دوران کالکان: رژیم فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ در زاپ شکست خواهد خورد

دوران کالکان عضو کمیتە مرکزی حزب کارگران کوردستان ضمن اشارە بە معنا و اهداف حملە ۱۷ آوریل اعلام نمود کە رژیم فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ در زاپ شکست خواهد خورد. کالکان در همی رابطە گفت: لازم است علیە رژیم فاشیست مقابلە صورت بگیرد.

دوران کالکان عضو کمیتە مرکزی حزب کارگران کوردستان در رابطە با حملات ارتش اشغالگر ترک کە از ۱۷ آپریل آغاز شدە است در رابطە با اهداف و پیامدهای این حملات، نیروهای بین‌المللی و منطقە‌ای درگیر در این حملات، نقش پارت دمکرات کوردستان و مبازرە نیروهای گریلا علیە اشغالگران با خبرگزاری فرات گفتگو کرد. متن این گفتگو بە شرح زیر است.

فرات نیوز: همزمان با اول ماە مە، مشاهدە می‌کنیم کە از ۱۷ آپریل مناطق حفاظتی میدیا از سوی اشغالگران مورد حملە قرار گرفتە است. با برخودان نیروهای گریلا، هم اکنون نبردهای گستردە‌ای در جریان هستند. هدف از این حملات گستردە را چگونە ارزیابی می‌کنید؟

دوران کالکان: در زمانیکە خلق کورد و جنبش آزادی، نیروهای دمکرات-انقلابی، کارگر و زحمتکشان در ترکیە خود را برای برگزاری مراسم اول ماە مە آمادە می‌کنند، فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ از ۱۷ آپریل حملات اشغالگرانە جدید خود را بە مناطق حفاظتی میدیا برای نابودی آغاز کردە است. این حملات متوجە زاپ و آواشین بودە و بخشی از حملاتی هستند کە تدریجا علیە مناطق حفاظتی میدیا صورت می‌گیرند. اما این حملە از جملە مهمترین این حملات بە شمار می‌رود.

حملە سال ۲۰۰۸ نخستین حملە بە زاپ برای ضربە زدن بە مرکز بود. از سال ۲۰۱۶ بە بعد این حملات علیە مناطق حفاظتی میدیا ادامە پیدا کردە و بە سوی مرکز هم پیش رفتە‌اند. تلاش‌هایی برای تحقق طرح سال ۲۰۰۸ وجود دارد. آن زمان می‌خواستند کە بە مرکز، بە سیستم فرماندهی گریلا ضربە وارد کنند، آن را بدون تاثیر کردە و از طرف دیگر بە مناطق دیگر هم حملە کنند. طراحی آنها بر همین اساس بود.

از سال ۲۰۱۶ بە بعد حملات اولیە از محور خاکورک و هفتانین اغاز شدند. همچنین از خط مرزی زاپ و آواشین هم حملات آغاز شدند. حملات اولیە در مقیاس کوچک بودند. سال ۲۰۲۱ با حملە بە متینا و آواشین مرحلە دیگری آغاز شد و بە نتایج کمی دست پیدا کردند. تلاش کردند کە خود را بە مرکز نزدیک کنند. تلاش کردند تا در جبهەها ما را تضعیف کنند. حملات کنونی هم بە زاپ و آواشین مانند حملە سال ۲۰۰۸، تلاش می‌کنند تا از خط خاکورک بە هفتانین را اشغال کنند و پایگاههای گریلا را از میان بردارند. هدف آنها این است. باید این واقعیت را مشاهدە کرد. تلاش می‌کنند خودشان را بە مرکز برسانند، و با کنترل این منطقە، بر مناطق دیگر هم کنترل پیدا کردە و مناطق حفاظتی میدیا را بە تمامی کنترل کنند. از این طریق می‌خواهند کە گریلاها را بە طور کامل از منطقە از میان بردارند. هدف این است کە از این طریق پ.ک.ک را تضعیف کردە، در هم شکستە و خنثی کنند. بدون گمان اگر پ.ک.ک بدون تاثیر شود، نوبت بە سازمان‌های دیگر کورد هم می‌رسد. نوبت بە پارت دمکرات کوردستان و اتحادیەی میهنی و روژاوا هم می‌رسد. این حملات اکنون بر پ.ک.ک متمرکز شدە‌اند. زیرا هم اکنون تنها پ.ک.ک است کە طور اساسی برای آزادی و موجودیت خلق کورد مبارزە می‌کند. تا زمانیکە پ.ک.ک از میان نرود، نابود نشود، حملە بە سازمان‌های دیگر کورد، علیە سازمان‌های دیگر خلق کورد از نظر آنها استراتژی درستی نیست. چنین وضعیتی بر تقویت پ.ک.ک تاثیر می‌گذارد. اما حملات آتی در مرحلە بعدی اولویت قرار دارند. هدف آنها در مرحلە اول، نابودی و از بین بردن پایگاههای گریلا در منطقە حفاظتی میدیا و نابودی پ.ک.ک هستند و در مرحلە دوم همراە با نابودی پ.ک.ک، نابودی سازمان‌های دیگر سیاسی کورد است تا دستاوردهای کورد در باشور، روژآوا و شنگال را از بین بردە و موقعیت سیاسی کورد را از میان بردارند، و در نهایت نابودی کورد را بە نتیجە برسانند. البتە هدف سومی هم دارند. در صورتیکە نابودی کورد بە این شیوە بە نتیجە برسد، بعد از آن نوبت عرب‌ها هم می‌رسد، و تلاش می‌کنند بر اساس مبنای نئو-عثمانیگری، کشورهای عربی را تحت کنترل ترکیە قرار دهند. و بار دیگر متوجە کرکوک و موصل شدە و از این طریق بغداد را هم بە کنترل ترکیە درآورند. بر رقا و حلب تاثیر گذاشتە و دولت‌های عربی مانند قطر را بە ترکیە وابستە کنند. برنامە‌ریزی استراتژیکی بر این اساس وجود دارد، فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ بر این اساس عمل می‌کند.

هدف سیاسی آنها هم اکنون متوجە پ.ک.ک، تمام کوردها، اعراب و در نهایت تمام خاورمیانە است. برای دست یابی بە این اهداف جنگ را ادامە می‌دهند. هدف نظامی هم اکنون کنترل کردن محور زاپ و آواشین است. برای دست‌یابی بە این هدف جنگ کنونی ادامە دارد. با استفادە از تکنولوژی‌های جدید در بالاترین سطح، با استفادە از تمام امکانات ترکیە، با حمایت آمریکا و ناتو و پارت دمکرات کوردستان بە این حملە دست زدە‌اند، و تلاش می‌کنند تا برخودان گریلا را شکست دادە و این جغرافیا را کنترل کنند. حملە‌ای اشغالگرانە، حملەای نابودگرانە در جریان است. حملە برای کنترل خاورمیانە و مناطق عربی است. آنرا بە گونەای نشان می‌دهند کە حملە در مقیاسی کوچک است. یعنی حملە‌ای گستردە در جریان نیست، اما در واقع از حملە روسیە بە اوکراین هم سنگینتر است. حملە‌ای است کە دارای اهداف بسیار ترسناک و گستردە‌ای است. جنگ در منطقە جریان دارد و نابودگری هم وجود دارد. وضعیت ترسناکی وجود دارد، کسانی کە خود را بە اوکراین نزدیک نشان می‌دهند، کسانی کە مسائل اوکراین را تحلیل می‌کنند، نمی‌خواهند واقعیت را ببینند، و واقعیت اینگونە است. مسئلە باید از این طریق تحلیل شود.

فرات نیوز: سبک و نحوە حملات اشغالگرانە دولت ترک بە محورهای زاپ و آواشین و تاکتیکهای کنونی آن در مقایسە با حملات قبلی چگونە است؟ حملات گستردە ای کە اکنون در جریان هستند ایا بر اساس همان ائتلافهای قبلی با متحدین آنهاست؟ ترکیە در این حملات بە کدام سیاست کنژکتورال (روزانه) بینالمللی متکی است؟

دوران کالکان: پیش از هر چیز لازم است بە این مسئلە اشارە کنم: حملاتی کە از غروب ۱۷ آپریل آغاز شدە‌اند، تصادفی نیستند، و کاملا هم قابل پیش‌بینی بودند. فاشیسم آ.ک.پ/ م.ه.پ مدت زمان زیادی است کە در حال آمادە‌سازی خود است. از زمستان برای این مسئلە آمادە‌سازی کردە است. شکست فوریه ۲۰۲۱ برای آنها قابل تحمل نبود. ضرباتی کە سال ۲٠۲۱ در متینا، زاپ و آواشین خوردند، بسیار کاری بودند. همین مسئلە فاشیسم را دچار ضربە نمود. آنها را در تنگنا قرار داد. برای اینکە جریان این ضربە را معکوس کند، از عملکرد خود در سال ۲۰۲۱ تجربە کسب کردە و بر همین اساس خود را آمادە کردە است، و بر همین اساس وارد عمل شدە است. حملە‌ای کە غروب ۱۷ آپریل بە زاپ و آواشین آغاز شدە است، بە همین مبنا بودە است. این مسئلە کاملا آشکار است، در بعد نظامی برای این مسئلە طراحی و برنامە‌ریزی شدە است. با ناتو و آمریکا در این بارە هماهنگی شدە است. در همین رابطە با روسیە دیدار انجام شدە است. با بسیاری دیگر هماهنگی شدە است. با رهبری عراق، با رهبران پارت دمکرات کوردستان دیدار انجام دادە‌اند. بە شیوە‌های جداگانە این مسئلە را بازگو کردە‌اند. یعنی حملە این سازماندهی شدە بودە است. وضعیتی بود کە پیش بینی می‌شد.

فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ می‌خواهد کە نتایج سال ۲۰۲۱ را معکوس کند. برای این مسئلە برنامەریزی کردە است. بر همین اساس مانند حملە‌ای نهایی، نیروی خود را بە تمامی بسیج کردە است، مهم این است کە خودشان اینگونە گفتە‌اند. یعنی حملە نهایی فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ است. با این حملە بە قول خودشان بە هدف نهایی می‌رسند، بە پیروزی می‌رسند، و بقای خود را در قدرت طولانی می‌کنند، با این حساب، دولت کنونی در ترکیە یا ادامە پیدا می‌کند یا در همین منطقه شکست خوردە و این شکست باعث می‌شود کە فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ هم فروپشیدە و انقلابی دمکراتیک در ترکیە شکل بگیرد. وضعیت و فرایند کنونی بە این شکل است. برای آنکە دچار شکست نشوند، برای آنکە بە پیروزی برسند، از تجارب گذشتە استفادە می‌کنند و با برنامە و طراحی دەست بە سازماندهی و حملە زدە‌اند.

در رابطە با ائتلاف و ارتباطات چیز جدیدی وجود ندارد. از سوی آمریکا و ناتو حمایت می‌شود. حمایت پارت دمکرات کوردستان را دارند. می‌توانیم بگوییم کە: در واقع امریکا و پارت دمکرات کوردستان هستند کە برای چنین حملە‌ای دولت ترک را اینگونە حمایت می‌کنند. تشجیع می‌کنند. در واقع حملە سال ۲۰۲۱ مانند حملە مشترک امریکا، دولت ترک و پارت دمکرات کوردستان بود. این حملە مشترک هنوز هم ادامە دارد. در اینجا نقش عراق هم بیشتر بە چشم می‌خورد. عراق گاە و بیگاە خود را بە عنوان مخالف این حملات نشان می‌دهد، اما سیاستهای آن علیە شنگال کە بر اساس پیمان ۹ اکتبر با پ.د.ک امضا کردە است، و همچنین عدم پیگیری قتل دو افسر ردە بالای خود کە توسط هواپیماهای ترک کشتە شدند، نشان دادند کە رهبری عراق هم در این حرکت جا گرفتە است، رهبری کنونی عراق کاظمی از حملات دولت ترک حمایت می‌کند. حملە‌ای کە ۱۷ آپریل ‌آغاز شدە است، این واقعیت را بیش از پیش آشکار کردە است.

وزارت امور خارجە عراق اعلام نمودە است کە آنها با این حملە ارتباطی ندارند. اردوغان دروغگو است. اما با این وجود هم اکنون اردوغان هم می‌گوید کە با همکاری و اتحاد با عراق حملە می‌کنیم. آنچە کە عملا اجرا می‌شود، همان گفتە اردوغان است. رهبری عراق هر اندازە کە انکار کند، دروغ می‌گوید. زیرا در بعد سیاسی و نظامی در مقابلە حملات دولت ترک عملا هیچ اقدامی نمی‌کند. برای نمونە با پ.ک.ک همکاری نمی‌کنند تا در مقابلە حملات دولت ترک از خودشان دفاع کنند. از نیروهای گریلا حمایت نمی‌کنند. بر عکس، برای محاصرە نیروهای گریلا، تلاش می‌کنند. از سال گذشتە تا کنون اینگونە با مسئلە برخورد کردە‌اند. از سال گذشتە تاکنون اینگونە بودە است. در بعد سیاسی معیارهای سازمان ملل متحد را رعایت نکردە است، با جامعە عربی ارتباطی نداشتە‌اند، اتحادیە عرب در مقابل اشغالگری اعتراض کردە است. عراق در اینبارە اعتراض کردە است. اگر اتحادیە عرب موضعگیری نمی‌کرد، عراق هم چنین بیانیە‌ای را صادر نمی‌کرد، اما همکاری‌های عراق از سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲٢ ادامە پیدا کردە‌اند. بدون شک در بعد تاکتیک و راهکارها تغییراتی مشاهدە می‌شود. اما راهکارهای قدیمی همچنان ادامە پیدا کردە‌اند. برای نمونە تاکنون بە طور مداوم بە مناطق حفاظتی میدیا حملە کردە‌اند، این حملات متوجە یک بخش آن است، اما بخش مرکزی آن. با نیرویی سنگین بە منطقە‌ای کوچک حملە شدە است. حملە‌ای است با نیرویی سنگین بە منطقە‌ای کوچک. بە حملە ۱۴ می ۱۹۹۷ شباهت دارد. در ۱۴ می ۱۹۹۷ بە محور زاپ حملە شد. در ۲۰ فوریه سال ۲۰۰۸ هم بە همین شیوە بە زاپ حملە شد. هم اکنون با نیرویی گستردە و بزرگ بە منطقە‌ای مشخص حملە شدە است. همراە با بمباران سنگین هوایی، حملات هلیکوپترها، هواپیماهای اکتشافی، گلولە‌باران توپ‌های ابوس، تلاش می‌شود تا نیروهایشان را در مناطق استراتژیک مستقر کنند. تلاش می‌کنند تا با بمباران سنگین مانع از حرکت نیروهای گریلا بشوند و مناطق استراتژیک را کنترل کنند. در ۱۴ می سال ۱۹۹۷ هم پارت دمکرات کوردستان از حملە ترکیە حمایت کردە بود. همچنین در جنگ سال ۱۹۹۲ تانک‌های ترکیە از دروازە مرزی خابور وارد باشور کوردستان و هفتانین شدە بودند و آنجا را محاصرە کردە بودند. هم اکنون هم پارت دمکرات کوردستان از آنها حمایت می‌کند. در واقع از خط بامرنی تا شِلادزه، در تمام شهرها، میت و ترکیە حضور دارند، پایگاە ایجاد کردە‌اند، فرودگاە درست کردە‌اند. یعنی در سطح گستردە‌ای در بعد نظامی مستقر شدە‌اند. با پارت دمکرات کوردستان هماهنگی دارند، پارت دمکرات کوردستان می‌گوید کە ما از ترکیە حمایت نمی‌کنیم، ما بین آنها [ما و ترکیە] هستیم. اما پایگاههای دولت ترک و پارت دمکرات کوردستان با هم هستند. پایگاههای پارت دمکرات کوردستان و ترکیە در کنار هم هستند.

اما در هیچ جایی پایگاههای نیروهای پیشمرگ در کنار نیروهای گریلا قرار ندارد. در هیچ شهری نهادها و پایگاههای گریلا وجود ندارند. اما پایگاههای ترکیە در همە جا هستند. نمایندگی‌های میت و پایگاههای دولت ترک از سوی نیروهای پیشمرگە مورد حمایت قرار می‌گیرند و حفاظت می‌شوند و تدراکات آنها را تامین می‌کنند. سروتە سخنان آنها این است کە ما از آنها حمایت نمی‌کنیم. اما با ماشین پارت دمکرات کوردستان، با لباس نیروهای پیشمرگ، نظامیان ترک را جابجا می‌کنند، آنها را بە شِلادزە می‌آورند، و برای کنترل کورژارو آنها را بە این منطقە می‌آورند.

در جنگ سال ۲۰۰۸ در زاپ، وضعیت اینگونە نبود. سال ۲۰۰۸ پارت دمکرات کوردستان هم در مقابل آنها موضع گرفتە بود، بسیاری از کوردها از آمیدی، بامرنی و شلادزە در مقابل تانک‌های ترک موضع گرفتە و اجازە حرکت بە انها را ندادند. بە همین دلیل ارتش ترک تلاش کرد تا از باکور و در خفا خود را بە منطقە برساند و شکفتا بریندارا را کنترل کند. اما هم اکنون محور باشور کوردستان برای ترکیە مهیا و باز است. پ.د.ک امکانات خود را در اختیار ارتش ترک می‌گذارد تا بتواند بە راحتی حرکت کردە و این مناطق را کنترل کند. و برای سرکوب گریلا بە هر نحو ممکن، با نها همکاری می‌کند.

بە طور خلاصە، می‌توان گفت کە فاشیسم آ.ک،پ/م.ه.پ از تمام حملات برون مرزی خود کە از سال ۱۹۸۳ بە بعد در باشور کوردستان و مناطق حفاظتی می‌دیا انجام دادە است تجربە کسب کردە و بر اساس نتایج پیشین این حملات، دست بە حملە زدە است.

در واقع این حملە بقای این دولت را مشخص می‌کند. این حملە را باید اینگونە تحلیل کرد، برای این منظور هم از حملات اشغالگرانە گذشتە درس گرفتە‌اند. و بر همین اساس است کە باید این حملە تحلیل شود. در این مرحلە هرگونە ضعفی اگر ایجاد شدە باشد، در هر جا کە با شکست مواجە شدە باشند، از آنها کسب تجربە کردە و بر همین اساس تلاش می‌کنند تا حملاتشان را ادامە بدهند. اشارە کردم کە ارتباط و هماهنگی‌ها همان ارتباطات سال ۲۰۲۱ هستند. آمریکا و ناتو ترکیە را تحریک کردە‌اند. گفتند کە هواپیماهای اف-۱۶ را بە ترکیە می‌دهند، و ترکیە بر این اساس تصمیم بە حملە گرفت. پارت دمکرات کوردستان آشکار کردە است کە بیش از پیش حمایت می‌کند و بە این حملە می‌پیوندد. رهبری عراق هم اجازە آن را صادر کردە است. بە این فرمان بسندە نکردە‌اند، بە روزی کە ترک بە آواشین و زاپ حملە کردە است نگاە کنید، همزمان با آن ارتش عراق هم بە شنگال حملە کردە است. حملات همزمان هستند. برنامە‌ریزی مشترک است و این ائتلاف و همکاری ادامە پیدا می‌کند. فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ با این حملات می‌خواهد از جنگ اوکراین هم بهرە‌برداری کند. حملە روسیە بە اوکراین، در ابتدا باعث ترس فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ شد. در بعد اقتصادی ترکیە را با تهدید مواجە کرد. سپس با این گفتە کە ما سیاست موازنە را بە پیش می‌بریم. ماندە بودند کە چکار کنند. و سپس با این سیاست تلاش کردند کە این وضعیت را مدیریت کنند. و در همین رابطە بود کە در مقابلە با روسیە ارتباطات خود را بە آمریکا و ناتو تصحیح کردە و از همین طریق سلاح‌هایی را کە تا پیش از این نتوانستە بودند تهیە کنند، گرفتند. هم اکنون بر همین اساس کار می‌کنند، می‌خواهند کە ارتباطشان با آمریکا و ناتو را بهبود ببخشند. از طرف دیگر در مقابل روسیە هم موضع گرفتە‌اند و با ناتو-امریکا هماهنگ هستند.

در واقع ناتو و آمریکا امتیازاتی را بە ترکیە دادە‌اند تا از روسیە روگردان شود. وعدە در اختیار گذاشتن سلاح و در درجە نخست هواپیماهای اف-۱۶ بە ترکیە دادە‌اند. فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ می‌خواهد با این حمایت، در مقابلە بە پ.ک.ک و کورد حملە اشغالگرانە جدیدی را آغاز کند و برای آن از فرصت‌ها و امکانات همزمان بین‌المللی حمایت می‌کند. از این طریق می‌خواهد کە از جنگ اوکراین بهرەبرداری کند، پیش از این هم اینگونە عمل می‌کرد. حملە بە باب، جرابلس، عفرین، سریکانی؛ حملە بە مناطق حفاظتی میدیا و هم اکنون هم ادامە این حملات را شاهد هستیم. وضعیت کنونی جهانی هم اعلام سکوت در برابر این حملات است. کسی از قدرت بیشتر برخوردار است، دیگران را تهدید می‌کند، قدرتمند بە ضعیف حملە می‌کند. فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ هم تلاش می‌کند از این وضعیت بهرە‌برداری کند. مانعی سر راە ندارند.

اما بخش دیگر این، برخودان است. لازم است کە بعد دیگر این جنگ، یعنی برخودان هم بە خوبی مشاهدە شود. گریلاهای نیروهای مدافع خلق و یژاستار، با قهرمانی مقامت می‌کنند. یعنی ما برای چنین حملە‌ای خودمان را آمادە کردە بودیم. این حملە کاملا پیش‌بینی شدە بود. جنبشمان را برای این حملە آمادە کردە بودیم. در این رابطە نشست و کنفرانس برگزار کردیم، تحلیل و ارزیابی کردیم، سنگرهای جدیدیمان را ایجاد کردیم، آموزش دادیم، سازماندهی کردیم و در نهایت خودمان را کاملا آمادە کردیم. بر اساس این آمادگی‌ها بود کە نوروز را آغاز کردیم. می‌توانم بگویم کە آمادگی و تدارکات ما در اوج بود. هم اکنون گریلا با برتری عمل می‌کند. از برخودان سال ۲۰۲۱ و فرایند برخودان‌های گذشتە تجربە کسب کردە است و بر همین اساس عمل می‌کند. جنگ زیر زمین و تونل‌ها را بە خوبی یاد گرفتە است، رزم تیمی و متحرک را یاد گرفتە است. در جغرافیایی کە سالیان درازی است در آن زندگی می‌کند. حاکمیت را در دست دارد. در مقابل تمام این حملات با قهرمانی برخودان در جریان است. هلیکوپترها نمی‌توانند نیروهای ترک را هلی‌برن کنند، برای رهایی از این مخمصە پارت دمکرات کوردستان بە کمک آنها شتافتە است. بە همین دلیل نیروهای آنها را انتقال می‌دهد تا بتوانند بە کوروژارو برسند. بدون گمان گریلا آنها را هدف قرار می‌دهد، تلفات سنگینی دادە‌اند، در روز ۵ این عملیات قرار داریم [این گفتگو در ٢٣ آپریل ٢٠٢٢ صورت گرفته است]. بیلان عملیاتی ارائە شدە از سوی مرکز اطلاع‌رسانی نیروهای مدافع خلق منتشر شدە است. نیروهای گریلا هم شهید دادە‌اند. این جنگ، جنگی بزرگ است. اما ارتش ترک در آستانە شکست قرار دارد، هولوسی آکار برای رهایی از این مخمصە، مستقیما وارد عمل شدە است. ابتدا کمی امار تلفات خودشان را اعلام کردند، اما سپس دیدند کە آشکار کردن بیلان تلفاتشان بە نفعشان نیست. زیرا تلفاتشان زیاد بود. بە همین دلیل سکوت کردە‌اند، این تلفات را مخفی کردە‌اند، اما در نهایت نمی‌توانند آن را پنهان کنند.

برخودان گریلا براستی برخودانی قهرمانانە است. گریلا آمدە است، و بدون تردید بە پیروزی می‌رسد. تا کنون در این جغرافیا همیشە بە پیرزی رسیدە است. از این بە بعد هم بە پیروزی می‌رسد. بر همین اساس بە فرماندهان و شروانان نیروهای مدافع خلق و یژآستار درود می‌فرستم، برایشان آرزوی پیروزی و موفقیت دارم. یاد و خاطرە شهدای قهرمانمان را گرامی می‌دارم. این جنگ می‌تواند سرنوشتی تاریخی را رقم بزند و تاریخ را دوبارە بنویسد. گریلا با این درک عمل می‌کند. با روحی فدایی و آپویی تا آخرین نفس مبارزە می‌کند. دولت ترک هر اندازە کە تلاش کند، از ارتجاع، سیستم مدرنیتە سرمایەداری و نوکری و خیانت کورد حمایت کسب کند، باز هم خط مشی قهرمانی و برخودان گریلا در مقابلە با اشغالگری و خیانت ادامە پیدا می‌کند. و این برخودان گریلاست کە پیروز میدان خواهد بود.

فرات نیوز: پارت دمکرات کوردستان در این جنگ با دولت ترک همکاری می‌کند و اخیرا حتی لزومی هم نمی‌بیند کە این همکاری‌ها را مخفی کند. این موضع مزدوری و همکاری از سوی خلق کورد و سازمان شما مورد اعتراض قرار گرفتە است و محکوم هم شدە است. پارت دمکرات کوردستان در این همکاری با دشمنان خلق کورد، متکی بە چە است؟ در این حملات منتظر دستیابی بە چە منافعی است؟ این موضع پارت دمکرات کوردستان چە نتایجی را بە دنبال دارد؟

دوران کالکان: لازم است وضعیت پارت دمکرات کوردستان بە درستی درک و ارزیابی شود. پیش از این هم موضح متمایزی با دورە کنونی نداشت. اما چون پیش از پ.ک.ک، خط‌مشی و برخودان آزادی پ.ک.ک وجود نداشت، پارت دمکرات کوردستان بە عنوان یک جنبش ملی کورد، مانند پیشاهنگ ملی کورد درک می‌شد. کوردها را فریب می‌دادند، و از این طریق راه خیانت را به پیش بردند. این بازی بود. پ،ک،ک و رهبر آپو این بازی را بر هم زدند. واقعیت را آشکار کردند، نقاب‌ها را کنار زدند و واقعیات را بە همە نشان دادند. چهرە واقعی همە و از جملە پارت دمکرات کوردستان هم مشخص شد. یعنی پارت دمکرات کوردستان پیش از این هم جنبش متمایزی نبود. از همان ابتدا یک جنبش عشیرە‌ای و خانوادە‌ای بود. رهبری این حزب هم اینگونە بود. جنگی کە پارت دمکرات کوردستان هم آغاز کرد یک جنگ عشیرە‌ای بود. جنگ برای حاکم کردن بارزانی بر باشور بود. جنگی کە هم اکنون هم ادامە دارد، جنگی بە همان نحو است. لازم است این مسئلە بە دقت دیدە شود. در مقابل آن عشایری هستند کە می‌جنگند. برای نمونە برادوستی، ریکانی، زیباری‌ها. هم اکنون با آنها هم وارد جنگ شدە‌اند. پ.د.ک چکار می‌کند؟ منطقە برادوست، مناطق ریکانی و منطقە نیروایی، منطقە برواری را بە دولت ترک می‌دهد، یعنی در واقع آن را فروختە است. فشارهای زیادی بر زیباری‌ها وارد می‌شود. و از این طریق ارتش ترک بە مرزهای بارزان، منطقە بارزان و روستای بارزان می‌رسد. از منطقە گووند، از تپە خوده، و همچنین از کوروژارو، از شلادزە و بادینان هم می‌توانند بارزان را کنترل کنند. و مهمترین ارتفاع بارزان دیگر در دست ارتش ترک خواهد بود. ریکانی‌ها و عشیره‌های دیگر را به شهرها کوچاندند. در واقع خارج از آمیدی، شلادزە، دیرەلوک، شهرهای دیگر، کمپ‌های صدام بودند. تمام روستاها را ویران کردە بود. هم اکنون پارت دمکرات کوردستان هم روستاها را ویران کردە و در این مناطق اسکان می‌دهد. اعضای این قبایل مانند زندانی در این مناطق اسکان دادە می‌شوند. مناطق آنها را هم بە دولت ترک دادە است، و در واقع می‌خواهد کە امنیت خود را هم بە ارتش ترک بدهد تا برایش تامین کنند. می‌خواهد تمام این مناطق را برای تامین امنیت خود بە دولت ترک دادە و حاکمیت خود را بە آنها تفویض کند. یعنی رهبری کوردستان جایگاهی ندارد. بلکە مسئلە امنیت بارزانی از اهمیت برخوردار است. هم اکنون از طریق این حملات می‌خواهند هر چە بیشتر بە این مسئلە دست پیدا کنند.

مسئلە دوم هم بدون تردید منفعت روزانە است. پارت دمکرات کوردستان در این حملات چە منافعی دارد؟ پارت دمکرات کوردستان با دولت ترک از ارتباط برخوردار بودە و با استفادە از فضای جنگی پیش آمدە وارد معاملات نفتی می‌شود و از همین طریق بر منطقە تسلط پیدا کردە است. برای نمونە گفتە می‌شود کە عواید روزانە دروازە مرزی خابور ۱ میلیون دلار است. پارت دمکرات کوردستان بر این عواید دست گذاشتە است. قبلا با پسران صدام حسین بە تجارت مخفیانە دست می‌زدند، کە بعدا شکار شد. هم اکنون هم با دولت ترک، خانوادە اردوغان بازرگانی می‌کنند. بە قاچاق نفت می‌پردازند و روزانە درآمدهای میلیون دلاری دارند. مشخص شدە است کە از استانبول گرفتە تا واشنگتن اموال و دارایی دارند. قبلا گفتە می‌شد کە تنها در استانبول املاک و دارایی دارند. هم اکنون مشخص شدە است کە در واشنگتن هم دارایی دارند. یعنی درآمدها را بە خود و نە بە کوردستان اختصاص می‌دهند. و از طریق تسلط بر کوردستان صاحب میلیونها دلار سرمایە شدە‌اند. نە فقط نچیروان و مسرور بارزانی، بسیاری از بارزانی‌ها، تلاش می‌کنند کە خاندان بارزانی و شبکەای از منافع را در درون این خانوادە ایجاد کنند. ۳۰ سال است کە با نام کوردستان دست بە چنین اقداماتی می‌زنند. و در آخر، در مرحلە کنونی دیگر کارد بە استخوان رسیدە است. کار بە جایی رسیدە است کە موضعگیری شود و بپاخیزند. پ.د.ک بە شبکەای از منافع تبدیل شدە است. امنیت و منافع خود را بە ترکیە گرە زدە است. دیگر در تمام محورها و محورها، بارزانی نظامیان ترک را در مرزها مستقر کردە است. همزمان هم بە قاچاق نفت دست می‌زنند، این ارتباطات در بسیاری از حوزە‌ها ادامە دارد. باشور کوردستان با همکاری آ.ک.پ/پ.د.ک دچار نابودی شدە است. لازم است کە خلق در باشور کوردستان، روشنفکران و سیاستمداران این واقعیت را ببیند. یعنی از برادوست تا هفتانین-منطقە عشیرە گولی- کاملا بە دولت ترک فروختە شدە است. از طرف دیگر این تاراج و چپاول ادامە دارد. در مقابل اشغالگری موضع نگرفتە و برعکس، از آن حمایت هم می‌کنند. زیرا با اشغالگران دست بە قاچاق می‌زنند، درآمد و عواید دارند، منافع مشترک دارند. این مسئلە کاملا آشکار است. باید واقعیت پارت دمکرات کوردستان مشاهدە شود.

فرات نیوز: جنگ در کوردستان، ترکیە و منطقە چە نتایجی را بە دنبال دارد؟

دوران کالکان: بدون گمان این مسئلە بە نتایج این جنگ پیوند خوردە است. زیرا مشخص نیست کە این جنگ چە نتایجی را خواهد داشت. اگر در جنگ دولت ترک بە پیروزی برسد، کە احتمال ضعیفی دارد، اما هیچ کس نگوید کە چنین احتمالی هم وجود ندارد- اما در هر صورت پ.ک.ک. مقاومت می‌کند. و همیشە هم بە پیروزی می‌رسد. یعنی خطی از مقاومت و برخودان وجود دارد کە باید بە پیروزی برسد و برای پیروزی هم تا آخرین نفس مبارزە می‌کند. اما نیروی مقابل پ.ک.ک فقط دولت ترک نیست. پارت دمکرات کوردستان نیست، بلکە ناتو و آمریکا هستند. یعنی نیروی گریلا مدت ۴۰ سال است کە در مقابل سیستم نظامی ناتو می‌جنگد. هم اکنون این سیستم با تمام نیروی خود می‌جنگد و حملە می‌کند. بە همین دلیل لازم است بە احتمال این مسئلە هم اشارە بشود. یعنی باید دقت شود کە بدانیم هدف دولت ترک، فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ پیروزی است، نابودی پ.ک.ک است، ج.ه.پ و ایی پارتی هم از آن حمایت می‌کنند.

در ترکیە هیچ جریان و گروهی علیە این جنگ بپا نمی‌خیزد. بلکە از این جنگ ویرانگر حمایت می‌کنند. همە از این مسئلە اطلاع دارند. بر همین اساس است لە هدف دولت ترک و آ.ک.پ/م.ه.پ دستی یافتن بە پیروزی است. برای پیروزی است کە حملە می‌کنند. می‌خواهند کە این مناطق را اشغال بکنند. گریلا را از میان بردارند. پ.ک.ک. را نابود کنند. هدف آنها دست یافتن بە این نیات است. اگر بە هدف خود دست پیدا کنند چە می‌شود؟ اگر پ.ک.ک نابود شود، نوبت بە سایر سازمان‌ها و احزاب کورد می‌رسد. هیچ کس نمی‌تواند از دامنە و موج آن رهایی پیدا کند. در درجە نخست پارت دمکرات کوردستان نمی‌تواند از دامنە نتایج آن جان بدر ببرد. و دولت ترک بە همە احزاب و سازمان‌های کورد حملە می‌کند. اردوغان چند بار گفتە است کە اجازە دادن بە شکل‌گیری باشور کوردستان اشتباە بودە است. اردوغان بیش از همە در مقابل رفراندوم سال ۲۰۱۷ موضع گرفت.

پیش از این یاشار بیوک آنیت و ایلکر باشبوغ علیە آن موضع می‌گرفتند، اما اکنون اردوغان هم در این مسیر افتادە است. یعنی این جنگ، جنگی برای نابودی کورد و پ.ک.ک است. یعنی از ابتدا جنگ برای نابودی کورد است. این گفتە کە ما علیە ترور هستیم و علیە پ.ک.ک می‌جنگیم، دروغ است. هیچ کس با این گفتە نباید فریب بخورد. این یعنی نابودی کوردها. اگر گریلا نابود شود، پ.ک.ک نابود شود، نوبت بە تمام کوردها می‌رسد، قتل‌عام بە تمام کوردها رسیدە و سازمان‌ها و دستاوردهای کوردها بە تمامی از بین می‌روند. بدون گمان بیشترین ضربە بە باشور کوردستان و روژاوای کوردستان می‌رسد. یعنی این دو موقعیت سیاسی کورد بر جا نمی‌مانند. نابود شدە و ترکیە در این دو، بە حاکمیت کامل دست پیدا می‌کند.

ما گفتە‌ایم کە اگر کوردستان بە چنین نقطە‌ای برسد، اردوغان دست بالا پیدا می‌کند. بورژوازی، سرمایە ترک، رهبری کنونی دولت ترک، نیروهای آ.ک.پ/م.ه.پ می‌خواهند کە بار دیگر اعراب را تحت کنترل خود قرار دادە و به قدرت دوران عثمانی رجعت کنند. این نە تنها خط مشی آ.ک.پ/م.ه.پ است بلکە خط کلی دولت در ترکیە هم بە شمار می‌رود. سیاست نیرویی کە در ترکیە بە نام دولت مخفی یا دولت موازی و عمیق خواندە می‌شود بر اساس این استراتژی است. و اگر در این جنگ دولت ترک بە پیروزی برسد، کورد بە تمامی قتل‌عام شدە و ترکیە در دست یک اقتدار مستبد و دیکتاتوری قرار می‌گیرد. خاورمیانە هم تحت کنترل ترکیە قرار گرفتە و این ذهنیت فاشیستی و نابودگر بر سراسر جهان مسلط می‌شود. و کاملا آشکار است کە این بە معنای فلاکت برای جهان خوهد بود. اما این وضعیتی است کە نمی‌تواند و نباید شکل بگیرد. هیتلر چگونە بر جهان تسلط پیدا کرد؟ ما بە خوبی می‌دانیم و نباید آن را فراموش کرد.

نباید دولت ترک را دست کم گرفت. بدون شک این جنگ نتیجە فرعی هم دارد. و بزرگترین احتمال هم همین است. ما می‌گوییم کە ۱۰۰ درصد اینگونە می‌شود و ما در این جنگ پیروز می‌شویم. بە عنوان یک جنبش ما همیشە این را گفتە‌ایم. شکست‌های ارتش ترک، آ.ک.پ و م.ه.پ در آواشین و زاپ بە معنای شکست این حملات اشغالگرانە است. این احتمال بسیار قدرتمند است. سال ۲۰۰۸ هم اینگونە بود، پیش از آن هم اینگونە بود. از سال ۱۹۸۳، بیشتر حملات برون مرزی این نتیجە را داشتە‌اند. دولت ترک سنگین‌ترین ضربات را از این حملات خوردە است و در این مناطق شکست خوردە است. و بار دیگر هم شکست می‌خورند. اگر این حملات در زاپ و آواشین شکست بخورند چە اتفاقی می‌افتد؟ فاشیسم آ،ک.پ/م.ه.پ شکست می‌خورد. در ترکیە فرایند جدیدی اغاز می‌شود، و وضعیت دمکراتیکی شکل می‌گیرد. برای دمکراتیک کردن ترکیە پیشرفتهای بزرگی ایجاد می‌شوند. ترکیە‌ای دمکراتیک تاثیر گستردە‌ای بر دمکراتیک شدن منطقە و جهان خواهد داشت. ترکیە اگر دمکراتیک شود، خاورمیانە دمکراتیک می‌شود و در اینصورت کنفدرالیسم جهانی و دمکراتیک میسر می‌شود. استعمارگری و فشار فاشیستی و سیستم مدرنیتە سرمایەداری از میان می‌رود. انسانیت از فشارهای مدنیتە سرمایەداری رهایی پیدا می‌کند کە سیستم سرطانی و جنگ آفرین است.

بدون گمان، جنگ زاپ و آواشین از چنین تاثیری برخوردار است. بە این حملە نام کلید دادە‌اند. یعنی جایی را به کنترل درآورده و جای دیگری را می‌بندد. بە این جنگ، جنگ بقا و مرگ و زندگی می‌گویند. برای خلق‌های ترکیە، خاورمیانە این جنگ چنین حکمی دارد. برای بشریت بە تمامی جنین نتیجە‌ای دارد. همزمان برای فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ و دولت ترک هم بە معنای زندگی و مرگ است. این جنگ برای همە طرفین بە معنای جنگ زندگی و مرگ است. در نتیجە این جنگ یکی از طرفین نابود شدە و طرف دیگر هم بە اهداف خود دست پیدا می‌کند. چنین جنگی در جریان است. جنگی کە اکنون در زاپ در جریان است اینگونە است.

سال ۲۰۰۸ هم اینگونە بود. در آنزمان هم حملە نخست از این منطقە آغاز شدە بود. در محورهای دیگر هم برای جنگ زمینە سازی می‌شد، بر همان اساس جنگی در جریان بود و برای زندگی و مرگ بود. نتایج این جنگ هم بسیار عظیم بود. نتایج سیاسی و نظامی آن در کوردستان، در ترکیە و خاورمیانە گستردە بودند. اگر هم اکنون هم جنگ با پیروزی نیروهای گریلا بە پایان برسد، ترکیە، خاورمیانە و در سطح جهانی می‌توان شاهد دمکراسی بود. و انسانیت بە سوی حیاتی آزاد گام بردارد و آزادی و موجودیت کورد بە پیروزی دست پیدا کند. و بدون هیچ شکی اگر حملە اشغالگرانە آ.ک.پ/م. ه،پ بە پیروزی برسد، کورد نابود می‌شود، و همراە با آن در ترکیە و خاورمیانە و جهان شاهد مصیبت حاکمیت فاشیسم خواهیم بود. و ذهنیت فاشیستی و سیاست مستبدانە بە پیروزی می‌رسد.

فرات نیوز: فاشیسم آ.ک،پ/م.ه.پ کە بزرگترین حمایتهای خود را از داعش نشان داد، در ۱۷ آپریل بە زاپ و آواشین حملە کردە است. در همان روز هم ارتش عراق بە شنگال حملە کرد. آیا این حملات تصادفی هستند؟ واقعیت پشت پردە این حملات را چگونە تحلیل می‌کنید؟

دوران کالکان: حملاتی کە عراق بە شنگال می‌کند، بە تحولات اخیر در ارتباط هستند. در ۹ اکتبر سال ۲۰۲۰ بین پارت دمکرات کوردستان و عراق پیمانی بە امضا رسید. هم اکنون این پیمان در حال عملی شدن است. و دولت ترک هم در پشت این پیمان قرار داشت. از آن روز بە بعد، فشارها بر عراق تشدید شدە‌اند. هم اکنون می‌بینیم کە از ۱۷ آپریل با حملات نابودگرانە و اشغالگرانە بە زاپ و آواشین، ارتش عراق هم بە شنگال حملە کردە است. مگر می‌توان گفت این دو با هم ارتباطی ندارند؟ زمانیکە ما اشارە می‌کنیم کە اردوغان با دولت عراق این پیمان مشترک را بستە‌اند، با هم حمله می‌کنند، مگر می‌توان گفت کە این حملات اشغالگرانە جدا از یکدیگر هستند؟ باید اظهارات مقامات عراقی را جدی گرفت. بدون شک نمی‌توان گفت کە این اظهارات جدی نیستند. همین مسئلە نشان می‌دهد کە چگونە با برنامەهای از پیش تعیین شدە عمل می‌کنند، مشاهدە می‌شود کە دولت کاظمی با آ.ک.پ/م.ه.پ ارتباط دارد. عراقی بودن بە کجا رفتە است؟ باید تمام نیروهای عراقی در مقابل این مسئلە موضع‌گیری کنند، باید شیعیان و سنی‌ها و همە در مقابل این سیاستها موضعگیری بکنند.

دقت کنیم و ببینیم کە زمانی کە در عراق حملات داعش صورت گرفتند، دو نقطە وجود داشت کە در مقابل این حملات مقاومت کردند، و در همین دو نقطە هم داعش را با شکست روبرو کردند. شنگال و مخمور این دو نقطە بودند، هم اکنون مخمور بە محاصرە درآمدە است. ارتش عراق بە شنگال حملە می‌کند. دولت عراق بە هر دو منطقە حملە می‌کند. زمانیکە موصل با حملە داعش روبرو شد. دولت عراق تا بغداد دچار هزیمت شد. در مقابل داعش خلق مخمور و شنگال برخودان کردند و آبروی عراق را حفظ کردند. برخودان آنها باعث شد کە داعش بە پیشرفت دست پیدا نکند. اکنون بە دورە‌ای شباهت دارد کە داعش بە پایان کار خود رسیدە بود.

و گونە‌ای رفتار می‌کنند کە شکست داعش را جبران کنند، گویی کە شکست دادن داعش در مخمور و شنگال جرم بودە و بە همین دلیل بە این دو جا حملە می‌کنند. آیا این مسئلە را می‌توان قبول کرد؟ سپس در موصل علیە داعش جنگیدند و این شهر از دست داعش آزاد شد، خلق در شنگال در مقابل داعش وارد نبرد شدند، و شنگال را آزاد کردند. هم اکنون می‌خواهند جایی را کە آزاد کردە‌اند، خودشان ادارە کنند. در شنگال کوردها زندگی می‌کنند، چرا بخش‌های دیگری در باشور کوردستان دارای خودمدیریتی هستند و چرا باید کوردها در شنگال نتوانند خود را ادارە کنند؟ در اینجا جامعە ایزدی کوردی وجود دارد کە ۷۳ فرمان را تا کنون تحمل کردە است، این جامعە می‌خواهد کە بر اساس خودمدیریتی و باور و فرهنگ خود و مانند بخشی از باشور کوردستان و عراق ادارە خود را در دست داشتە باشد. چرا با این مسئلە مخالفت می‌شود؟ مگر چیزی علیە دمکراسی و آزادی است؟ بر عکس، این کار معیار دمکراسی و آزادی است.

در واقع این حملات نتایج بسیار بدی خواهند داشت. تمام عراق در این رابطە مسئولیت دارد. باشور کوردستان را متهم و مسئول می‌کند. دولت کاظمی و پارت دمکرات کوردستان را بە شرکای فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ تبدیل می‌کند. لازم است تمام خلقمان در باشور کوردستان و تمام سیاستمداران عراقی علیە این حملە موضع بگیرند، لازم است هیچ کس اجازە ندهد کە این لکە ننگ دامن آنها را بگیرد. خلق شنگال مقاومت کردە است. گریلاهای نیروهای مدافع خلق و یژآستار مقاومت کردە و اجازە تحقق این کار را ندادە‌اند. ما می‌توانیم بگوییم کە جامعە ایزدی خود را سازمان دادە است. هرکاری می‌خواهند انجام دهند، دیوار بکشند، سیم خاردار بکشند، اما این خلق تا آخرین نفر مقاومت می‌کند. از نظر ما این مسئلە معنادار و مهم بودە و برای ما هم قابل احترام است. ما همیشە گفتە‌ایم کە پ.ک.ک همیشە با خلق شنگال خوهد بود، با خلق ایزدی همراە خواهد بود، حملە بە آنها حملە بە پ.ک.ک است. بە همین دلیل پ.ک.ک این حملات را بە عنوان حملە بە خود می‌بیند، و اینگونە موضعگیری می‌کند. همە این مسئلە را بدانند.

فرات نیوز: در این نبرد بزرگ کە برای آزادی و موجودیت خلق کورد است، بر اساس نظر شما باید چە معیارهایی را در نظر گرفت و باید چکار کرد؟

دوران کالکان: ما بە اهداف و معنای حملە ۱۷ آپریل اشارە کردیم. این حملە بە انتهای حملات آپریل ۲۰۲۱ گرە خوردە است. در واقع از آگوست ۲۰۱۶ حملات اشغالگرانە بە زاپ و چَلی آغاز شدە‌اند و این حملە هم آخرین زنجیرە این حملات اشغالگرانە تبدیل می‌شود. با این حملە می‌خواهند کە منطقە حفاظتی میدیا را نابود کنند. گریلا را از میان بردارند، خلق کورد را نابود کنند. در مقابل این حملات، نیروهای گریلا ۶ سال است کە مقاومت می‌کنند و هزاران نفر شهید دادە‌اند. در هفتانین، متینا و زاپ، آواشین و جیلو، خاکورک و گارە گریلا بە پیروزی رسیدە است. در این برخودان‌ها، برخودان زاپ و آواشین در مقابل دولت ترک بسیار مهم بودە است. در این جنگ، خلق کورد باید بدون تردید بە پیروزی برسد. موجودیت و آزادی خلق کورد بە پیروزی در این نبرد بستگی دارد. اگر بە پیروزی دست پیدا نکند، نابودی خلق کورد را باید بە انتظار کشید. و اگر بە پیروزی دست پیدا کند، موجودیت و آزادی خلق کورد تامین خواهد شد. بر همین اساس در چنین صورتی آزادی کورد، ترکیە و خاورمیانە تامین می‌شود و می‌توان منتظر ایجاد دنیای دیگری شد. بە همین دلیل همە مسئولیت دارند. این نبرد بە همە مربوط می‌شود. در این جنگ پیروزی گریلا و سربلندی آنها بە همە ارتباط پیدا می‌کند. برای همە این نبرد می‌تواند بە معنای پیروزی و سربلندی باشد.

در این نبرد نباید بە تماشاچی تبدیل شد. از طرف دیگر نباید این جنگ را محدود بە زاپ و آواشین مشاهدە کرد. باید این جنگ را در همە جا مشاهدە کرد. در هر جایی کە فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ حضور دارند، باید آنها را هدف قرار داد. بر همین اساس است کە باید همە بە این مبارزە بپیوندند. در این چارچوب در رابطە با نیروهای گریلا می‌توانیم بە این مسئلە اشارە کنیم. تمام نیروها، شروانان و فرماندهان تمام تیمهای گریلا با ابتکار عمل بزرگ خود باید عمل کنند، باید از فرصت‌ها و امکانات بە خوبی استفادە کنند، نباید منتظر کمک و فرصت از هیچ جایی باشند. حتی منتظر فرمان هم نباشند. جنگ آغاز شدە است، دستورات هم دادە شدە‌اند. آنها هم باید با ابتکار خود عمل کنند. باید همە شروانان نیروهای مدافع خلق و یژاستار بە عنوان بخشی از مسئولیت خود، با ابتکار عمل خود وارد صحنە شوند. از تمام فرصت‌ها بە خوبی استفادە کنند تا فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ، جمهوری قاتل تاکیە را در زاپ شکست دهند. و برای آن هر کاری کە لازم باشد را انجام بدهند. لازم است گریلا بە تجربە و آموزش خود در جریان این فرایند توجە کردە و با روح فدایی، اشغالگری ترک و خیانت کورد را در زاپ با شکست مواجە کند. لازم است کە شروانان نیروهای مدافع خلق و یژاستار بدانند کە این جنگ تنها در زاپ و آواشین ادامە ندارد. اگر عملیات ارتش جمهوری ترک متوجە این نقطە شدە است، اما در واقع جنگ تنها بە این نقطە محدود نمی‌شود. ما در همە جا وارد جنگ شدە‌ایم. ما مبارزە خود را آغاز کردە‌ایم. ما معیارهای پنجاهمین سال خود را آغاز کردە‌ایم. این فرایند، فرایند جنگ انقلابی خلق انقلابی است. تمام مناطق حفاظتی میدیا از هفتانین گرفتە تا خط خاکورک در این جنگ مشارکت دارند. لازم است کە همە گریلاهای باکور کوردستان وارد عمل شوند. لازم است کە نیروهای گریلای ما در شهرها و دشت‌ها وارد عمل شوند. در مقابل فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ باید وارد محورهای برخودان شوند. دیگر روز تماشا نیست. روز مسئولیت‌پذیری، عمل و واردکردن ضربە بە دشمن و پیروزی و سربلندی است. لازم است کە با چنین اعتقاداتی، بە چنین روحی عمل کنیم. گریلا با چنین روحیەای عمل کردە و در تمام مناطق دشمن را مورد هدف قرار دادە و دشمن نخواهد نتوانست با تمام نیروی خود آواشین و زاپ را اشغال کند. دشمن ناگزیر می‌شود کە نیروی خود را پراکندە کند، برخودان زاپ و آواشین بر این روحیە متکی بودە و بە پیروزی دست پیدا می‌کند. این مبارزە تنها مبارزە نیروی گریلا نیست و این حملە تنها متوجە نیرهای گریلا نیست، بلکە حملە‌ای بە تمام خلق کورد است، بە آیندە خلق کورد است. برخودان در مقابل این حملە، فقط با برخودان گریلا و پیشاهنگی حزبمان نیست، بلکە باید برخودان تمام خلق کورد باشد. لازم است خلق کورد در همە جا مقاومت کند، در هر چهار بخش کوردستان، در خارج از میهن، وارد مبارزە علیە فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ شود و آنرا رسوا نکند. لازم است همە از ان حمایت کنند، مبارزە کنند، رهبر آپو می‌گفت: کسانی کە نمی‌توانند اقدامی بکنند. لازم است برای پیروزی گریلا، مبارزە و حزبمان دعا بکنند. همین مسئلە هم اهمیت دارد.

لازم است جوانان ما مسئولیت آن را بر عهدە بگیرند. مبارزە در همە جا در جریان است. و نبرد هم در همە جا. در باکور کوردستان و ترکیە، لازم است کە جوانان کورد این مسئولیت بزرگ را بر دوش بگیرند. لازم است کە در همە جا فعال باشند. فرماندهی قرارگاە مرکزی ما بیانیە‌ای را منتشر کردە است و اعلام کردە است کە همە جا میدان مبارزە است. لازم است جوانان ما بتوانند در همە جا دست بە عمل بزنند. می‌توانند در ابعاد اقتصادی، سیاسی و نظامی بر فاشیسم ضربە وارد کنند. کسانی کە بخواهند می‌توانند وارد صفوف گریلا شوند. باید همە جا را بە میدانی برای مبارزە تبدیل کنند، همە جوانان باید خود را بە عنوان نیروی جنگی و برخودان مشاهدە کنند، در همە جا بتوانند فرصت و امکانات را بیابند و در مقابل فاشیسم وارد عمل شوند.

لازم است روشنفکران، نویسندگان و سیاستمداران و همە کوردستان در مقابل این اشغالگری و خیانت کنونی مبارزە کنند. خصوصا موضح خلقمان در باشور کوردستان بسیار مهم است. مناطق حفاظتی میدیا از جملە مهمترین مناطق باشور کوردستان هستند. و حملە بە آن بە این معنی است کە از چهار بخش کوردستان یک بخش را بە جمهوری ترکیە فروختە‌اند، آیا عراق این مسئلە را می‌پذیرد؟ آیا خلقمان در باشور کوردستان این مسئلە را می‌پذیرد؟ اگر این مسئلە را نپذیرند لازم است کە موضع خود را نشان بدهند و مبارزە را اغاز کنند. آیا سیاستمداران باشور کوردستان این را می‌پذیرند؟ بدون شک آن را نمی‌پذیرند. لازم است هنرمندان، روشنفکران و سیاستمداران کورد در مقابل این وضعیت، موضعگیری کنند. نباید بگویند کە در مقابل این وضعیت باید سکوت کنند، این موضع از خیانت بیشتر است. تلاش می‌کنند مصیبتی را بر خلق تحمیل کنند. نباید اجازە داد.

از طرف دیگر، یکی از نیروهایی کە در این فرایند می‌تواند نقش خود را ایفا کند، جوانان و زنان و نیروهای انقلابی و دمکراتیک در ترکیە هستند. حملە بە زاپ و آواشین بە معنای ترور و فشارهای فاشیستی در استانبول، آنکارا، ازمیر و دریای سیاە است. و بە این معنا است کە بیکاری و گرسنگی بر این مناطق تحمیل می‌شود. در واقع گرسنگی و فقر افزایش پیدا می‌کند. در مقابل جنگی کە فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ بر زاپ تحملیل کردە است، لازم است کە خلق در این مناطق بیش از هر زمان دیگری مبارزە کردە و مقاومت کند، و ترکیە را بە میدان مبارزە تبدیل کند. لازم است کە جوانان ترکیە، نیروهای انقلابی و دمکراتیک، دوستان ما در میان صفوف HBDH بتوانند فرایند را تغییر دادە و آن را بە برخودان و سرهلدان تبدیل کنند.

ما بە اول ماە مە می‌رسیم، در واقع اول ماە مە باید بتواند برخودان را بار دیگر در صحنە سیاسی فعال کند. لازم است کە سرهلدان بتواند این وضعیت را بە فرصت و امکان تبدیل کردە و سیاست کنونی ترکیە را با شکست مواجە کند. لازم است کە تمام بخش‌های اجتماعی، غیر از طرفداران فاشیسم بدانند کە این جنگ برای آنها هم می‌تواند تعیین کنندە باشد. آیا می‌خواهند در میان صفوف فاشیسم باقی بمانند یا زیر چتر دمکراسی با آزادی زندگی کنند؟ برای آنکە در دمکراسی زندگی کنند، با آزادی زندگی کنند، باید فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ از میان برداشتە شود. بە همین دلیل بیش از هر زمان دیگر، نیروهای انقلابی و دمکراسی در ترکیە باید وارد فرایند مبارزە شوند.

ما در رابطە با اعراب هم سخن گفتیم. بعد از کوردها، نوبت آنها هم می‌رسد، و زمانیکە عرب‌ها را تحت کنترل خود قرار دادند، نوبت بە ایران هم می‌رسد. تلاش می‌کنند تا بر اساس رویاهای نئو عثمانیگری دست بە توسعە طلبی بزنند و عثمانی را زندە کنند. در اینصورت لازم است کە روشنفکران، نویسندگان، سیاستمداران، نیروهای انقلابی و دمکرات خاورمیانە و ایران، در مقابل این حملە فاشیستی موضع گرفتە و از جنبش آزادی‌طلبانە کورد و خلق کورد حمایت کنند. لازم است کە خود را دور از جنگ نبینند، زیرا فردا نوبت آنها هم خواهد رسید. اگر نمی‌خواهند نوبت بە آنها برسد، لازم است کە برای شکست دادن فاشیسم آ.ک.پ/ م.ه.پ در زاپ و آواشین، موضع گرفتە و بە ما کمک کنند. یعنی براستی جهانی را می‌خواهند کە همانگونە کە ارمنیان را نابود کرد، کوردها را هم نابود کنند. یا جهانی را می‌خواهند کە خواهان آزادی کوردها بودە و در عین حال همە می‌توانند در آزادی و دمکراسی زندگی کنند. اما باید بدانند کە موجودیت و آزادی کوردها در همە جای جهان، می‌تواند بە آزادی و دمکراسی منجر شود. و بە همین علت همە می‌توانند واقعیت را ببینند، در مقابل فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ باید در سطح جهانی موضعگیری کردە و در مقابل آمریکا و ناتو کە از حملە بە کورد دفاع می‌کنند، مبارزە‌ای قدرتمندانە را از خود نشان دهد. و این مسئلە نە تنها برای حمایت از کوردها، بلکە برای همە کسانی کە می‌خواهند در جهان با آزادی زندگی کنند. لازم است.

بە عنوان نتیجە می‌توانم بگویم کە در فوریه سال ٢٠٠٨ یاشار بیوک آنت و ایلکر باشبوغ بە زاپ حملە کردند. خواستند کە در اینجا بە پیروزی برسند، نتیجەای کە بە آن دست یافتند، شکست بود. و تاثیر دولت ترک با شکست در زاپ، بر سیاست ترکیە از بین رفت. و این خود براستی دستاورد مهمی است. ا.ک.پ بە پیروزی رسید و بە قدرت نشست. و هم اکنون هم دولت اردوغان همان سیاست را دنبال می‌کند. و اردوغان بە همان جایی حملە می‌کند کە زمانی ایلکر باشبوغ و یاشار بویوک آنت بە آن حملە کردە بودند. کاری را کە آنها نتوانستە بودند انجام دهند، اردوغان می‌خواهد بە نتیجە برساند. اما نباید از یاد ببرد کە عاقبت آنها با یکدیگر شباهت خواهد داشت. همانگونە کە بیوک آنت و ایلکر باشبوغ در زاپ با شکست مواجە شدند، فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ هم در زاپ دچار شکست خواهد شد. جنگ زاپ، جنگ نهایی خواهد بود. و در نهایت بە شکست و فروپاشی فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ می‌انجامد. از هم اکنون بە بعد چیزی نخواهد ماند کە فاشیسم بە آن حملە نکند، زیرا این جنگ، جنگ مرگ و زندگی است. و زمانی کە در زاپ شکست می‌خورد، در آنکارا هم با شکست مواجە می‌شود. بە همین دلیل است کە شکست دادن فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ باید در زاپ بە پیروزی برسد. باید این پیروزی، بزرگ و همە جانبە باشد.

بر همین اساس ما اعلام می‌کنیم کە فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ در حملە بە زاپ شکست می‌خورد. نیروهای گریلا در زاپ بە پیروزی دست پیدا کردە و این بە معنای کوردستانی آزاد و ترکیە‌ای دمکرات خواهد بود. بر همین اساس از تمام انسانهایی کە مسئولیت‌پذیر هستند می‌خواهم کە در مقابلە بە ذهنیت و سیاست فاشیستی مبارزە کنند. ما اعلام می‌کنیم کە پیروزی گریلا، پیروزی خلق کورد و پیروزی انسانیت خواهد بود. این نبرد علیە فاشیسم، علیە ذهنیت و سیاست فاشیستی و نابودگرانە، نبرد نهایی بودە و ما بدون هیچ تردیدی بە پیروزی می‌رسیم.