انصراف دو هنرمند ایتالیایی از جشنواره‌ی تئاتر فجر

با انصراف تعداد زیادی از هنرمندان، نویسندگان، بازیگران تئاتر وکارگردانان در جشنواره ی فجر، دو هنرمند ایتالیایی نیز از حضور در این جشنواره انصراف دادند.

یوجینو باربا و رومئو کاستلوچی دو چهره‌ی سرشناس تئاتر ایتالیا هستند که از حضور در جشنواره‌ی تئاتر فجر انصراف دادند.

جشنواره ی تئاتر فجر در بهمن ماه برگزار می‌شود و تاکنون تعداد کثیری از هنرمندان در اعتراض به کشتار معترضین و همچنین سرنگونی هواپیمانی مسافربری اوکراینی با موشک سپاه از حضور در این جشنواره انصراف داده‌اند.

سی و هشتمین جشنواره‌ی تئاتر فجر با دبیری نادر برهانی مرند و دبیری مهرداد رایانی مخصوص در بخش بین‌الملل قرار است در بهمن ماه برگزار شود. یوجینو باربا و گروه تئاتر اودین در نامه‌ای به مهرداد رایانی مخصوص از حضور در این جشنواره انصراف دادند.

این کارگردان ایتالیایی ساکن دانمارک در نامه خود به  دبیر بخش بین الملل تئاتر فجر نوشت: "لغو فستیوال بین‌المللی تئاتر فجر با تدارکات چشمگیرش و ۳۲ فستیوال ملی و ۷۰ اجرا، از طریق سکوتش، فراخوان نمادین رعدآسایی به مردم آن سوی تمام مرزها خواهد داشت تا یاد ۱۷۶ قربانی را گرامی بدارند."

جشنواره ی تئاتر فجر نیز انصراف این هنرمندان را تایید کرد و اعلام کرد همه ی کارگاهها و اجراهای یوجینو باربا و رومئو کاستلوچی لغو شده‌اند.

انصراف این دو هنرمند ایتالیایی در پی آن رخ داد که در دوم دیماه جمعی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی طی نامه‌ای از شرکت آنها در این جشنواره انتقاد کردند.

نویسندگان این نامه با توجه به اخبار حضور این دو هنرمند در این جشنواره، گفته بودند: "اگر این خبر درست است، آیا می‌دانید که برای رسیدن به صحنه این فستیوال قدم بر خون جوان‌های آن کشور می‌گذارید؟ جوان‌های بی‌دفاعی که فقط برای حقوق اولیه خود به خیابان‌ها آمده بودند."

سوسن فرخ‌نیا، پرویز صیاد، نیلوفر بیضایی، ناصر رحمانی‌نژاد، اسماعیل خویی، فرج سرکوهی، نسیم خاکسار، ناصر زراعتی، فریدون تنکابنی، روشنک بیگناه، حسن زرهی، اکبر معصوم‌بیگی، منوچهر دقتی، اسد سیف، حمید جاودان، محمود کویر، احمدنیک‌آذر، کوشیار پارسی، امید شمس، مریم اشرافی، شریفه‌بنی‌هاشمی، علی کامرانی، فریدون‌تنکابنی، کورش‌افشارپناه، نسرین الماسی، سپیده شکری، محمد حیدری، غلام آل‌بویه فغان، حسین ‌افصحی، حسین دریانی، آرش سرحدی، وحید مُنجزی، هادی کیکاووسی و قاضی ربیحاوی از امضاکنندگان نامه می‌باشند.