یونیسف: میلیون‌ها کودک در یمن در معرض خطر هستند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) هشدار داده است که در صورت عدم تخصیص فوری بودجه لازم به یمن جنگ‌زده، میلیون‌ها کودک در معرض خطر سوء تغذیه قرار خواهند گرفت.

یونیسف در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد که در میان ۱۱ میلیون کودک نیازمند کمک‌های بشردوستانه «بیش از۵۴۰۰۰۰ کودک زیر پنج سال از سوءتغذیه حاد شدید و بالقوه کشنده رنج می‌برند».

در بیانیه آمده است: و (به طور متوسط) هر ده دقیقه یک کودک به دلایل قابل پیشگیری جان خود را از دست می‌دهد.

یونیسف گزارش داد که آنها در سال ۲۰۲۳ به "۴۸۴ میلیون دلار فوری" نیاز دارند تا به فعالیت‌های کمک‌رسانی خود در یمن جنگ‌زده که بیش از هشت سال طول کشیده است ادامه دهند.

در این بیانیه آمده است: تا زمانی که اقدام فوری صورت نگیرد، میلیون‌ها کودک ممکن است با افزایش خطر سوء تغذیه مواجه شوند.

به گفته آژانس سازمان ملل، اگر کمک‌ها نرسد، یونیسف ممکن است مجبور شود کمک‌های حیاتی خود به کودکان آسیب‌پذیر را کاهش دهد.

در ماه فوریه، کشورهای کمک‌کننده متعهد شدند که ۱.۲ میلیارد دلار کمک کنند. سازمان‌های بشردوستانه بیش از ۴ میلیارد دلار بودجه درخواست کردند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۷,۲۱ میلیون نفر معادل دو سوم جمعیت یمن در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های فوری نیاز دارند.

جنگ یمن در سپتامبر ۲۰۱۴ آغاز شد. حوثی‌های مورد حمایت ایران وارد صنعا، پایتخت شدند و در ژانویه ۲۰۱۵ قدرت را به دست گرفتند. در مارس همان سال، ائتلاف عربی نظامی به سرکشی عربستان سعودی برای حمایت از نیروهای دولتی به جنگ پیوست. در این جنگ صدها هزار نفر بر اثر تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم درگیری جان خود را از دست دادند. بر اساس گزارش یونیسف، بیش از ۱۱۰۰۰ کودک جان خود را از دست داده و یا معلول شده‌اند.