سازمان ملل خواهان آزادی زندانیان شد

سازمان ملل با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندانها وبازداشتگاهها خواهان آزادی زندانیان بیمار و مسن شد.

میشل باشله کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل فراخوانی فوری برای همه‌ی کشورهای جهان فرستاد و درخواست نمود زندانیان بیمار و مسن آزاد شوند.

باشله گفت؛ حکومت و مسئولین مرتبط برای کاهش تعداد زندانیان در زندان‌ها، به طور فوری عمل کرده و زندانیان بیمار و مسن را آزاد کنند.

باشله با یادآوری فوت ۵٠ تن از پزشکان ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خواستار اعطای معافیت‌ عملی در تحریم‌ها برای دستیابی ایران به مواد و تجهیزات پزشکی شد.

از این لحاظ کشورهایی مانند ایران، ترکیه و سوریه در شرایط خطرناکی هستند. ایران همچنان از آزادی زندانیان سیاسی بویژه غیرفارس سر باز زده است. همچنین به گفته‌ی سازمان حقوق بشر بین‌المللی اگر حتی یک تن در زندان‌های سوریه به ویروس کرونا مبتلا شود، منجر به فاجعه خواهد شد.

در ترکیه نیز شرایط وحشتناک است. در زیر سایه‌ی حکومت آ.ک.پ ترکیه به زندانی روباز تبدیل شده است. در مدت ۱۴ سال گذشته، ۲۰۰ زندان جدید تاسیس شده‌اند. فقط از ابتدای امسال ۴ زندان جدید تاسیس شده است. در ترکیه در مجموع ۳۶۶ زندان وجود دارد که گنجایش فقط ۲۳۳ هزار زندانی دارد اما تعداد زندانیان بیشتر از ۳۰۰ هزار نفر است. یعنی ۷۰ هزار زندانی بیشتر از گنجایش زندانها نگهداری می‌شوند. شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها یک تهدید جدی است و در صورت وقوع آن احتمال رخ دادن فاجعه‌ای بزرگ و خطرناک وجود دارد.