ابراهیم علیزاده: تغییرات باید از داخل ایران صورت گیرد نه توسط دخالتهای خارجی

ابراهیم علیزاده گفت: گروههایی که به ایجاد تغییر از خارج توسط آمریکا دل خوش کرده‌اند در اشتباه هستند، دلیل این خواست آنها این است که باوری به مبارزات مردم در داخل ندارند.

ابراهیم علیزاده دبیر سازمان کردستان حزب کمونیست ایران-کومله در مصاحبه‌ی اختصاصی با فرات نیوز به پرسشهایی در این زمینه پاسخ گفت.

 

متن کامل گفت‌گو در ذیل می‌آید:

خبرگزاری فرات: آیا تلاشهایی برای تشکیل جریانهای چپ و دمکرات خارج از جریانهای پان ایرانی و حزبهای کردی صورت گرفته است؟

ابراهیم علیزاده: در شرایط کنونی اپوزسیون ایرانی و کردی بیشتر به تکاپو افتاده‌اند، هرکس سعی دارد با توجه به تفکر و باور خود برای فردای پس از رژیم جایگزینی ایجاد کند. تحرکاتی که در حال حاضر وجود دارد بسیار با گذشته متفاوت است. هر گروه حامل پیامی از طرف یک قشر خاص است اما مسئله این است که کدام تفکر و پروژه شانس بیشتری خواهد داشت. به نظر من جمع شدن تمام گروهها و ایجاد یک هدف مشترک و جایگزین مورد قبول همه زیاد محتمل نیست. اما به نظر ما تنها یک آلترناتیو رادیکال، انسانی، سوسیالیستی و کارگری می‌تواند پاسخگوی همه‌ی اقشار جامعه باشد. ما بر این باوریم که حتی اگر نیروهای چپ و رادیکال در حال حاضر ضعیف باشند و تغییرات آنقدر سریع رخ داده‌اند که ما نتوانسته ایم با آن پیش رویم اما این وضع تغییر خواهد کرد و فرصت مناسب برای نیروهای چپ ایجاد خواهد شد.

 

-: مدتیست فعالین مدنی و کارگری هدف ترور قرار می‌گیرند، به نظر شما چه کسی پشت این ترورها قرار دارد؟

_: تاریخ ۴۰ ساله‌ی جمهوری اسلامی حتی برای یک روز دست از ترور مخالفانش در جای جای جهان برنداشته است. حتی در زمانی که قدرت در دست اصلاح طلبان بود. زیرا ترور بخشی از خصلت این رژیم است. آنها در داخل ایران برای ترور آزاد نیستند زیرا نگران خروش افکار عمومی هستند، اما در خارج اینگونه نیست. اما واقعیت این است که مردم از این ترورها ترسی ندارند و تاثیری بر خواست و اراده‌ی آنها ندارد.

 

-: درمیان خلق روژهلات ترس از جنگ برادرکُشی وجود دارد، چه ضمانتی وجود دارد تا چنین جنگهایی روی ندهند؟

_: بدون شک هر حزبی از جانب خود باید این ضمانت را به مردم بدهد، هر کس از جانب خود شعله‌ور شدن جنگ داخلی را محکوم کند و فرصت ایجاد آنرا از بین ببرد و به خلق روژهلات تعهد بدهد که افکار مخالف و مشکلات داخلی را به زور اسلحه حل نکنند. ما از جانب خود این ضمانت را به مردم می‌دهیم. در جنوب کردستان جنگی بزرگ میان احزاب کردی رخ داد. ما باید هوشیار باشیم تا این جنگ در روژهلات روی ندهد.

 

-: نظر حزب کومله در مورد تهدیدها و دخالت‌های آمریکا در ایران چیست؟

_: آمریکا و کشورهای غربی بسیار به رژیم ایران نیاز دارند و همچنین حاضر به تغییر رژیم نیستند. در حالی که هنوز برای آنها مشخص نیست چه دولتی جای آنرا می‌گیرد. خلق ما باید بدانند که علاقه و طرفداری که در میان برخی احزاب کُرد برای آمریکا وجود دارد کاملا یک جانبه است و تابحال آمریکا به طور جدی قصد تغییر رژیم را نداشته است. آنها همیشه خواستار مذاکره با ایران بوده‌اند. گروههایی که خواستار دخالت آمریکا در ایران هستند در اشتباه به سر می‌برند. زیرا آنها به اراده‌ی مردم باور ندارند و بر این باورند که مبارزات مردم به جایی نمی‌رسد. برای همین مدام به مردم القا می‌کنند که در صورت دخالت آمریکا یک پیروزی آسان و بی‌خطر بدست می‌آید. اما این واقعیت ندارد. آمریکا از طریق ایران بسیاری از خواستهای خود در منطقه را به اجرا در‌آورده است، آمریکا فقط خواهان کنترل سرکشیها، زیاده‌خواهی‌ها و عنادهای رژیم ایران است. ما حزب کومله مخالف حمله‌ی خارجی هستیم چون تنها تغییری می‌تواند در خدمت مردم باشد که از داخل و توسط مردم روی دهد.

 

-: مدتی پیش نچیروان بارزانی و ناظم دباغ به احزاب روژهلاتی هشدار دادند که اجازه‌ی استفاده از خاک اقلیم کردستان برای حمله به ایران را نمی‌دهند، نظر شما در این مورد چیست؟

_: حکومت اقلیم کردستان هر خواسته‌ای هم که داشته باشد مبارزات روژهلات نمی‌تواند بر اساس امید به شمال یا جنوب کردستان به پیش برود. ما باید در داخل خود را آماده کرده باشیم. ما مخالف این هستیم که در مرزها برای یکدیگر مشکلاتی را درست کنیم. ما قبلا در خاک روژهلات شهرها و روستاهایی را در کنترل داشتیم، هنگامی که در کنترل آنها شکست خوردیم باعث نمی‌شود مبارزات مسلحانه‌ی خود را به این طرف مرزها بکشانیم. ما باید مبارزات خود را در داخل روژهلات انجام بدهیم.

 

-: نظر شما در مورد پروژه‌ی اقدام دمکراتیک پژاک و کودار چیست؟ تا به حال حمایت خود را از این پروژه اعلام نکرده‌اید؟

_: درست است که این پروژه یک پروژه ی حزبیست، اما در آن بسیاری از مسائلی که خواست و آرزوی مردم است مطرح شده است که بسیار بجا می‌باشد. اما آنچه مورد انتقاد ماست این است که فشار برای سرنگونی جمهوری اسلامی را از روی حکومت ایران برمی‌دارد و از پایان آن مرحله سخن می‌گوید. ما در پروژه‌ی کودار با این قسمت آن مخالفیم اما این مخالفت بر روابط ما با کودار و پژاک تاثیر نمی‌گذارد. ما بر روابط خود با کودار و پژاک مصرّ هستیم و با آنها در تبادل نظر برای آینده‌ی روژهلات کردستان خواهیم بود.