روشن مردین: پیش‌بینی‌های پ.د.ک و دولت ترکیه محقق نشد

 روشن مردین اعلام نمود، حملات دولت ترکیه به مناطق حفاظت‌شده میدیا با مقاومت نیروهای گریلا مواجه شده‌است. وی گفت؛"پیش‌بینی‌های پ.د.ک و دولت ترکیه محقق نشد."

روشن مردین عضو رهبری کنفدرالیسم زنان کوردستان (ک.ژ.ک) در برنامه ویژه استرک تی‌وی شرکت کرده و پاسخ پرسش‌های روزنامه‌نگار زینب نرگس را داد.

روشن مردین در ابتدای سخنانش به‌مناسبت ماه می یاد شهدای این ماه را گرامی‌داشت و گفت:"جنگ‌آوران رهبر آپو به طور مداوم براساس حقیقت شهدا خود را ارزیابی کرده و از وظایف خود صیانت می‌کنند."

روشن مردین در ادامه سخنانش در رابطه با اهمیت وضعیت صحبت کرد که عملیات‌های دولت فاشیستی ترکیه و همکارش خانواده بارزانی، علیه مناطق حفاظت‌شده میدیا آن‌طوری که برنامه‌ریزی‌شده بود پیش نرفت و پیش‌بینی‌های آن‌ها محقق نشده‌ است.

روشن مردین اعلام نمود:"از ۱۷ آوریل در مناطق حفاظت‌شده میدیا عملیات‌هایی انجام شد. تفاوت این عملیات با عملیات‌های گذشته این بود که می‌خواستند در مدت کوتاهی به نتیجه برسند، اما در نتیجه مقاومت گریلا فاشیسم ترک و همکارش خانواده بارزانی آن‌طور که برای عملیات برنامه‌ریزی کرده بودند، به نتیجه نرسیدند. با پیشاهنگی تبهکاران خانواده بارزانی و با تعداد بسیار و همچنین تکنولوژی و ابزار پیشرفته و حتی با اعمال غیراخلاقی حملات خود را انجام دادند. اما توانایی و حرفه‌ای بودن گریلا و آماده بودن و اعتقاد گریلا را در نظر نگرفتند. در حقیقت نیز نیروهای گریلا آن‌ها را شوکه کردند. از لحاظ روحی و روانی ارتش ترکیه پریشان شده ‌است. ده‌ها فرمانده آن‌ها دست از کار کشیده و فرار کرده‌اند. آنچه بیشتر به آن امیدوار بودند، مزدورانش بودند که آن‌ها نیز دیگر توان مقابله و جنگیدن را ندارند. آن‌ها به تکنولوژی و اسلحه‌های مدرن خود امیدوار بودند، اما گریلاهای عصر آن‌ها را نیز خنثی نموده‌اند. دشمن دچار تلفات جانی بسیاری شده‌ است. آن‌ها تحت فشار بسیاری هستند، اگر این‌گونه نبود از سلاح شیمیایی و سلاح‌های ممنوعه استفاده نمی‌کردند. آن‌ها به سربازان خود می‌گویند بروید و باز نگردید و بمیرید! آن‌ها درحقیقت برای جان سربازان خود هیچ اهمیتی قائل نیستند و برای آن‌ها مهم نیست چند سرباز کشته می‌شوند. بدون شک همه این‌ها پریشانی و آشفتگی ارتش ترکیه در مقابل نیروهای گریلا را نشان می‌دهد."

'این‌بار نتوانستند پیشروی کنند'

روشن مردین در ادامه سخنانش گفت:"ارتش ترکیه روزانه مرتکب جنایت جنگی می‌شود، آن‌ها باید بازخواست شوند. بدون‌شک این اعمال با پشتیبانی دولت‌های ناتو انجام می‌شود، اگر آن‌ها از دولت ترکیه پشتیبانی نکنند، نمی‌تواند این‌گونه رفتار کند. اما تاریخ یکبار دیگر نشان خواهد داد که هر کاری هم بکنند، نتیجه این جنگ نیز با جنگ زاپ در سال ۲۰۰۸ متفاوت نخواهد بود. در آن زمان می‌گفتیم،"سوار آمدند و پیاده بازگشتند"، اما این‌بار اجازه نمی‌دهیم پیاده نیز باز‌گردند. تدارکات گریلا نشان می‌دهد که دشمن نمی‌تواند به آسانی از زاپ خارج شود."

روشن مردین در ادامه سخنانش در رابطه با خیانت خانواده بارزانی صحبت کرد و گفت:"باید موضع‌گیری خلق باشور به ‌ویژه زنان باشور قدرت‌مندتر باشد. نباید ما واژه پ.د.ک را برای خانواده بارزانی به کار گیریم، چون پ.د.ک گذشته‌ای دارد و در زمان خود پیشمرگه‌های قدیمی آن‌ها مقاومت بزرگی انجام دادند و قهرمانانه مبارزه کردند. می‌توان آن‌هایی را که از فاشیسم ترک به‌طور مستقیم پشتیبانی می‌کنند، تبهکاران خانواده بارزانی بنامیم. آن‌ها فقط پشتیبانی نمی‌کنند بلکه هم‌زمان از لحاظ استخباراتی و لجستیکی نیز به آن‌ها کمک می‌کنند. آن‌ها در تأمین نیازمندی‌ها در جنگ علیه ما نقشی مؤثر دارند و هم‌زمان بطور مستقیم در آن شرکت دارند. اگر این‌گونه نباشد دولت فاشیسم ترکیه نمی‌تواند حتی یک قدم بردارد. آن‌ها هم با نیروی خود در این جنگ شرکت می‌کنند و هم سنگینی هزینه‌های این جنگ را به‌عهده گرفته و دشمن را برای پاک‌سازی خلق کورد و گریلاهایش به این‌جا فراخوانده‌اند. بدون‌شک در این‌جا موضع‌گیری خلق باشور کوردستان بسیار مهم است. به‌ویژه زنان باشور کوردستان باید روی حقیقی بارزانی را بخوبی ببینند. درست است که آن‌ها را شناخته‌اند، اما به‌عنوان موضع‌گیری باید بیشتر موضع‌گیری خود را آشکار نمایند. خلق بهدینان هرگز در مقابل بردگی و فاشیسم تسلیم نشدند. عشیره‌های بسیاری در بهدینان وجود دارند که در زمان خود در بسیاری از قیام‌ها پیشاهنگ بوده‌اند. امروز نیز به همان موضع‌گیری نیاز است. امروز خلق در اطراف خانواده بارزانی باقی نمانده‌اند و روزبه‌روز از آن‌ها بیشتر دور می‌شوند. تفکر آن‌ها اگر همین گونه باشد، ممکن است حتی آن‌هایی که برای منافعشان در اطراف آن‌ها باقی مانده‌اند، از آن‌ها دور شوند."

'زنان نباید حکومت بارزانی را بپذیرند'

روشن مردین در ادامه سخنانش به زنان خانواده بارزانی اشاره کرد و گفت:"باید آن‌ها چشمان خود را باز کرده و تفکر خانواده بارزانی را ببینند. در خانواده بارزانی زنان هیچ نقشی ندارند. این‌همه سال ما حتی تصویر زنان آن‌ها را ندیده‌ایم. همیشه مردان در پیش بوده‌اند. ماهیچ زنی را از این خانواده نمی‌شناسیم. تفکر این آن‌ها تا این حد عقب‌مانده و مردسالارانه است که به‌هیچ‌وجه زنان را به رسمیت نمی‌شناسند و آن‌ها را انکار می‌کنند. آن‌ها هنوز هم زنان را مانند ناموس می‌بینند. باید زنان خانواده بارزانی این مسئله را نپذیرند. آن‌ها باید حق خود را بگیرند، صدای خود را داشته باشند و موضع‌گیری و برخورد خانواده بارزانی را نپذیرند."

روشن مردین درمورد موضع گیری بارزانی گفت:"این موضع‌گیری پایان خواهد یافت. ۵۰ سال است ما علیه فاشیست‌های ترکیه می‌جنگیم. حکومت‌های بسیاری آمده و رفته‌اند. همه شکست خورده‌اند، اما جنگ ما هرگز شکست نخورده‌است. هر کس خواسته باشد گریلا را از بین ببرد، خود از بین رفته ‌است. امروز نیز گریلا با همان نتیجه پیروز خواهد شد و آن که از بین خواهد رفت حکومت آ.ک.پ و خانواده بارزانی خواهد بود. حتی اگر پ.ک.ک باقی نماند، نوبت شما هم فراخواهد رسید. در حال حاضر نیز خاک کرکوک و موصل را اشغال می‌کند، سربازان خود را در این مناطق مستقر می‌نماید و این نشان می‌دهد که توافقی برای فروختن خاک کوردستان در جریان است. شرایط بسیار تراژیک - کمیکی وجود دارد و به‌جای آن که علیه آن‌ها بایستند، هرگونه نقشی را علیه ارزش‌های خود ایفا می‌نمایند."

روشن مردین عضو رهبری ک.ژ.ک در ادامه سخنانش به حملات علیه شنگال اشاره کرد و گفت:"حملات علیه شنگال نیز به بخشی از این کانسپت می‌باشد. در هر جایی‌ که پارادایم رهبر آپو وجود داشته باشد، برای آن‌ها بزرگ‌ترین خطر وجود دارد. به‌همین دلیل در ترس و وحشت زندگی می‌کنند. تفکر رهبر آپو بزرگ‌ترین تهدید علیه خانواده بارزانی است. خیانت بارزانی نه‌فقط امروز علیه ایزدی‌ها یا پ.ک.ک بوده است، بلکه در طول تاریخ علیه بسیاری احزاب و سیاست‌ها، این خیانت‌ها رخ داده ‌است.

'شما ایزدی‌ها را به سمت نسل‌کشی بردید، ما تا پایان از خلق ایزدی پشتیبانی می‌کنیم'

ایزدی‌ها امروز سیستم خود را تاسیس کرده‌اند. با رنج و زحمت خود و با همکاری جنبش آزادی این مساله محقق شده ‌است. ما از این مسئله پشیمان نیستیم. خلق ایزدی کوردهای اصیل هستند و باید ما از آن‌ها پشتیبانی کنیم. حکومت کاظمی اگر این‌قدر قدرتمند است، از خاک خود دفاع کند. وضعیت کرکوک و موصل مشخص است، بحث پروژه عثمانی وجود دارد. آن‌ها نمی‌توانند از خاک خود دفاع کنند، چگونه می‌توانند از ایزدی‌ها دفاع نمایند؟ ایزدی‌ها به حکومت کاظمی و پ.د.ک باور و اعتماد ندارند. باید از خلق ایزدی پوزش بطلبند. ما از خودمدیریتی دفاع می‌کنیم، درخواست آن‌ها مشروع است. آن‌ها می‌خواهند بخشی از عراق باقی بمانند و این برخلاف قوانین عراق نیست. همه مسئولین عراق این‌گونه فکر نمی‌کنند. آن‌هایی که با خانواده بارزانی و ترکیه هستند، با توافق ۹ اکتبر همراه هستند و به شنگال حمله می‌کنند."

'ایزدی‌ها آزادی را حس کرده‌اند و دیگر هرگز تسلیم نخواهم شد'

ایزدی‌ها آزادی را حس کرده و مانند گذشته نیستند. هیچ نیرویی نمی‌تواند آن‌ها را تحت کنترل حکومت کاظمی و خانواده بارزانی در آورد. اگر حتی فقط جنبش زنان نیز باقی بماند، شنگال دیگر مانند گذشته نیست. زنان ایزدی به ۵ هزار زن ایزدی که در بازارها فروخته شدند و ۳ هزار زن ایزدی که سرنوشتشان نامشخص است، سوگند یاد کرده‌اند که انتقام آن‌ها را بگیرند."