هدیه نوروزی کمیته پژوهش‌های تاریخی پژاک؛ تاریخ گاه‌شماری زاگرس + دانلود کتاب

در آستانه نوروز کتاب «تاریخ گاهشماری زاگرس» از سوی «مرکز نشر زاگرس» در یک هزار نسخه به چاپ رسیده است.

کتاب «تاریخ گاهشماری زاگرس» توسط «کمیته پژوهش‌های تاریخی پژاک» تدوین و به مناسبت عید نوروز منتشر شد. این نگارش ۹۵ صفحه‌ای به تاریخ کهن انواع گاهشماری‌ها در تاریخ خلق کورد می‌پردازد و زمینه‌ای برای انجام تحقیقات گسترده‌تر علمی از حیث باستان‌شناسی، علم نجوم، تاریخ و زنجیره تطور گاهشماریها میان کوردها در ادوار تاریخی می‌پردازد.

از جنبه‌های جالب ‌توجه این کتاب، پرداختن به انواع گاهشماری‌های کهن کوردها از قبیل «میترایی، زرتشتی، لری، لکی، گرمسیری کوردی سلطانی، ایزدی، زرتشتی و مادی» می‌باشد که از حیث لغت‌شناسی، علم نجوم، باورها و هویتی همزاد و همسنخ می‌باشند. در کتاب تأکید شده که این تحقیق جهت زمینه‌سازی برای انجام تحقیقات ژرف‌تر و گسترده‌تر انجام شده و تفاوت آن با دیگر نگرش‌ها در نوع نگرش به تاریخ پیوسته هزاران ساله کوردی و زاگرسی است.

همچنین اذعان شده که منوط به تاریخ تحریف شده نظام‌های حاکم بر کوردستان نه بلکه منطبق با تحقیقات علمی نوین که لایه‌هایی شگفت‌انگیز تاریخ کوردی را شفاف ساخته‌اند، می‌باشد و تاریخ گاهشماری زاگرس از آن استخراج شده است.

در سرآغاز این کتاب به هدف اساسی نگارش آن اشاره شده و آمده:"نگارش حاضر را به اين خاطر آغاز کرديم که در تطور تاريخ خلق کورد، آنچه به‌مثابه دستاورد فرهنگی هزاران‌ ساله حاصل گشته، از سوی شرق‌شناسان غربی و مورخان و محققان ايرانی به نام ايرانشهری قالب گشته که جای شکی نيست اين نوع برخورد در راستای برنامه‌های سياست آسميلاسيون و نسل‌کشی فرهنگی صورت می‌گيرد. تواتر پيشرفت‌های متقن تاريخی در زمينه گاهشماری کوردی نيز بصورت مبرهن نمايانگر يک رشته دستاوردهای بازنمايی‌شده علم و آگاهی خلق ‌کورد در دامان زاگرس است."

همچنین در ادامه تأکید شده:« زيرا نطفه فرهنگ توأم با آگاهی‌های علمی اوليه و ابتدايی در مزوپوتاميا بسته شد و در دوران نوسنگی با علم و فناوری ابتدايی آن همگام گشت که نمونه‌های بارزش انقلاب روستا، انقلاب زبان و انقلاب کشاورزی است. حاشاکردن نظام دولت‌ـ‌ ملت ايرانی از اين دستاوردهای خلق‌ کورد و تاريخ يگانه آن، در مسير حذف و پاکسازی کامل صورت گرفته.»

کتاب «تاریخ گاهشماری زاگرس» از سوی «مرکز نشر زاگرس» در یک هزار نسخه به چاپ رسیده است.

برای دریافت فایل کتاب [اینجا] کلیک کنید.