بیانیه حزب آزادی زنان کوردستان به مناسبت ٢٨مین سالروز شهادت بریتان

شورای اجرای حزب آزادی زنان کوردستان در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز شهادت گُلناز کاراتاش اعلام کرد:"عملیات رفیق بریتان به ارتشی شدن زنان مبدل گشت."

شورای اجرایی حزب آزادی زنان کوردستان (پاژک) به مناسبت ٢٨مین سالروز شهادت گُلناز کاراتاش بیانیه‌ای منتشر کرد/

در بیانیه پاژک آمده است:

"تاریخ آزادیخواهی زنان و جنبش آزادی زنان سرشار از وقایعی هستند که در صفحات آن به نگارش درآمده‌اند. زنان کوردستان برای مبدل کردن این رویدادها به سازماندهی مبارزه‌ای مشترک را به پیش برده‌اند. هر گام رفقای زن نیروی بیشتری به این سازماندهی بخشیده، آنرا گردهم آورده و به امروز رسانده و گام‌های بزرگتری را به سوی آینده برداشته است. ٢۵ اکتبر ١٩٩٢ شهادت رفیق بریتان (گُلناز کاراتاش) یکی از این رویدادهاست.

رفیق بریتان در تاریخ جنبش آزادیخواهی زنان جای پای ویژه‌ای دارد. ایدئولوژی آزادی زن این جای پا را به زمینه ارتشی شدن ملیتان‌های آزادی مبدل نمود. در شکست جنگ تحمیلی ١٩٩٢ که از سوی پ.د.ک و با همکاری ترکیه حمله‌ور شده بودند خط مشی مقاومت و عملیات رفیق بریتان تعیین کننده بود.

در این جنگ درخواست «تسلیم شو» رفیق بریتان با فریاد «ما فرزندان قهرمان این ملت هستیم» تا آخرین گلوله خود جنگید. پس از آن برای اینکه اسلحه وی به دست دشمن نیافتد آنرا شکسته و سپس خود را از صخره‌ پرتاب کرد. این عملیات با تحلیل‌های ایدئولوژی٠ جامعه‌شناسی رهبر آپو به سازماندهی نوینی مبدل گشت.

بریتان ایدئولوژی ارتشی شدن زنان است

رفیق بریتان جایگاه ویژه‌ای در ایدئولوژی آزادیخواهی زنان پ.ک.ک و کسب شخصیت ملیتان دارد. مقاومتی که در ٢۵ اکتبر ١٩٩٢ علیه کوردهای همکار اشغالگران نشان داده شد به امروز روشنی بخشید. عملیات رفیق بریتان به ارتشی شدن زنان انجامید. امروز ارتشی شدن زنان به بخشی از روند اجتماعی کوردستان مبدل گشته است و به سطح پافشاری بر نیروی خوددفاعی رسیده است. رفیق بریتان هویت فردی خود را به هویتی جمعی بدل کرد.

اکنون این شخصیت و این هویت آزاد در هفتانین علیه دولت ترک و همدستان آن مبارزه می‌کند. رهروان راه بریتان، اسمر‌ها، نورجان‌ها از کوردستان در برابر حملات دشمن محافظت می‌کنند. یکبار دیگر نشان داده است که زنان کوردستان وخاورمیانه سرچشمه ایستادگی هستند.

با مقاومت و قیامی که بریتان و رهروان راه وی در پیش گرفتند تمامی بخش‌های کوردستان به وحدت دست یافتند. این مقاومت شکوهمند که در کوهستان، در دشت، در شهرها و روستاهای کوردستان جریان دارد، با مقاومت میدان‌ها در تمامی جهان ادغام شده است. اکنون با جنبش‌های زنان جهان به فرمی تازه دست یافته که با همدیگر به فعالیت‌های مشترک می‌پردازند. جنبش آزادیخواهی زنان کوردستان به منبع الهام و مبارزه تمامی زنان جهان مبدل شده است.

با ادای احترام به رفیق بریتان و شهیدان ماه اکتبر عظیمه، روشن، غربتلی ارسوز، مریم چولاک، چیچک گابار، زنارین دیرک، آرین میرکان، گُلناز اگه، آندرا ولف، چرکز هلین، جاندا ترک، روژین گودا، لِگرین چیا، هفرین خلف و دایه عقیده به تمامی شهیدان کوردستان ادای دین نموده، یاد و خاطره آنان را گرامی می‌داریم و با آرمان‌های آنان تجدید میثاق می‌کنیم."