پنجمین نمایشگاه کتاب شهید هَرَکُل به پایان رسید

نمایشگاه کتاب شهید هَرَکُل که امسال برای پنجمین بار درشهر قامشلو برگزار شد، به پایان رسید.

پنجمین نمایشگاه کتاب شهید هَرَکُل که از ۲۹ ژوئیه در شهر قامشلو واقع در مناطق خودگردان شمال و شرق سوریه آغاز شده بود، با نمایش کتاب‌هایی از باکور کوردستان، ترکیه، اداره خودگردان شمال و شرق سوریه، باشور کوردستان، روژهلات کوردستان، عراق، لبنان، ایتالیا و ایران به پایان رسید.

این نمایشگاه که شامل کتابهایی از شمال کوردستان، ترکیه ، شمال و شرق سوریه، باشور کوردستان، روژهلات کوردستان، عراق، ایران، لبنان و ایتالیا و با حضور ۴۴ ناشر و معرفی آثار ۷ روشنفکر عرب و ارائه ۱۳۰ هزار کتاب به مدت ۸ روز ادامه داشت، در ۵ آگوست به پایان رسید.

این جشنواره در سالن تئاتر مرکز فرهنگ و هنر محمد شیخو و با حضور بسیاری از روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان ،دانشجویان و مشارکت مردم منطقه خودمدیر شمال و شرق سوریه برگزار شد.

مادر شهید هَرَکُل (حسین شاویش) با شرکت در این نمایشگاه کتاب برای حاضرین و شرکت کنندگان صحبت کرد و گفت: "شما نویسندگان، روشنفکران، هنرمندان و به ویژه دانشجویان، هریک از شما هَرَکُل هستید، مطمئنان در بین شما دانشجویان و جویندگان علم و دانش، هَرَکُل‌های دیگری برای جامعه ما و به طور کلی برای بشریت خلق خواهند شد.

در این نمایشگاه ۱۳۰ هزار کتاب از زبانهای فرانسوی، انگلیسی، ترکی، فارسی، عربی و کوردی (کرمانجی- سورانی) به نمایش درآمد.

لازم به ذکر است که در این نمایشگا آثار جدیدی نیز ارائه شد. کتاب موری بوکچین با عنوان "اکولوژی آزادی و شهر بدون منفعت" به عربی ترجمه شد و توسط انتشارات "شیر و هاقش" منتشر شد. از کتابهایی که بیشترین توجه شرکت کنندگان را بدست آوردند، میتوان به کتابهای پیر ژوزف، پرودون، پیوتر کروپوتکین به عربی ترجمه شده‌اند، اشاره کرد. کتابهای "حکومت چیست" و "نظریه مالکیت" روهدون که به عربی ترجمه شده بودند، مورد نقد و بررسی قرار گرفتند. قابل ذکر است که کتاب "فدها کده Fedha Kedê" کروپوتکین نیز در قفسه‌های نمایشگاه موجود بود و به نمایش گذاشته شد.

در این نمایشگاه شامل ۱۰ سمینار و ۷ کنفرانس در زمینه‌های ادبیات، هنر، سیاست توسط روشنفکران و نویسندگان ارائه شد. همچنین یک مستند در مورد سریکانی و نمایشگاه عکس نیز به نمایش درآمد.

در مجموع ناشرانی شمال و شرق سوریه که در این نمایشگاه شرکت کرده بودند در طول سال گذشته ۲۰۰ جلد کتاب تازه به چاپ رسانده بودند که از این تعداد ۷۰ کتاب توسط زنان و ۱۳۰ کتاب توسط مردان نوشته و یا ترجمه شده بود. این در حالی است که در سال گذشته ۴۷ کتاب توط زنان آمده و به نمایش درآمده بود.

لازم به ذکر است که سال گذشته ۱۲۰ کتاب کوردی و ۲۰۰ کتاب به زبان‌های دیگر در منطقه خودمدیر شمال و شرق سوریه منتشر شده بود، اما در سال جاری از مجموع کتابهای منتشر شده، ۷۰ کتاب عربی و ۱۳۰ کتاب به زبان کوردی بود. این برای بار اول بود که در چنین نمایشگاهی این مجموعه از کتابهایی با زبان کوردی به نمایش گذاشته میشوند.

در اختتامیه ضمن سپاس و تشکر از مشارکت کنندگان، جوایزی نیز بین ناشران توزیع شد. همچنین رونا عگید، مسئول بخش کودکان نیز مورد تشویق قرار گرفت و یک جایزه نفیس نیز به ایشان اهدا شد.