گردهمایی مخالفان جنگ و منزوی‌سازی در شهر آمَد

هزاران نفر با گردهمایی در شهر آمد شعار زنده‌باد رهبر آپو سر دادند تا با اعتراض به منزوی‌سازی در زندان جزیره امرالی به کاخ فاشیسم اردوغان بگویند کوردها هرگز رهبرشان را فراموش نخواهند کرد.

عصر دیروز در پی فراخوان حزب دمکراتیک خلق‌ها هزاران نفر در شهر آمد گردهم آمدند تا مخالفتشان با جنگ‌افروزی دولت ترکیه را بیان کنند و خواستار حل مسالمت آمیز مسأله کورد شوند. «شعار زنده‌باد رهبر آپو» در محل گردهمایی طنین‌انداز شد. مأموران پلیس که خروش کوردها در خیابان را تحمل نکردند طبق معمول متوسل به خشونت شدند و شماری را دستگیر کردند.

هزاران نفر با گردهمایی در شهر آمد شعار زنده‌باد رهبر آپو سر دادند تا با اعتراض به منزوی‌سازی در زندان جزیره امرالی به کاخ فاشیسم اردوغان بگویند کوردها هرگز رهبرشان را فراموش نخواهند کرد.

مدحت سنجار، رئیس مشترک ه.‌د.‌پ در سخنرانی خود از دولتمردان ترکیه که مدعی می‌شوند با پاکسازی‌های گسترده به ه‌.د‌.پ پایان داده‌اند دعوت کرد به محل گردهمایی و خروش انبوه مردمی که در گرمای سوزان به میدان آمده اند تا صدای آزادی و صلح باشند نگاهی بیاندازند.

او خطاب به اردوغان که خانه به خانه می‌گردد تا مجوز حمله به روژاوا را بگیرد و اخیرا به این منظور به دیدار پوتین رفته بود گفت که چارەی مشکل در سوچی نیست شما باید به اوجالان در امرالی رجوع کنید.

سنجار ضمن انتقادهای شدید از سیاست جنگ‌افروزانه اردوغان- باغچلی، خطاب به دیگر گروه‌های ترکیه‌ای اپوزیسیون گفت اگر شما با حکومت فعلی وارد رقابت ناسیونالیستی شوید، این کشور نمی‌تواند از این دور باطل خلاص شود. این اپوزیسیون نمی‌تواند این دور باطل را با مسابقه ملی‌گرایی بشکند. هیچ قدرت، محفل و حزبی که با برنامه‌های جنگی حکومت علیه کوردها مخالفت نکند، امکان ندارد دمکراسی را به این کشور بیاورد.

رئیس مشترک ‌ه‌.د.پ پایان جنگ را در گروی حل مسأله کورد دانست و گفت مخاطب این قضیه آقای اوجالان در زندان امرالی است که سال‌هاست در این جزیره در انزوای مطلق قرار داده شده تا نتواند نقش خود برای برقراری صلح را ایفا کند.

به دنبال پایان گردهمایی، معترضان در خیابان‌های شهر علیه سیاست جنگ و انزوا راهپیمایی کردند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

پلیس ترکیه از جمله به جوانانی که شعار آزادی برای رهبر آپو سر دادند حمله کرد. تصاویر نشان می‌دهد پلیس متوسل به خشونت شد و درگیری‌هایی با معترضین رخ داد. دفتر ه‌.د.پ در شهر آمد نیز در محاصره پلیسی قرار گرفت.

به نقل از خبرگزاری مزوپوتامیا مرد جوانی که با خشونت زیاد توسط افسران پلیس بر زمین کشیده شد، یک فرد دارای ناتوانی جسمانی بود. دستکم ٧ نفر در حمله دیشب پلیس ترکیه دستگیر شده‌اند. خبرنگاران حاضر در صحنه گفته‌اند که مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.