باییک: جنگ عفرین همچنان ادامه دارد

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان به جنگ در عفرین اشاره کرده و افزود:"عفرین تحت هیچ شرایطی برای دولت ترک و تبهکاران وابسته به وی باقی نمی‌ماند."

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری کنفدرالیسم جوامع کردستان به جنگ در عفرین اشاره کرده و افزود:"عفرین تحت هیچ شرایطی برای دولت ترک و تبهکاران وابسته به وی باقی نمی‌ماند."

 

باییک در بخش پایانی گفت‌وگو با روزنامه ینی‌اُزگور پولتیکا به پرسش‌های مربوط به عفرین و سوریه پاسخ داد. در پاسخ به سئوال 'کردها برای عفرین لازم است چگونه عمل کنند؟' گفت:"عفرینی‌ها برای آزادسازی عفرین در حال برگزاری نشست‌ها و فراهم کردن تدارکات هستند. جنگ در عفرین هنوز تمام نشده و ما امیدواریم که خلق عفرین و خلق‌های روژاوا علیه اعمال غاصبگرانه دولت ترک بە مقاومت بپردازند. زیرا این منطقه با وجود مقاومت تاریخی واگذار شد، بیش از هزار مبارز شهید شدند و ٣٠٠ زن، کودک و سالمند جان خود را از دست دادند. خلقی که برای دفاع از کرامت و ارزش‌های خود تا این حد هزینه متحمل شود راضی نخواهد بود که غصب سرزمینش را تحمل نماید. خلق عفرین به دولت ترک و تبهکاران وی اجازه نخواهند داد در عفرین بمانند.

 

اکنون دولت ترک در تلاش تغییر بافت جمعیتی منطقه است. مردم دیگر مناطق سوریه را به عفرین آورده و در آنجا ساکن می‌کنند. این به معنی نابودی یک خلق است. طیب اردوغان خانواده تبهکاران تحت امر خود را از دیلوک و رحا به عفرین منتقل کرد. به این شکل درحال تغییر جغرافیای انسانی و فرهنگی منطقه هستند. اردوغان و همکاران وی با هدف شکستن اراده کردها به ربودن جوانان عفرینی می‌پردازند و بر ساکنان واقعی حمله‌ور می‌شوند.

 

جمیل باییک از کردهای آواره عفرینی و خلق روژاوا خواست تا آزادی عفرین از یوغ غاصبگران را اولویت زندگی روزمره خود قرار دهند و برای این منظور در فعالیت‌های مربوط به آزادسازی فعالانه مشارکت نمایند.

 

فعالیت‌های دیپلماتیک لازم است

جمیل باییک بر ارتقای فعالیت‌های دیپلماتیک با اتحادیه اروپا و سازمان ملل در رابطه با اشغال عفرین از سوی دولت ترک و جنایتکاران همکار اردوغان تأکید کرد و خواهان رسوایی هر چه بیشتر رژیم ترکیه شد. جمیل باییک در رابطه با فعالیت‌های رژیم غاصب ترک در اسکان خانواده‌های تبهکاران  گفت:"هیچ کسی حق ندارد سرزمین خلقی دیگر را اشغال کند. اگر آنانی که با همکاری نیروهای غاصبگر در خانه وکاشانه صاحبان واقعی منطقه‌ای ساکن می‌شوند در اینصورت آنان هم شریک جرم هستند و باید منتظر عواقب رفتار خود باشند."

 

ریاست مشترک ک.ج.ک در ادامه بر این مهم تأکید کرد که برای نجات از چنگال غاصبگران و تروریست‌های حامی آن باید خلق‌های عفرین، جرابلس، باب و ادلب دست در دست هم با اشغالگران بجنگند و برای این امر لزوم همبستگی نیروهای دمکراتیک کُرد و عرب بیش از هر زمانی وجود دارد.

 

جمیل باییک ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک در پایان به مباحث مربوط به روابط مابین روژاوا و حکومت سوریه پرداخت و اظهار نمود:"ما از دیدارها و روابط میان روژاوا و حکومت سوریه بر مبنای دمکراتیزاسیون سوریه حمایت می‌کنیم. اگر سوریه چنین گامی بردارد تمام کردها از وی حمایت می‌کنند، نه تنها حمایت کردهای روژاوا بلکه کردهای شمال، جنوب و شرق کردستان را هم کسب می‌کند. مسئله کردها در سوریه همچون ترکیه نیست. سوریه باید از این واقعیت آگاه باشد که مسائل کردهای سوریه به آسانی قابل حل است. تنها باید میل به حل دمکراتیک مسئله وجود داشته باشد. هر راه جداگانه‌ای غیر از این جنگ را با خود به همراه خواهد داشت و به تنش‌ها هم دامن خواهد زد. چنین وضعیتی هم به نفع هیچکدام از طرفین نخواهد بود."