باشاران: حاکمیت با سد مقاومت زنان روبرو شده است

​​​​​​​عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها اعلام نمود که حاکمیت از ابتدا تا انتهای سال گذشته، شیوع ویروس کرونا را به بهانه و سپری برای خود در مقابل حملات زنان تبدیل کرد، با این وجود زنان در تمامی سال گذشته ایستادگی کردند.

در سال ۲۰۲۰ حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ بیش از هر زمان دیگری زنان را هدف حملات و فشارهای خود قرار داد. در مقابل حملات و فشارهای صورت گرفته از سوی حاکمیت نیز زنان بیش از هر زمان دیگری در میادین حضور بهم رسانده و ایستادگی کردند. زنان به منظور حراست از حقوق خود کارزارهایی را آغاز کردند و در بسیاری از شهرهای کوردستان و ترکیه، با انتشار بیانیه، اعتراض و مطالبات خود را بر زبان آوردند. حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ در سال گذشته تلاش نمود تا پیمان استانبول را نیز ملغی کند، اما به دلیل شدت واکنش‌های صورت گرفته از سوی زنان، الغای آن متوقف شد. طبق گزارش‌های منتشر شده در سال ۲۰۲۰، ۳۰۰ زن از سوی مردان به قتل رسیدهاند. ۱۷۰ زن نیز به شیوه‌ای مشکوک جان خود را از دست داده‌اند. صدها زن سیاستمدار کورد در شمال کوردستان و ترکیه دستگیر و زندانی شده اند. و در آخرین مورد لیلا گووَن ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک دستگیر و زندانی شد. عایشه آجار باشاران سخنگوی شورای زنان حزب دمکراتیک خلق‌ها در رابطه با مبارزات و فعالیتهای زنان در سال گذشته اظهار داشت: علیرغم تمامی حملات صورت گرفته از سوی حاکمیت، زنان همیشه مبارزات خود را گسترش داده و دست از مبارزه برنداشته‌اند.

شیوع ویروس کرونا و استفاده حاکمیت ار فرصت ایجاد شده

باشاران در بخشی از سخنان خود خاطرنشان ساخت که حاکمیت گسترش و شیوع کوید ۱۹ را به فرصت و سپری برای خود تبدیل کرده و در این باره اظهار داشت: در چارچوب تدابیر اتخاذ شده خواستار ماندن در خانه‌ها شدند. اما در مقابل فرصت و مکان امنی را برای زنان مهیا نکردند. به همین علت در طول سال زنان در خانه با خشونت مردان روبرو شدند. از طرف دیگر حاکمیت درصدد برآمد تا پیمان استانبول را ملغی کند و یکی از دستاوردهای زنان را از دست انان بگیرد. از این طریق خواست که راه را بر خشونت علیه زنان هموار کند. اما حاکمیت اراده زنان را در این میان به حساب نیاورده بود. به بهانه شیوع ویروس، قانون آزادی از زندان را در مجلس به تصویب رساندند. تلاش کردند تا زنانی را که از خود دفاع می‌کنند، از این قانون بهره‌مند نکنند. شیوع ویروس را به بهانه و فرصتی برای آزادی قاتلان زنان از زندان تبدیل کردند. حاکمیت با آزادی قاتلان بار دیگر راه را برای کشتن زنان هموار کرد. مردانی که از زندان آزاد شدند، بار دیگر مرتکب جرایم دیگری شدند.

تعطیلی مراکز و سازمان‌های زنان

باشاران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که بعد از  آنکه گماشتگان خود را بر شهرداری‌های کوردستان تحمیل کردند، این گماشتگان به عنوان اولین اقدام مراکز و سازمان‌های زنان را تعطیل کردند. باشاران در بخش دیگری از سخنان خود افزود: گماشتگان هم برای دمکراسی و هم برای زنان ضربه‌ای سنگین به شمار می‌روند. زیرا گماشتگان سازمان‌های زنان را تعطیل کردند. خواستند اراده زنان را درهم شکسته و آنان را بترسانند. مردان را بر سازمان‌ها و نهادهای زتان تحمیل کردند. تمامی زنانی را که از حقوق زنان دفاع می‌کردند، منفعل کرده و دستاوردهای زنان را مورد هدف قرار دادند.

فشارها نتوانست اراده زنان را در هم بشکند

باشاران خاطرنشان ساخت که علیرغم تمامی فشارها و خشونت مردانه حاکمیت، اراده زنان از میان نرفته و گفت: در سال ۲۰۲۰ شاهد حقیقتی بودیم؛ زنان ایستادگی کردند و مبارزه را ادامه دادند. جنبش زنان در ترکیه امسال بیش از هر زمان دیگری مبارزات جمعی خود را به پیش برد. به دلیل مبارزات جمعی زنان، حاکمیت بدون هیچگونه وقفه‌ای زنان را مورد هدف قرار داد و در انتهای سال، ریاست مشترک کنگره جامعه دمکراتیک، لیلا گووَن را که تمامی زندگی خود را  به مبارزه زنان اختصاص داده است، دستگیر و زندانی نمود. در زمانی که خانم لیلا گووَن دستگیر شد، گووَن این پیام را ارسال کرد که چه در زنان و جه در خارج از زندان ما مبارزه خود را ادامه می‌دهیم. ما در تمامی زمینه‌ها، برای حراست و حفاظت از هویت، بدن و تمامی دستاورهای خود در مقابله با تمامی حملات مبارزه می‌کنیم.

حاکمیت با سد مقاومت و مبارزه برخورد کرد

باشاران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مقاومت زنان اظهار داشت: حاکمیت در مقابله با مقاومت و مبارزه زنان به بن‌بست رسیده است. به همین دلیل از یک طرف جنبش زنان کورد را هدف قرار می‌دهد و از طرف دیگر تلاش می‌کند تا جنبش زنان ترکیه را به حاشیه ببرد. اما حاکمیت در سیاستهای خود به پیروزی دست نیافته است و در مقابله با زنان با سد مقاومت زنان برخورد کرده است. به همین دلیل که حاکمیت در مقابل با زنان دچار واهمه شده است، بیش از پیش به زنان حمله می‌کند.

سال ۲۰۲۱ سال مقاومت زنان خواهد بود

باشاران به اشاره به سال جدید اظهار داشت: سال ۲۰۲۱ در مقابله با خشونت مردان علیه زنان، به سال مقاومت و مبارزه زنان تبدیل می‌شود. در این رابطه ما از میراث پرباری برخورداریم. زنان با هزینه‌های سنگینی دستاوردهای بزرگی را کسب کرده‌اند. حضور ما زنان در میان احزاب سیاسی، سیستم ریاست مشترک و نمایندگی برابر زن و مرد نه الطافت دولت و نه بخشی از الطافت مردان بوده است. بلکه در نتیجه مبارزات خود زنان بوده است. ما بار دیگر اعلام می‌کنیم که زنان در این باره حتی یک قدم نیز عقب ننشسته و سیستم آزادی زنان به منظور درهم شکستن سیستم سرمایه‌داری، برای تمامی زنان به مسیری برای دستیابی به آلترناتیف تبدیل می‌شود.

زنان در مقابله با سیاستهای جنگ‌طلبانه، راه را برای سیاست ورزی صلح طلبانه هموار می‌کنند. من اعتقاد دارم که در کوردستان، ترکیه و جهان، با حمایت زنان انترناسیونال، سیستم سرمایه‌داری می‌تواند از میان برود. ما اعتقاد داریم که سال ۲۰۲۱ می‌تواند به سال زنان جهان تبدیل شود. به همین دلیل باید همه بر این نکته واقف باشند که ما بدیل هستیم. لازم است که ما معیارها و ارزش‌های خودمان را ایجاد کنیم. ما در مقابله با سیاستهای تفرقه‌اندازانه باید بر اتحاد خود تاکید کرده و از این طریق می‌توانیم خانه‌ای ایمن و سرشار از زندگی را بنا کنیم. به همین دلیل می‌توانیم از این راه بیش از پیش صفوف یکپارچه‌تری ایجاد کرده و مبارزه مشترک خود را تقویت کنیم.