کودار: پایندگی راه پرتو کرماشانی، یکی‌ساختن روح شعر با آزادی است

کمیته فرهنگ و زبان کودار در پیامی درگذشت پرتو کرماشانی را تسلیت گفت و برتداوم راه وی و اعتلای زبان کوردی تأکید کرده است.

کمیته فرهنگ و زبان جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کوردستان (کودار) به مناسبت درگذشت پرتو کرماشانی، شاعر شهیر کورد پیامی را منتشر کرد. متن پیام کمیته فرهنگ و زبان کودار به شرح زیر است:

"شاعران و ادیبان خلقمان حافظان واقعی زبان و ادب و فرهنگ غنی کوردی هستند. درگذشت علی‌اشرف نوبتی، شاعر نامدار و از مفاخر خلق‌ کورد در خطه کرماشان خسران بزرگی است. یاد و خاطره «نوبتی کرماشانی» برای همیشه در اذهان فرزندان بیدار خلقمان زنده‌خواهد ماند.

شاعر نامدار خلقمان «علی‌اشرف نوبتی»، ملقب به «پرتو کرماشانی» اسوه بارز شکوه ادبیات کرمانجی جنوبی است که روح گویش‌های بختیاری و کلهری در بیت به بیت اشعارش احیاگر نیرومندی زبان کوردی است. حفظ خلوص زبانی در اشعار کوردی آن شاعر بزرگوار مایه تقویت و شیریتی گویش کلهری و غزل کرمانجی جنوبی شد. بیت به بیت اشعار پرتو کرماشانی که ورد زبان تک تک فرزندان مرزوبوم‌مان است، وظیفه پاسداشت و رشد فرهنگ و زبان کوردی در زاگرس، این کهن‌ترین مهد بشریت را به ما یادآوری می‌کند.

درگذشت پرتو کرماشانی درحالی است که هنوز راه زیادی در مبارزات آزادیخواهانه فرزندان خلق کورد برای احقاق حق آموزش به زبان مادری و تکریم این کهن‌ترین زبان تاریخی باقی مانده. زبانی که با انقلاب زبان برای بشریت مادری کرده و با شعر نغز، یک دوره پرشکوه از تاریخ دوران اسطوره را آغازید و به امروزمان رساند.

همچو «کمیته فرهنگ و زبان» «جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کوردستان(کودار)» ضمن گرامیداشت یاد و خاطره «پرتو کرماشانی» و تسلیت به خلقمان، از فرهنگ‌دوستان و حامیان زبان و شعر ادبی کوردی، امید داریم که برای پاسداشت روح اشعار پرتو کرماشانی، در حفظ و رشد فرهنگ و ادب کوردی و ارتقای زبان مادری، بر فرزندان آگاه خلقمان است که بیش از پیش کوشا باشند. وصل‌کردن اشعار پرتو کرماشانی به مفهوم پاک آزادی یکی از وظایف اهل ادب و فعالان ادبی کوردی در راستای ارتقای فرهنگ و زبان کوردی است. خاصه در کرماشان که در سالهای اخیر فعالیت‌ها بیش از پیش رشد یافته، بایسته است راه بزرگوارانی چون پرتو کرماشانی با یکی‌ساختن روح شعر و آزادی پاینده گردد."