آتش‌سوزی سریالی در باکور کردستان نیز آغاز شده است

پس از آتش‌سوزی‌های سریالی امسال در کوهستان‌های زارگرس در روژهلات کردستان، این‌بار جنگل‌های باکور نیز یکی پساز دیگری به آتش کشیده می‌شوند

پس از آتش‌سوزی‌های سریالی امسال در کوهستان‌های زاگرس در روژهلات کردستان، این‌بار جنگل‌های باکور نیز یکی پساز دیگری به آتش کشیده می‌شوند

 

به‌نظر می‌رسد که ترکیه و ایران، وارد فاز جدیدی از دشمنی با خلق کرد شده‌اند. شواهد به دست آمده تاکنون به‌خوبی نشان از شروع جنگ بیولوژیک سپاه پاسداران برضد خلق کرد در روژهلات کردستان می‌دهد. شیوع بیماری‌های مختلف و آتش‌سوزی‌‌های سریالی در سال جاری خورشیدی، شدت بی‌سابقه‌ای یافته است.

 

در همین رابطه، گزارش‌های مشابه از باکور کردستان نیز نشان از وارد شدن ارتش ترکیه به این فاز جدید از دشمنی با خلق کرد شده است. پس از آتش‌زدن عمدی جنگل‌های درسیم و شرنخ، این‌بار جنگل‌‌های شهرستان لیجه در استان آمد، طعمه حرق شده‌اند. در پی توپ‌باران این جنگل‌‌ها که با گلوله و راکت‌های آتش‌زا صورت گرفته، آتش‌سوزی مهیبی در منطقه صورت گرفت.

 

نکته جالب توجه نیز این‌ست که نظامیان ترک درست به مانند افراد سپاه، اجازه ورود روستاییان به منطقه و خاموش کردن آتش‌ را نمی‌دهند. با این حال گروه‌هایی از مردم در استان درسیم، بالاخره در روزهای گذشته موفق شدند تا خود را به منطقه آتش‌سوزی رسانده و آتش را مهار نمایند. این اقدام مردم برای اولین بار مبارزات مدنی و محیط زیستی باکور کردستان را وارد فاز جدیدی نموده است و انتظار می‌رود که در آینده نیز گسترش بیشتری یابد.

 

در آتش‌سوزی کوهستان شاهو نیز گروه‌های محیط زیستی انجمن چیا (مریوان)، انجمن شیدای لیلاخ، انجمن زیست‌محیطی نیشتمان (سنه)، کمیته زیست محیط حزب وحدت ملی  شعبه سنه و کامیاران، انجمن کوهنوردی اوراز کامیاران و اهالی روستاهای پالنگان، تنگیور و میهن‌دوستان کامیاران با اصرار خود برای ورود به منطقه شاهو، با همکاری مردم محلی موفق شدند تا آتش‌سوزی عمدی سپاه را بالاخره مهار نمایند.

 

به‌نظر می‌رسد همزمان با جنگ بیولوژیک سپاه پاسداران و ارتش ترکیه برضد خلق کرد، مبارزات مدنی و محیط‌زیست‌گرایی خلق کرد در این دو بخش از کردستان نیز وارد مرحله جدیدی از مبارزه و دفاع از حقوق اولیه خود شده است.