زنگ خطر خشک شدن دریاچه اورمیه

مدیر اجرایی رئیس سابق سازمان محیط زیست گفت: دریاچه اورمیه احیا نشود حکومت سرنگون می‌شود

دریاچه اورمیه که زمانی هر سال هزاران گردشگر را به سمت زیبایی‌های خود جذب می‌کرد و آوازه ویژگی‌های منحصر به فردش همچون درمانگری تمام ایران و شرق کوردستان را فرا گرفته بود، در سایه‌ی ناکارآمدی سیاست‌های دولت و مسئولان در آستانه‌ی خشک شدن کامل قرار دارد. یک از مسئولانی که پیشتر مدیر اجرایی سابق ستاد احیای دریاچه بود هم اکنون از خطر ساقط شدن حکومت در صورت عدم احیای این دریاچه خبر داده است.

دریاچه اورمیه که زمانی عنوان ششمین دریاچه آب شور جهان و بزرگترین دریاچه آب شور خاورمیانه را به خود اختصاص داده بود و محل زندگی بسیاری از حیوانات مهاجر و بومی بود هم اکنون نفس‌های آخرش را می‌کشد و در آستانه خشک شده کامل است.

پایگاه خبری انصاف نیوز در گزارشی به یک میزگردی تحت عنوان "احیای دریاچه ارومیه" که توسط این پایگاه خبری برگزار شد اشاره می‌کند و می‌گوید که در این میزگرد عیسی کلانتری، مدیر اجرایی سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه و مسعود تجریشی، معاون سابق سازمان حفاظت محیط‌زیست و محمد درویش، کنشگر محیط‌زیست شرکت کردند.

در بخشی از این گزارش به سخنان ایراد شده از سوی این شخص عیسی کلانتری مدیر اجرایی سابق ستاد احیای دریاچه اورمیه اشاره می‌کند که گفته بود: اگر دریاچه ارومیه اصلاح نشود پیامد امنیتی خواهد داشت. اگر دریاچه ارومیه احیا نشود، هیچ حکومتی نمی‌تواند در کشور دوام بیاورد چرا که نمی‌شود در برابر سیل مهاجرت میلیون‌ها نفر مقاومت کرد.

او با بیان اینکه کارشناسان کشور از اواسط دهه ۷۰ درباره خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار داده‌ بودند افزود: تقریبا همه مسئولان کشور با سطحی‌نگری و بدون توجه به هشدارهای کارشناسان به سادگی از کنار این هشدارها گذشتند.

مدیر اجرایی سابق ستاد احیای دریاچه ارومیه توسعه سد سازی‌ها و انتقال آب از چاهها را عامل اصلی خشکی دریاچه اورمیه عنوان کرد و گفت: موضوعاتی همچون انتقال آب از دیگر مناطق ایران همچون دریای خزر به دریاچه ارومیه نشدنی و بی‌فایده است و آب دریاچه باید از آب‌های حوزه خودش تامین شود.

اظهارات این مسئول پیشین رژیم که نشان از شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت را نشان می‌دهد در حالیست که همین شخص سال ۱۳۹۸ زمانی که مسئولیت ستاد احیای دریاچه اورمیه را بر عهده داشت، مدعی احیای اکولوژیک دریاچه اورمیه تا سال ۱۴۰۶ شده بود، ادعایی که در سال ۱۴۰۱ نشان از خشک شدن ۹۵ درصد از این دریاچه را نشان می‌دهد.

طرح‌های دولتی کارشناسی نشده علی‌رغم صرف هزینه‌های سرسام آور و بهمراه بی‌توجهی و بی‌مسئولیتی چنین افرادی اخیراً فعالان محیط‌زیست را به اعتراض به بی‌عملی دولت در احیای این دریاچه رو به مرگ واداشت، که با سرکوب و بازداشت معترضان مواجه شد.