پیتر شابر: ترس حاکمیت از اوجالان خوب است

پیتر شابر، نویسنده آلمانی کتابی را در مورد اندیشه‌های عبدالله اوجالان رهبر خلق کورد به زبان آلمانی منتشر کرد. شابر می‌گوید:"ترس حاکمان از اوجالان چیز خوبی است."

کتاب «غلبه بر مدرنیته سرمایه‌داری؛ مقدمه‌ی فلسلفه سیاسی عبدالله اوجالان» اثر پیتر شابر روزنامه‌نگار و نویسنده آلمانی وارد بازار کتاب شد.

کتابی که از سوی انتشارات Unrast-Vergale منتشر شده از معدود کتاب‌های زبان آلمانی می‌باشد که به کاوش در جهان فکری و ایده‌های رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان پرداخته است.

پیتر شابر از نویسندگان و روشنفکران آلمان است که در کنار مبارزات آزادیخواهی خلق کورد جای گرفته است و در این کتاب تلاش نموده است تا جهان فکری اوجالان را به خوانندگان آلمانی بشناساند.

شابر در گفتگو با خبرگزاری فرات نیوز در مورد کتاب خود می‌گوید:"آنانی که بخواهند با افکار اوجالان آشنا شده و آنرا درک کنند می‌توانند از این کتاب شروع نمایند."

شابر خاطرنشان کرد که پس از جنگ کوبانی و تحولات پس از آن شهروندان آلمان توجه‌ ویژه‌ای به جنبش‌های کوردی دارند و در پاسخ به اینکه چرا کتابی را در این مورد نوشته است می‌گوید:"افکار بین‌المللی و بویژه در آلمان خواستار آشنایی بیشتر با جنبش‌‌ کورد هستند. متأسفانه کتاب‌های مرتبط با ایدئولوژی جنبش آزادیخواهی بسیار حجیم هستند. من هم برای افرادی که بخواهند سراغازی برای آشنایی با جنبش آزادیخواهی کورد پیدا کنند این کتاب را نوشتم.

وقتی من تحقیق را در این زمینه آغاز کردم متوجه شدم که برای افرادی که خواستار آشنایی با جهان آرا و افکار عبدالله اوجالان با زبان‌های آلمانی و انگلیسی باشند منبعی وجود ندارد، در این مورد بسیار شگفت‌زده شدم. اگر برخی این واقعیت را بپذیرند یا نپذیرند چندان مهم نیست؛ اما واقعیت این است که امروز در جهان فکری چپگراها افکار اوجالان به شیوه‌ای گسترده تأثیرگذار است. به گفته بسیاری از اندیشمندان و فیلسوفان جهان، افکار وی بر مبنایی وسیع و همه‌جانبه شکل گرفته است."

"جهان اوجالان شفاف و قابل فهم است"

شابر خاطرنشان کرد که فهم اندیشه‌های رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان کار آسانی است و افزود:"این بسیار خوب است که افکار وی زلال و قابل فهم هستند، زیرا اگر ایده‌ای داشته باشید که صرفا برای به وجد آوردن جهان آکادمی طرح شده باشد مجبور نیستید آنرا به شیوه‌ای گیج‌کننده طرح کرده و توضیح دهید. بویژه برای فلسفه سیاسی که بخواهید آنرا به توده‌های وسیع خلق برسانید باید به روشی شفاف و قابل فهم آنرا تدوین کنید. البته برای نوشتن در همه زمینه‌ها از ظهور اکولوژی گرفته تا فیزیک کوانتوم و دیالکتیک الزاماتی برای نوشتن وجود دارند. همانگونه که برتول برشت گفته است، آسان است همه ایده‌های اصلی پیچیده شود. درک برابری جنسیتی، دمکراسی محلی، محیط زیست پایدار آسان است، اما مشکل این است که چه راهکارها و تاکتیک‌هایی برای دستیابی به آنها وجود دارد."

"آنهایی که اوجالان را ربودند گول خوردند"

رهبر خلق کورد به عنوان مخالف سرسخت مدرنیته سرمایه‌داری همچنان در زندان است و به گفته پیتر شابر می‌توان انزوا را از این زوایه بهتر درک کرد. او با اشاره به توطئه‌ بین‌المللی ١۵ فوریه ١٩٩٩ افزود:"دولت‌های امپریالیست می‌خواستند با حبس در میان یک چهاردیواری صدای وی را خاموش کنند". شابر با یاداوری اینکه نیروهای توطئه‌گر در اسارت رهبر خلق کورد روی محاسباتی غلط حساب باز کرده بودند چنین گفت:

"دولت‌های امپریالیست فکر می‌کردند که اگر اوجالان را به زندان محکوم کنند حزب وی نابود خواهد شد و مبارزه هم از میان می‌رود. امروز پس از ٢٠ سال وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم با تصویر کاملا متفاوتی مواجه می‌شویم. جنبشی که وی رهبری آنرا بر عهده دارد بسیار نیرومندتر از قبل است و همچنین خود اوجالان هم در زندان تئوری‌های موثرتری را ارائه کرده است. وقتی از لحاظ جهانی به آن می‌نگریم مشاهده می‌کنیم که نیروهای فاشیست، لیبرال و اسلامی امروز نفوذ گسترده‌ای دارند، با این همه تداوم مبارزات نیروهای سوسیالیست و چپگرا همچون خاری در چشم‌ حاکمان است. ما باید از این منظر به حصر و انزوای اوجالان و آثار و افکارش بپردازیم."

"اوجالان بهترین راه حل برای مسائل خاورمیانه است"

سال گذشته با تصمیم وزارت کشور آلمان انتشارات مزوپوتامیا تعطیل شد و هزاران جلد از آثار رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان مصادره شدند. پیتر شابر در این رابطه می‌گوید:"دولت آلمان از یکسو اجازه چاپ کتاب‌های اوجالان را می‌دهد و از سوی دیگر ناشر آن را توقیف می‌کند. همچنین حمل تصاویر و پوسترهای اوجالان در گردهمایی‌ها و راه پیمایی‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. این‌ها همه نشان می‌دهند که حاکمان از اوجالان می‌ترسند. به نظر من ترس حاکمان از اوجالان چیز خوبیست."

شابر در ادامه افزود:"خاورمیانه میان رژیم‌های استبدادی، باندهای تروریستی اسلامی و قدرت‌های امپریالیستی به بن‌بست رسیده و  راه پایان دادن به معضلات منطقه در پروژه‌های ارائه شده اوجالان نهفته‌اند." به نظر شابر دمکراتیک‌شدن خاورمیانه، همانگونه که رهبر خلق کورد پیش‌بینی کرده است می‌تواند به نزاع‌های ملی و مذهبی این منطقه پایان دهد.

شابر با تأکید بر اینکه آرای اوجالان بیش از افکار آکادمیسین‌ها مفید واقع می‌شوند افزود:"از آنجایی که آرای اوجالان عملی هستند از این لحاظ هم تئوری و هم عمل دست به دست هم می‌دهند و علاوه بر این در نمونه شمال و شرق سوریه (روژاوا) همچنانکه می‌بینیم کوردها، عرب‌ها، مسیحیان، ایزدیان، مردان و زنان برای موفقیت جامعه دست همدیگر را گرفتند. به علاوه اینکه موفقیت این پروژه در برابر حملات ارتش ترکیه و داعش به اثبات رسیده است."

پیتر شابر اظهار کرد که قدرت‌های جهانی همانطور که در مواجهه با مسئله فلسطین-اسرائیل دیده شد فقط به "راه حل دو کشور" می‌اندیشند، اگر چه مدتهاست که این راه‌حل به بن‌بست رسیده است و در اینجاست که آرای اوجالان گره‌ها را باز می‌کند. شابر در مورد اینکه چگونه افکار اوجالان راه آزادی کوردستان، دمکراسی در ترکیه و خاورمیانه را هموار کرده است می‌افزاید:

"جنبش آزادیخواهی کورد در چهار کشور مهم منطقه یعنی سوریه، عراق، ایران و ترکیه مبارزه می‌کند. همه این کشورها با مسائل فراوان حل‌نشده‌ای دست به گریبان هستند. اگر این کشورها خواستار حل مسائل باشند باید اوجالان را آزاد کنند و با نمایندگان مشروع خلق کورد مذاکره کنند. آزادی وی روند فعلی را کاملا تغییر می‌دهد. اما به نظر من ترکیه اکنون اراده‌ای برای صلح، حقوق و آزادی اوجالان ندارند. اما یک انقلاب می‌تواند وی را از زندان آزاد کند."

سه کتاب در مورد مبارزات آزادیخواهانه کورد

پیتر شابر سردبیر روزنامه Junge Welt بیش از ١۵ سال است در سازمان‌های چپ آلمان فعالیت می‌کند. شابر از فعالان آلمانی حامی کوردهاست، وی بارها به کوردستان سفر کرده و مشاهدات خود را در روزنامه‌های آلمان منتشر کرده است. شابر سال ٢٠١٧ از روژاوای کوردستان دیدار کرد و در کنار مبارزان اینترنشنال جای گرفته است.

پیتر شابر اکنون سردبیر مجله Lower Class ارگان رسانه‌ای یک سازمان جمعی بین‌المللی است و سه اثر در مورد مبارزه آزادیخواهی کوردستان منتشر کرده است. کتاب "پشت‌ ایست‌های بازرسی" به جنگ خودمدیریتی شهرهای شمال کوردستان (٢٠١۵ و ٢٠١۶) پرداخته است. کتاب "اتوپیای واقعی" مشاهدات شابر در مورد روژاواست و همچنین کتاب سوم وی با عنوان "دفاع از تمدن دمکراتیک" که در آن به سیستم خودگردانی می‌پردازد.