انتقال ۴ زندانی سیاسی کورد از زندان اورمیه به مکانی نامعلوم

ظهر روز شنبه ۱۶ فروردین چهار زندانی سیاسی کورد با نامهای "احمد تموئی"، "کمال حسن رمضان"، "ابراهیم عیسی پور" و "علی احمد سلیمان" از بند زندانیان سیاسی زندان اورمیه به مکان نامعلومی منتقل شدند.

شبکه‌ی حقوق بشر کوردستان به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد، احمد تموئی، کمال حسین رمضان، ابراهیم عیسی‌پور و علی احمد سلیمان ظهر شنبه ١۶ فروردین از بند زندانیان سیاسی زندان اورمیه به دفتر نگهبانی احضار شده و از آنجا توسط نیروهای لباس شخصی به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

این منبع همچنین گفته است، ۱۱ تن از زندانیان سیاسی این بند در اعتراض به انتقال ناگهانی این چهار تن دست به اعتصاب غذا زده‌اند و از تحویل گرفتن غذای زندان خودداری کرده‌اند.

کمال حسن رمضان، شهروند تبعه سوریه در شهریور ماه ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ابتدا به دلیل عضویت در حزب کارگران کوردستان (پ.ک.ک) به ۷ سال حبس محکوم شد، اما ۳ سال پیش بدون حضور در دادگاه به دلیل تشابه اسمی، اتهام فرد دیگری به نام "کمال سور" که به صورت غیابی به اعدام محکوم شده بود به او نسبت داده شد. این حکم مورد اعتراض صالح نیکبخت، وکیل این زندانی سیاسی قرار گرفته است.

علی احمد سلیمان، شهروند تبعه عراق که آبان ماه ۱۳۸۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ابتدا به دلیل عضویت در حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به پنج سال و نیم حبس محکوم شد، اما در حین دوره محکومیتش با انتقال مجدد به بازداشتگاه سپاه پاسداران تحت بازجویی و شکنجه‌های شدید قرار گرفت و نهایتا در پرونده‌ایی جدید متهم به "قتل" دو مامور محلی سپاه پاسداران شد. پس از مدتی با رضایت خانواده مقتولان حکم قصاص؛ به "دیه" تبدیل شده است و تا کنون بخشی از مبلغ لازم برای دیه جمع‌آوری و پرداخت شده است و در صورت تامین مبلغ باقی مانده، او آزاد خواهد شد.

احمد تموئی، فعال سیاسی اهل سلماس در تاریخ ۲ آبان سال ۸۶ در شهرستان مهاباد توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسدران این شهر بازداشت و در بهمن سال ۸۶ از سوی شعبه‌ ۱ دادگاه انقلاب مهاباد‌ به اتهام "محاربه" به ۱۵ سال حبس و تبعید به زندان مرکزی اورمیه محکوم شد.

ابراهیم عیسی‌پور، شهروند سردشتی در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی در سردشت بازداشت و در فروردین ۱۳۹۱ به همراه سیروان نژاوی بدون حضور وکیل تعیینی در شعبه یک دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد به ریاست قاضی "جوادی‌کیا" به اتهام "محاربه" از طریق همکاری با پژاک محاکمه و به اعدام محکوم شدند. این حکم در سال ۱۳۹۴ از سوی دیوان عالی ایران به ۱۱ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.