امروز سی‌امین سالگرد شهادت فرمانده هوزان مزگین است

امروز سی‌امین سالروز شهادت هنرمند، غربت آیدین با کد سازمانی «هوزان مزگین» است. این هنرمند مبارز کورد، در تاریخ ۱۱ می ۱۹۹۲ در جریان درگیری با ارتش اشغالگر ترکیه به کاروان شهدا پیوست.

هوزان مزگین هنرمند کورد در سال ۱۹۶۲ در شهر الیح باکور کوردستان به دنیا آمد. وی پس از کودتای نظامی ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ ترکیه، هنگامی که ۱۸ سال داشت، همراه با گروه‌های جنبش آپویی به منظور مبارزه راهی کشور لبنان شد. اما حین آموزش نظامی در آکادمی معسوم کورکماز دچار جراحت شد.

او در سال ۱۹۸۳ به منظور ادامه فعالیت در حوزه زنان و هنر راهی اروپا شد و پس از مدت کوتاهی با فعالیت‌های هنری و مبارزه مستمر در زمینه حقوق زنان، جایگاه ویژه‌ای میان اتحادیه زنان میهن‌دوست به دست آورد.

فعالیت‌های هنری هوزان مزگین، همیشه بازتابی از تراژدی و رنج‌هایی بود که در طول تاریخ بر خلق کورد اعمال شده است.

او پس از سال‌ها فعالیت هنری و مبارزه در زمینه حقوق زنان، سال ۱۹۸۹ تصمیم گرفت تا بار دیگر جهت ادامه مبارزه به کوردستان بازگردد.

مزگین به عنوان اولین فرمانده زن در تاریخ جنبش آزادیخواهی خلق کورد، راهی ایالت مردین شد و پس از آن در سال ۱۹۹۰ به عنوان مسئول این ایالت در کنگره چهارم حزب کارگران کرودستان حضور یافت.

هنرمند و فرمانده گریلا هوزان مزگین نهایتا سال ۱۹۹۱ به ایالت خرزان رفت و ۱۱ ماه می ۱۹۹۲ در منطقه بدلیس در باکور کوردستان به خاطر آنکه زنده اسیر نیروهای ترکیه نشود، با انفجار نارنجک به زندگی خود پایان داد و به کاروان جانباختگان راه ازادی پیوست.

کمیته  فرهنگ و هنر حزب کارگران کوردستان هم در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز شهادت هوزان مزگین بیانیه‌ای منتشر کرد و ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی این هنرمند مبارز کورد، اعلام کرد که اعضای این کمیته به عنوان شاگردان و یاران شهید مزگین بار دیگر عهد می‌بندند که ایستادگی این زن مبارز به عنوان یک هنرمند آزاده و فرمانده، چشم انداز مبارزات آزادیخواهانه آنها باشد.