آرمانج آری: هنر از سیاست جدا شدنی نیست

عضو شورای رهبری کودار آرمانج آری با شرکت در برنامه "خط سوم" تلویزیون " freedom" به بررسی عرصه هنر و فرهنگ در روژهلات کردستان پرداخته است

عضو شورای رهبری کودار آرمانج آری با شرکت در برنامه "خط سوم" تلویزیون " freedom" به بررسی عرصه هنر و فرهنگ در روژهلات کردستان پرداخته است

آرمانج آری عضو شورای رهبری جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان "کودار" در ارزیابی‌های خود خاطرنشان ساخت که که ایران جغرافیایی بسیار گسترده دارد و دارای فرهنگ، زبان، آیین و باورداشت‌های متنوعی‌ست. آری این فاکتور را از نکات مثبت این جغرافیا ارزیابی نموده است.

 

عضو شورای رهبری کودار در ادامه به سیاست‌های رژیم جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته است: "سیاست‌های جمهوری اسلامی، فریب مداوم خلق‌های این جغرافیا از طریق موضوع اقتصاد و معیشت است. اما اگر واقعاً به ریشه موضوع نگاهی بیاندازیم متوجه می‌شویم که مشکل خلق‌ها و به‌خصوص خلق کرد، مشکل اقتصادی نیست بلکه این مشکل عرصه فرهنگی‌ست که حاکمیت درصدد نفوذ از آن است. حاکمیت سعی دارد تا از این طریق به نبرد با جامعه برود.

ایشان در ادامه اظهار داشت: "بسیاری از دستاوردهای خلق کرد به‌مانند موسیقی و هنر به تاراج رفته‌اند و بر روی آن‌ها چنگ‌اندازی شده است. در ایم میان کسانی نیز هستند که به دشمن خدمت می‌کنند. "هنرمندان [کرد] باید به این موضوع افتخار کنند که عرصه‌های ناب و اصیل فرهنگ و هنر کردی هنور پابرجا هستند و دشمنان این خلق نتوانسته‌اند آن‌ها را مصادره نمایند. اما برای پاسداری از این فرهنگ، به تحرکات جدی‌ و تحول نیاز است. این مهم بر عهده هنرمندان است و مداوماً به آفرینش در فرهنگ خود دست بزنند".

 

آرمانج آری می‌گوید که به دلیل اشغالگری و تلاش برای غصب فرهنگ اصیل خلق‌های منطقه، فرهنگ کرد و دیگر فرهنگ‌های منطقه با خطر نابودی مواجه هستند. ایشان می‌گوید: "در این شرایط، کسانی که نمی‌خواهند مرگ فرهنگ خود را ببینند، لازم است که تلاش‌های جدی‌ای را برای بازگرداندن عرصه‌های هنری و فرهنگی به تاراج رفته انجام دهند.

 

این عضو شورای رهبری کودار در انتهای اظهارات خود ضمن تأکید بر اینکه خطر غصب و نابودی فرهنگ‌های دیگر توسط نظام‌های حاکم همیشه وجود دارد، تنها راه مقابله با این روند و زیاده‌خواهی‌های حاکمیت را مدل "کنفدرالیسم دمکراتیک" می‌داند و می‌گوید: "با این مدل هر خلق می‌تواند فرهنگ و هنر اصیل خود را پاس داشته و از غصب آن توسط حاکمیت جلوگیری به‌عمل آورد. ما به عنوان بخشی از جنبش آپویی تمامی تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم اما نهایتاً این خود خلق است که بایدبه دفاع از ارزش‌های خود برخیزد و در این عرصه به نبرد وارد شود".