فعالان زن: دولت ترکیه افکار داعش را ترویج می‌دهد

فعالان زن در جنبش‌ها و مجالس زنان اروپا می‌گویند:"افکار زن‌ستیز در تمامی دولت‌های جهان وجود دارد. اما دولت ترکیه و تبهکاران داعش از تمامی دولت‌های دیگر پیشی گرفته‌اند. ترکیه به شیوه‌ی آشکار افکار داعش را ترویج می‌دهد."

برپایه‌ی تحقیقات و گزارش‌های منتشر شده، خشونت علیه زنان در تمامی کشورهای جهان حتی در میان کشورهای مدعی دمکراسی هم ادامه دارد. به گفته‌ی فعالان جنبش‌های زنان در اروپا و ترکیه نگرش تمامی حاکمان نسبت به زنان مشابه یکدیگر است. اما دولت ترکیه گوی سبقت را از همه ربوده است. در این زمینه دولت ترکیه با داعش یکی هستند.

جنایت‌های ارتش ترک و مزدورانش علیه زنان در مناطق اشغالی شمال و شرق سوریه ادامه دارد. قتل، ربایش، تجاوز و بازداشت زنان افزایش یافته است. با اینکه تمامی مدارک مربوط به این جنایت‌ها منتشر می‌شوند اما سکوت افکار عمومی ادامه دارد. بسیمه کونجا فعال حقوق زنان کورد در اروپا و عالیه آکینجی سخنگوی مجلس زنان روناهی در هانوفر آلمان با خبرگزاری هاوار نیوز گفتگو کرده‌اند.

نگرش آ.ک.پ به زنان مشابه نگرش داعش است

بسیمه کونجا در این رابطه گفت:"دولت ترکیه با سیستم حاکمیت نژادپرست، ترور و سیاست‌های ضد خلقی که علیه خلق‌های دمکراسی‌خواه و به ویژه علیه زنان گوی سبقت را از داعش ربوده است."

بسیمه با اشاره به نقض گسترده حقوق زنان این وضعیت را فراتر از نژادپرستی و اقتدارگرایی خواند که به سطح دشمنی با زنان رسیده است. به گفته وی:"در بسیاری از کشورهای عرب، اسلامی و اروپایی میزان خشونت علیه زنان روز به روز افزایش می‌یابد."

این فعال حقوق زنان به سیاست‌های دولت ترکیه علیه زنان در این كشور و کوردستان اشاره کرد:"حکومت اجازه نمی‌دهد زنان با اراده خویش در تمامی عرصه‌های فعالیت اجتماعی مشارکت کند. زنان را وادار می‌کنند در خانه بمانند. به همین سبب زنان به میدان‌ها آمده و علیه رژیم تظاهرات برپا می‌کنند."

بسیمه کونجای در ادامه گفت:"نقض حقوق زنان به دلیل نرمش حکومت با عاملان خشونت علیه زنان به پدیده‌ای مبدل شده است. زیرا حقوق و قانون عاملان و آمران خشونت علیه زنان را مخفی می‌کند. زنان در خانه با خشونت مواجه شده و به قتل می‌رسند. اما حزب حاکم با قانون عفو زندانیان یکبار دیگر به مجرمان کمک کرد. به همین سبب یکبار دیگر رفتاری خشونت‌آمیز علیه زنان را افزایش می‌دهند. دولت ترک اکنون در حال تهیه لایحه قانونی تازه‌ای است. بر مبنای این لایحه اگر فردی زن را مورد تعرض جنسی قرار داد زن مورد نظر را به ازدواج او درمی‌آورند."

بسیمه کونجا سپس گفت:"نگرش حکومت ترکیه نگرشی رادیکال و بنیادگراست. بویژه به افکار داعش نزدیک است."

وی در ادامه سخنان خود به رخدادهای اخیر مناطق اشغال شده در شمال و شرق سوریه اشاره کرده و افزود:"نقض حقوق زنان در مناطق اشغالی به معنی حمله به فرهگ مقاومت زنان و نیروهای پیشرو انقلاب تازه در این منطقه خاورمیانه است. هزاران زن مقاومتگر همچون «هفرین خلف» و «دایکا آقیده» در این منطقه هدف حملات وحشیانه دولت ترک قرار گرفتند. این رخدادها با موارد مشابه در داخل مرزهای ترکیه تفاوتی ندارند، زیرا با همان ذهنیت صورت گرفته‌اند."

بسیمه کونجای در مورد فعالیت‌ جنبش‌های زنان گفت:"از دو سال جنبش‌ها و سازمان‌های زنان در باکور کوردستان و اروپا کارزار مبارزه با خشونت علیه زنان را آغاز کرده‌اند. از سال گذشته در اروپا آکسیونی با شعار 'شاید اینبار تو نباشی' آغاز شده است. برای مبارزه علیه قوانینی که حق زنان را نقض می‌کند فعالیت‌هایی در باکور کوردستان صورت گرفته‌اند."

این فعال جنبش زنان کورد در پایان خاطرنشان کرد که فعالیت‌های آنان با شعار "مبارزه من برای آزادی و تغییر است" گسترش می‌یابد، آنان به فعالیت‌های خود برای آزادی هزاران زندانی زن در زندان‌های ترکیه و زنان ربوده شده در مناطق اشغال شده شمال و شرق سوریه سرعت می‌بخشند.

تنها راه پایان دادن به نقض حقوق زنان کورد اتحاد کوردهاست

عالیه آکینجی سخنگوی مجلس زنان روناهی در شهر هانوفر آلمان در همین مورد گفت:"دولت فاشیست ترکیه علیه مناطق اشغال شده در شمال و شرق سوریه از تمامی شیوه‌های کثیف استفاده کرد. روستاهای کوردها را به آتش کشید. سیاستمداران کورد را به قتل رساند. حتی به آرامستان‌های شهیدان حمله‌ور شده و آنانرا تخریب کردند. اما این رژیم در واقع فعالیت و نقش زنان را هدف حمله قرار داده است."

عالیه در ادامه افزود:"حکومت ترک چند روز پیش فعالیت مراکز مجلس زنان رُزا و جنبش زنان آزاد را در شهرهای باکور کوردستان را ممنوع اعلام کرد. همچنین تعداد بسیاری از زنان را بازداشت کرد. دولت ترکیه در روژاوا بویژه در عفرین به جنایت‌های ضد اخلاقی علیه زنان دست زده است. همچون داعش که زنان شنگال را در بازارها فروختند ترکیه همان سناریو را در عفرین به اجرا درآورد. ما این وضعیت را نمی‌پذیریم. ما فروختن زنان، قتل، تعرض به آنان و ازدواج در سن کودکی را قبول نمی‌کنیم. این اعمال نقض تمامی مبانی و قوانین بین‌المللی است.عالیه خواهان ارتقای مبارزه برای رهایی عفرین از چنگال دولت اشغالگر ترکیه شد.

عالیه آکینجی سکوت دولت‌های جهان در قبال جنایت‌های ترکیه در عفرین ومناطق اشغالی را محکوم کرد.

عالیه آکینجی در پایان سخنان خود کوردها را به همسبتگی فراخواند و افزود: باید در مقابل حملات نابودگرانه‌ای که از هر سو کوردها را هدف قرار داده است ایستادگی کنیم. همچنانکه جوان ٢٠ ساله بارش چاکان را به دلیل گوش دادن به موسیقی کوردی به قتل رساندند. این اقدام وحشیگری دولت ترک را نشان داد."