آغاز کارگروه صیانت از زبان: زمان صیانت از زبان فرا رسیده است

در رابطه با فشارها و ممنوعیت‌های موجود بر زبان کوردی، کارگروهی با شعار «زمان صیانت از زبان فرا رسیده است»، روز گذشته برگزار شده و امروز نیز ادامه خواهد یافت.

انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ‌های مزوپوتامیا MED-DER و حزب دمکراتیک خلق‌ها با همکاری یکدیگر کارگروهی را با نام زمان صیانت از زبان برگزار کردند. این کارگروه که روز گذشته و امروز نیز ادامه پیدا می‌کند، در هتلی در منطقه سور آمد برگزار می‌شود. در این کارگروه فشارها و حملات صورت گرفته بر زبان کوردی و سیاستهای اعمال شده برای محدود نگاه داشتن این زبان مورد بحث و گفتگو واقع شده و در مورد قدم‌هایی که باید برداشته شوند، گفتگو می‌شود.

مدیران پلتفرم زبان کوردی، اعضای شبکه زبان و فرهنگ کوردی، ریاست انستیتوی کورد استانبول، درسیم داغ نماینده آمد در پارلمان، مدیران و رهبران حزب دمکراتیک خلق‌ها، حزب مناطق دمکراتیک، حزب کمونیست کوردستان، فعالان جنبش زنان آزاد و سازمان‌های دیگر نیز در آن مشارکت کردند. شیلان الماس ریاست مشترک مد-در در ابتدای این نشست سخنرانی کرد.

علیه سیاستهای سرکوب مبارزه می‌کنیم

شیلان الماس کان ضمن اشاره به ممنوعیت و سیاستهای در پیش گرفته علیه زبان کوردی از سوی قیمها و گماشتگان حزب حاکم و سیاستهای آنان در نابودی زبان کوردی سخنرانی کرده و اظهار داشت که زبان کوردی باید بتواند به زبان سیاست و اجتماع تبدیل شود. برای این مهم نیز لازم است که گام‌های مهمی برداشته شود.

رفعت رونی ریاست مشترک مد-دَر نیز که از زندان گروه D آمد به تازگی آزاد شده است، در این نشست حضور پیدا کرده و سلام‌های زندانیان را به شرکت کنندگان اعلام کرده و در سخنرانی خود اظهار داشت: سالیان درازی است که کورد برای حفاظت از زبان خود هزینه‌های بسیار هنگفتی را داده است و مبارزه را تا به امروز ادامه داده است. زبان مادری برای به رسمیت شناختن یک ملت بسیار مهم است. ما از زبانمان صیانت می‌کنیم که و زبانمان را به نسل‌های آینده نیز منتقل می‌کنیم.

درسیم داغ نماینده حزب دمکراتیک خلق‌ها از حوزه انتخابیه آمد نیز اعلام کرد که برای آنکه زبان کوردی به زبان رسمی آموزش تبدیل شود آنها به عنوان یک حزب اقدامات زیادی را انجام داده‌اند و تلاش‌های انها در این رابطه همچنان نیز ادامه دارد. وی در ادامه نیز افزود ما نه تنها برای حفظ زبان کوردی، بلکه برای حفظ زبان‌های دیگر تلاش کرده و مبارزه می‌کنیم. ما به عنوان سیاستمداران کورد سیاستهای خود را برای تقویت زبان کوردی توسعه می‌دهیم. و روز بروز تلاش می‌کنیم زبان کوردی را در محاورات روزمره خود بیشتر مورد استفاده قرار دهیم. ما از زبانمان صیانت می‌کنیم.

بعد از این سخنرانی، مستندی در خصوص فشارها، حملات و ممنوعیتهای ایجاد شده علیه زبان کوردی و اهمیت زبان کوردی به نمایش درآمد. بعد از پایان این مراسم، بدون حضور خبرنگاران نشست ادامه پیدا کرد.