سلطان نی‌ِ کردستان به خاک سپرده شد

​​​​​​​کردستانیان ارمنستان در مراسمی شایسته هنرمند نامدار کرد و سلطان نی عگید جمو را به خاک سپردند

عگید جمو سلطان نی کردستان روز چهارشنبه (٣٠ ژانویه/ ١٠ بهمن) در شهر ایروان پایتخت ارمنستان چشم از جهان فروبست.

 

پیکر عگید جمو در مراسمی شایسته که توسط کردستانیان ارمنستان سازماندهی شده بود در آرامگاه خانوادگی این هنرمند در روستای قامیشان در حومه اکتوربریان خاکسپاری شد.

اتحاد کردستانیهای ارمنستان، کمیته کردستان، هنرمند چیا شنسس از شمال کردستان، ویسی آلتاتی از مرکز فرهنگی مزپوتامیا، استاد شیرکو از گروه موسیقیدانان 'ما'، یلیخان آدگوزل مسئول گروه 'کوم' و هنرمندانی از جنوب کردستان، اروپا و دوستان عگید جمو در مراسم تشییع و خاکسپاری این هنرمند سرشناس شرکت نمودند.

 

سالها مدیدی به صیانت از فرهنگ کردها پرداخت

سلو دربویان از اعضای موسس مجلس شنگال به نمایندگی از اتحاد کردهای ارمنستان و کمیته کردستان طی سخنانی گفت:"سده ٢١ سده نسل‌کشی کردها بود، زبان و فرهنگ کردها ممنوع اعلام شد. هنرمند زندیاد عگید جمو از خانواده‌ای کرد ایزدی ناچار به کوچ به ارمنستان شدند. در رادیو ایروان سالهای مدیدی به صیانت از فرهنگ کردها پرداخت. با هنر و شخصیت میهن‌دوستی که داشت به سمبلی از هنرمندان متعهد مبدل شده بود. هنرش را همچون سنگری برای مبارزه علیه زورگویان و ستمگران می‌دید. سعی کرد که حماسه‌های قهرمانانه را با استفاده از نی بازگو کند. دربویان این وفات عگید جمو را به خانواده ، جامعه ایزدی، خلق کردستان و دوستان وی تسلیت گفت و خاطرنشان کرد که یاد و خاطره این هنرمند برای همیشه زنده خواهد بود."

 

با استفاده از هنر خویش به میهن خدمت کرد

چیا شنسس از هنرمندان مرکز مزپوتامیا در سخنانی گفت:اگر چه استاد عگید جمو از میهن خارج شده بود اما با هنر خویش عشق به میهن را بازگو می‌کرد. هم در آثارش و هم در شخصیتش تعهد به میهن را نشان داد. درگذشت وی ضایعه‌ای بزرگ است،  اما عگید جمو در قلب همه ماست و جایگاه ویژه‌ای در کردستان دارد. شنسس مراتب تسلیت خود را به خانواده جمو و خلق کرد ابراز نموده و ترانه‌ای را به یاد عگید جمو بازخوانی کرد.

 

پیکر عگید جمو پس از سخنان هنرمندان و نمایندگان مراکز هنری کردستانی به خاک سپرده شد.