خدیجه ابراهیم: طبق قوانین بین‌المللی ترکیه اجازه محاکمه چیچک کوبانی را ندارد

خدیجه ابراهیم ریاست مشترک اتحادیه وکلای منطقه جزیر اعلام نمود که دادگاهی چیچک کوبانی از سوی دولت اشغالگر ترک نقض فاحش قوانین بین‌المللی بوده و در این راستا خاطرنشان ساخت که دادگاه دولت ترک صلاحیت محاکمه وی را ندارد.

دوزگین تمو با نام سازمانی چیچک کوبانی در ۲۱ اکتیر ۲۰۱۹ بعد از برداشتن جراحت، توسط تبهکاران ارتش اشغالگر ترک اسیر شد. چیچک کوبانی در روستای مشرفا، از توابع عین عیسی در زمان حمله ارتش اشغالگر ترک به اسارت درآمد و تبهکاران آن را به نیروهای ترک مسترد کردند.

نشست دادگاهی چیچک کوبانی در ژوئن سالجاری در دادگاه کیفری شعبه ۵ شهر رحا در شمال کوردستان برگزار شد. چیچک کوبانی در دادگاه خود اظهار داشت که وی با اراده خود به یگانهای مدافع زنان پیوسته و از اسلحه استفاده نکرده است. اما در فعالیتهای بشردوستانه مشارکت داشته است.

در نشست دوم که در ۲۸ ژوئیه برگزار شد و نیز در نشست سوم، دادستانی ترکیه خواستار حکم ابد برای چیچک کوبانی شد. دادگاه نیز درخواست دادستانی را پذیرفت. اما وکلای چیچک کوبانی آن را نپذیرفته و درخواست تجدید نظر نمودند.

قوانین بین‌المللی چگونگی برخورد با اسرا را معلوم کرده‌اند

خدیجه ابراهیم ریاست مشترک اتحادیه وکلای جزیر در شمال-شرق سوریه در رابطه با پرونده چیچک کوبانی اظهار داشت: نخست لازم است در رابطه با برخورد نیروهای مسلح وابسته به دولت ترک گفتگو کرد. ما مشاهده کردیم که تبهکاران چگونه در رابطه با چیچک کوبانی مرتکب جرم شدند. در همان قدم نخست حقوق انسانی وی نقض شد.

خدیجه ابراهیم در ادامه افزود: محاکمه چیچک کوبانی از سوی دولت ترک نقض فاحش تمامی قوانین بین‌المللی و میهنی است. زیرا وی تبعه سوریه و با شناسنامه سوری است و دولت دیگری اجازه ندارد که وی را محاکمه نماید. وی مشغول دفاع از خود و سرزمین خود بوده است، در مقابل اشغالگران به مقاومت دست زده است. چیچک در سرزمین خود دستگیر و به اسارات درآمده است. به همین دلیل دادگاه دولت ترک طبق قوانین بین‌المللی اجازه دادگاهی وی را ندارد.

خدیجه ابراهیم در ادامه سخنان خود افزود: قوانین و قراردادهای بین‌المللی خاصی وجود دارند که نوع برخورد با اسرای جنگی و محاکمه آنان را در دادگاه‌های ویژه مشخص کرده‌اند. دولت ترک این قوانین و میثاقهای بین‌المللی را نقض کرده و خود مسئول تمامی جرایم تبهکاران است.

خدیجه ابراهیم در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که اتحادیه آنها از زنان و حقوق زنان در سوریه و خارج از آن دفاع می‌کند و تلاشهای آنان تا زمانیکه حقوق آنان در قانون اساسی سوریه آینده تامین گردد ادامه می‌یابد. همچنین آنها مبارزه خود را تا تحقق آزادی زنان ادامه می‌دهند.