"وقتی مخالفت خود را با حاکمیت اعلام کردم من را تروریست اعلام کردند"

دولت ترکیه یک شهروند ترک را پس از انتشار یک مصاحبه دستگیر کرده و وی را به «عضویت در سازمان» متهم کرد. سمیه آوجی در مورد پرونده‌سازی دادستانی ترک علیه وی می‌گوید:"وقتی مخالفت خود را اعلام کردم، وقتی پرسش کردم و فکر کردم من را تروریست معرفی کردند."

سمیه آوجی شهروند ترک پس از آنکه در مصاحبه‌ای گفت:"ما در کشوری زندگی می‌کنیم که حقوق بشر در آن به شیوه‌ای آشکار زیر پا گذاشته می‌شود. من برای اینکه در مقابل ۴ فرزندم احساس شرم نکنم سخن می‌گویم." روز ٢١ می دادگاستانی ترک سمیه آوجی را به اتهام «عضویت در سازمان» دستگیر کرد و در نتیجه اعتراضات مردمی پس از چند ساعت ناچارا وی را رها کرد.

وقتی با این حکومت مخالفت کنی...

آوجی در مورد رفتار دادستانی ترکیه با وی در گفتگو با خبرگزاری مزوپوتامیا سخن گفت.

آوجی از زحمت‌کشان بخش آموزش است و پس از اعلان وضعیت اضطراری پس از شبه کودتای ژوئیه ٢٠١۶ از کار خود برکنار شد. او به اتهام عضویت در سندیکای EĞİTİM-SEN و موجودی حساب در آسیا بانک به عضویت در گروه فتح‌الله گولن متهم شد و به ۶ سال و ٣ ماه زندان محکوم شد. وکلای آوجی در اعتراض به حکم، پرونده وی را به دادگاه استیناف ارجاع دادند، سمیه آوجی نیز از این تاریخ به بعد به مدافع حقوق بشر مبدل شد.

آوجی در سخنان خود می‌گوید که از وقتی با حکومت مخالفت خود را اعلام کرد، به شیوه‌ای جداگانه اندیشیده و پرسش‌هایی را طرح کرده است از آنروز به عنوان «تروریست» معرفی شده و افزود:"می‌توانم بگویم دست کشیدن از زندگی را بر من تحمیل کردند. من تمامی موجودیت مادی و معنوی خود را از دست دادم. آشکارا من را متهم به عضویت در بسیاری از سازمان‌ها کردند."

"جامعه تحت فشار است"

سمیه آوجی در ادامه می‌گوید که جامعه بدلیل اینکه از وضعیت کنونی بی‌اطلاع است به همین دلیل صدایی از آن برنمی‌خیزد و افزود:"در ترکیه سطح هشیاری بسیار کم است. انسان‌ها از وضعیت زندگی دیگران اطلاعی ندارند. هر کس به درد خود گرفتار است، خودمحوری وجود دارد. تغییر این وضعیت یکی از وظایف ماست. حاکمیت به ما پایان نمی‌دهد بلکه این خود ما هستیم که به موجودیت خود پایان می‌دهیم. به عنوان یک هموطن پیام من به جامعه این است که سعی کنیم انسان بمانیم، ما باید به این واقعیت اذعان داشته باشیم که یکی از اعضای این جامعه‌ هستیم."