کمیسیون زنان کنگره ملی کوردستان: جنگ دولت‌های ایران و ترکیه علیه زنان کورد است

دربیانیه آمده است: امروز دوباره زنان ایزدی که هنوز هم از ترومای قتل‌عام شنگال نجات نیافته‌اند، تحت تهدید دولت ترکیه قرار دادند. از راه توافق بین‌المللی می‌خواهند، جنگی به راه انداخته و یک بار دیگر زندگی ایزدی‌ها و به ویژه زنان ایزدی را به خطر بیاندازند.

متن بیانیه کمیسیون زنان ک.ن.ک به شرح زیر است:

"کمیسیون زنان کنگره‌ی ملی کوردستان ۸ مارس را ابتدا به زنان جان باخته‌ی کوردستان، مادران شهدا، زنان انقلابی جان باخته، زنان مبارز و فعال تبریک می‌گوید. در ۸ مارس ۲۰۲۱ سطح مبارزات زنان کورد در مقابل همه‌ی حملات، هم در کوردستان و هم در خاورمیانه و سراسر جهان به مایه‌ی امید و باور و اطمینان تبدیل شده است.

همانطور که در طول تاریخ دولت‌های اشغالگر سیاست اشغالگری، قتل‌عام و استعمار را بر کوردستان تحمیل کرده‌اند، امروزه نیز همان سیاست را اجرا کرده و همان سیاست را با روش‌های ویژه علیه زنان کورد به اجرا درمی‌آورند. همراه با پیشرفت و گسترش نیروی کورد، حملات دشمنان افزایش می‌یابد. قابل توجه است که حملات اشغالگران علیه زنان کورد در سال‌های اخیر افزایش یافته است. زنان کورد از یک طرف با سیاست کشتار، دستگیری و تجاوز روبه‌رو شده و از طرف دیگر حملات مردان کورد به آنها نیز افزایش یافته است.

در حالی که امروزه دولت‌های ایران و ترکیه در بحران‌های عمیق قرار دارند، می‌بینیم که جامعه و زنان کورد روز به روز دارای نیروی بنیانگذار صلح و دمکراسی و پیشرفت در خاورمیانه و جهان می‌شوند. به دلیل از بین رفتن قدرت و محو شدن آنها در بحران‌های عمیق، هم دولت و هم مرد‌ها در قبال حفظ موجودیت خود به شدت به زنان حمله می‌کنند، چون ذهنیت مردسالار اساس هویت دولت و مردان است.

به دلیل آنکه زنان کورد رژیم فاشیستی را تحت فشار قرار داده و اجازه نمی‌دهند کوردستان را اشغال کند، دولت ترکیه جنگ ایدئولوژیک علیه زنان کورد به راه انداخته است. هدف ایدئولوژی رژیم آ.ک.پ و م.ه.پ برده نمودن زنان است.

دولت اشغالگر ترکیه برای حملات خود هیچ مرزی نمی‌شناسد. به روژاوا و باشور کوردستان حمله می‌کند و همزمان توسط تبهکارانش در عفرین و همه‌ی مناطق شمال و شرق سوریه زنان کورد را هدف قرار داده است. در عفرین با کشتن، ربودن و تجاوز انتقام خود را از زنان کورد که داعش را از بین بردند، می‌گیرد. زنان سیاستمدار کورد را با بمب‌گذاری به قتل می‌رساند. همچنین به وسیله‌ی تبهکارانش زنان عربی که با خواهران کورد خود برای آزادی زنان عرب مبارزه می‌کنند، را به قتل می‌رساند.

دولت ترکیه پس از قتل‌عام پاریس که علیه سه زن انقلابی کورد ساکینه جانسز، فیدان دوغان و لیلا شایلمز انجام داد، امروز توسط نیروهای ویژه‌اش، زنان سیاستمدار کورد که در سیاست اروپا فعال هستند را تهدید می‌کند.

در باکور کوردستان استراتژی ضد زن را به شیوه‌ی سیستماتیک اجرا می‌کند. با زندانی نمودن هزاران زن کورد سیاستمدار، مادران صلح و با تهدید زنان نماینده‌ی مجلس و فعال می‌خواهد، زنان را بترساند و آنها را ساکت کند. دولت ترکیه از نیروی زنان کورد وحشت دارد، چون زنان کورد به صورت پیشاهنگ در مقابل سیاست پاکسازی و قتل‌عام جامعه ایستاده‌اند. همچنین جامعه‌ی کورد را با روح مقاومت زنده نگه می‌دارند. برای آنکه جامعه را تسلیم خود کند، رژیم مردسالار آ.ک.پ و م.ه.پ می‌خواهد، ایدئولوژی مردسالاری را بر همه‌ی جامعه تحمیل کند. مردها را به دشمن و قاتل زنان تبدیل کرده و توسط قانون و رسانه‌ها شرایط را برای کشتار و قتل زنان فراهم می‌کند.

دولت ترکیه جنگ خود علیه زنان کورد را در باشور کوردستان به شیوه‌ای دیگر انجام می‌دهد. به وسیله‌ی فیلم‌های تلویزیونی، سریال‌ها و تبلیغات دستگاه‌هایش، تحت عناوین فرهنگی می‌خواهد مانع از روح مقاومت زنان کورد که در مقابل رژیم صدام حسین مبارزه کردند، شود. با سیاست ذوب و غالب نمودن زبان ترکی می‌خواهد سیاست تُرک کردن جامعه را اجرا کند. می‌خواهد زنان را در خانه زندانی  کرده و آنها را به برده‌ی مردان تبدیل کند. متاسفانه هم در جامعه‌ی کورد و هم در سیاست کوردها، حکمرانی و مردسالاری ادامه دارد و مردها خواهان پرورش زنان برده هستند. زنانی که بردگی را رد می‌کنند، کشته می‌شوند و به حاشیه رانده می‌شوند. در باشور کوردستان جایگاه زنان در حکومت دیده نمی‌شود. در سیستم اقتصادی وضعیت زنان در نظر گرفته نمی‌شود و در حملات دولت ترکیه با هدف اشغالگری باشور کوردستان و ایجاد ناامنی و آشفتگی، شرایط بسیار دشواری برای زنان ایجاد شده است. در زمان بمباران نمودن مناطقی از باشور کوردستان توسط نیروهای ترکیه، چندین زن کورد جان خود را از دست داده و تعدادی نیز مجروح شده‌اند.

امروز دوباره زنان ایزدی که هنوز هم از ترومای قتل‌عام شنگال نجات نیافته‌اند، تحت تهدید دولت ترکیه قرار دادند. از راه توافق بین‌المللی می‌خواهند، جنگی به راه انداخته و یک بار دیگر زندگی ایزدی‌ها و به ویژه زنان ایزدی را به خطر بیاندازند.

در ایران دستگیری و شکنجه‌ی  زنان کورد در روژهلات کوردستان توسط رژیم اشغالگر ایران افزایش یافته است. به دلیل آنکه زنان روژهلات کوردستان هم در سطح جامعه و دفاع و هم در سطح سیاسی نقش مهمی دارند، رژیم ایران تلاش می‌کند تا آنها را ترسانده و ساکت کند. چون مقاومت و آگاهی زنان کورد ضامن آینده‌ی آزاد روژهلات کوردستان است. رژیم اشغالگر ایران به بهانه‌ی پندمی کرونا وضعیت اقتصادی روژهلات کوردستان را بسیار وخیم کرده است. روز به روز فقر، شرایط جامعه را دگرگون می‌کند و بویژه بار سنگینی بر شانه‌ی زنان قرار می‌دهد.

ما در کمیسیون زنان کنگره‌ی ملی کوردستان به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زنان زحمت‌کش، از همه‌ی زنان کورد می‌خواهیم تا علیه اشغالگری و استعمار، امسال به میدان‌ها آمده و پیشاهنگی برای قیام‌های ملی را به عهده بگیرند."