک با مزدوران ترکیه را متوقف کرد

شرکت Welthungerhîlfe وابسته به رئیس جمهوری آلمان پس از واکنش‌های گسترده نسبت به همکاری با مزدوران ترکیه در عفرین اشغالی مجبور به فسخ قراردادهای خود شد. این شرکت در عفرین اشغالی برای مزدوران ترکیه به ساختمان سازی و تعمیر منازل می‌پرداخت.

بنابر خبر منتشر شده از سوی فهمی کاتار در روزنامه ینی ازگور پولتیکا یک سازمان آلمانی به نام Welthungerhîlfe که در لوای کمک‌های انسان‌دوستانه برای مزدوران ترکیه در عفرین اشغالی فعالیت می‌کرده است پس از اعتراضات گسترده مجبور به توقف پروژه‌های خود شد. این سازمان که عنوان سازمان کمک‌های انسان‌دوستانه آلمان را یدک می‌كشد پروژه احداث و تعمیر شهرک‌های مسکونی را با مزدوران ترکیه در عفرین اشغالی منعقد کرده و فعالیت‌ خود را آغاز کرده بود. جالب اینکه این سازمان وابسته به رئیس جمهوری آلمان فرانک والتر اشتاین مایر می‌باشد. این سازمان پس از اعتراض‌های گسترده کوردها مجبور به ابطال قرارداد با مزدوران ترکیه در عفرین اشغالی شد.

دولت آلمان از سال ٢٠١٢ تاکنون به هیچکدام از شهرها و اداره‌های خودمدیریتی شمال و شرق سوریه کمک و همکاری نکرده‌اند، اما به محض اشغال عفرین از سوی ارتش ترکیه، فراری‌های داعش و گروه تبهکار النصره تحت عناوین گمراه‌کننده‌ای همچون کمک‌های انسانی مبالغ هنگفتی را به مزدوران ترکیه می‌رساند. سازمان Welthungerhîlfe پس از اشغال عفرین با مزدوران ترکیه قراردادی را برای تعمیر ۴٠٠ ساختمان به امضا رسانده بود. این قرارداد در پی واکنش‌های اعتراضی کوردها ابطال شد. این سازمان اعتراف کرد که به دلیل نقض مبانی استقلال و بی‌طرفی پروژه‌های خود را در عفرین متوقف کرده است.

مرکز افشای اسناد تخلف/ شمال سوریه برای اولین بار از پروژه سازمان وابسته به رئیس جمهور آلمان پرده برداشت. این مرکز گزارشی را در مورد فعالیت‌های یک شرکت آلمانی متعلق به رئیس جمهور آلمان در عفرین اشغالی منتشر کرد. این مرکز سپس اسنادی در مورد پروژه‌های شرکت Welthungerhîlfe در عفرین اشغالی را در شبکه توئیتر افشا کرد. افشای این اسناد نارضایتی کوردها و دوستان آنان در آلمان را به دنبال داشت. شرکت Welthungerhîlfe در پاسخ به اعتراض افکار عمومی مدعی شده بود که پروژه‌های آنان برای آوارگانی است که از خارج از عفرین به این شهر وارد شده‌اند.

مرکز افشای اسناد تخلف/ شمال سوریه در واکنش به ادعاهای سازمان Welthungerhîlfe در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اشغال عفرین نتیجه توافق سه ‌طرفه میان روسیه، ترکیه و رژیم سوریه بوده است و آوارگان مد نظر شرکت آلمانی همان مزدوران ترکیه و خانواده‌های آنان هستند که که از غوطه به عفرین منتقل شده و بجای ١٠٠ هزار کورد آواره عفرین اسکان داده شد‌ه‌اند. این مرکز افزوده بود که خانه‌هایی که شرکت آلمانی Welthungerhîlfe قصد تعمیر آنها را داشت نه خانه‌های مزدوران بلکه‌ خانه‌های کوردهای عفرین می‌باشد که از سوی مزدوران ترکیه غصب شده‌اند. این مزدوران اکنون در سوریه، لیبی و آذربایجان در حال جنگ برای منافع ترکیه هستند.

پس از افشای پروژه شرکت Welthungerhîlfe در عفرین، ٢٨ سازمان جامعه مدنی در بیانیه‌ای مشترک مخالفت خود را با پروژه مذکور اعلام کردند. در بیانیه مشترک سازمان‌های جامعه مدنی آمده است که چطور ممکن است این سازمان تنها در عفرین اشغالی فعالیت کند اما صدها هزار آواره عفرینی در خارج از این شهر بی‌خانمان مانده‌اند.

ابراهیم شیخو سخنگوی سازمان حقوق بشر عفرین در مورد پروژه شرکت Welthungerhîlfe می‌گوید، این خانه‌ها برای عفرینی‌هایی که به زور آواره شده‌اند ساخته نمی‌شوند. آواره‌های عفرین در ۵ کمپ در منطقه شهبا و در ویرانه‌ها زندگی خود را سپری می‌کنند.