"بیرون کشیدن پ.ک.ک از «لیست ترور» را به مبحث روز مبدل می‌کنیم"

هاکان سونلیگ، پارلمانتار حزب چپ سوئد و سخنگوی سیاست خارجه این حزب اظهار کرد، پس از مختوم کردن پرونده قتل اولف پالمه، نخست‌وزیر سوئد، موضوع خارج کردن نام پ.ک.ک از «لیست ترور» را به مبحث روز این کشور و اتحادیه اروپا مبدل می‌کنند.

هاکان سونلیک، سخنگوی سیاست خارجه حزب چپ سوئد  و احمد اولوسوی که پس از قتل اولف پالمه سال‌ها تحت فشارهای دولت سوئد بود در گفتوگو با خبرگزاری فرات نیوز شرکت کردند.

سونلیگ خاطرنشان کرد که در پرونده قتل پالمه افرادی که به انجام قتل متهم شده بودند بارها تغییر یافتند، مسئولان راه غلطی را پیش گرفتند، به اشتباه بر افراد و گروه‌هایی تمرکز کردند و ادعا کردند که پ.ک.ک در این ماجرا دست دارد.

سونلیگ اظهار کرد که دادستانی سوئد پس از سال‌ها در نهایت فردی را به نام استیگ انگستروم به عنوان قاتل پالمه معرفی و پرونده را مختومه اعلام کرد. سونلیگ خاطرنشان کرد در مورد ارتباط انگستروم با قتل پالمه تحقیقاتی به عمل آمد، اما همزمان دولت [سوئد] از این وضعیت برای تشدید فشار بر پ.ک.ک استفاده کرد. سونلیگ تأکید کرد که این مورد اشتباه بزرگی در سیستم قضایی و پلیس سوئد بود.

«ردپای پ.ک.ک» در واقع حمله به کوردها بود

سونلیگ در رابطه با درخواست سازمان‌ها و نهادهای کوردی مبنی بر عذرخواهی رسمی دولت سوئد و خارج کردن نام پ.ک.ک از «لیست ترور» گفت:

"این خواسته‌ی بجاست. بسیاری از خانواده‌های کورد تحت فشار سازمان‌های دولتی سوئد قرار گرفتند. از سوی پلیس و سازمان‌های دیگر تحت نظر قرار داده شدند. به منازل آنان حمله شد، حق پناهندگی بسیاری از آنان را رد کردند. تمامی این‌ها با طرح اتهامی بی‌بنیاد انجام شد. «ردپای پ.ک.ک» در واقع حمله به کوردها در سوئد بود."

حزب چپ سوئد تنها حزب این کشور است که خواستار بیرون کشیدن نام پ.ک.ک از «سازمان‌های تروریستی» است. حزب چپ در کنگره سال ٢٠١۶ خود برای خارج کردن نام پ.ک.ک از «لیست ترور» مسئولان این حزب را موظف نموده بود.

"ترکیه قرار داشتن نام پ.ک.ک در لیست ترور را بهانه‌ تحمیل سیاست‌های امپریالیستی خود قرار داده است"

سونلگ خاطرنشان کرد که این حزب به زودی موضوع خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی را به مبحث پارلمان سوئد مبدل می‌کنند و افزود:"ترکیه قرار داشتن نام پ.ک.ک در لیست سازمان‌های تروریستی را بهانه تحمیل سیاست‌های امپریالیستی خود قرار می‌دهد. همچنین از این مورد برای فشار به کشورهای خارجی استفاده می‌کند. باید به این وضعیت پایان داد. از اینرو ما باید موضوع خارج کردن نام پ.ک.ک از لیست سازمان‌های تروریستی را طرح کنیم. ما حتما در این رابطه گام‌هایی برمی‌داریم و آنرا به مبحث پارلمان اروپا مبدل می‌کنیم.

"اولف پالمه از سوی پلیس امنیت سوئد کشته شد"

احمد اولوسوی که از سال ١٩٨٣ در کشور سوئد بسر می‌برد خاطرنشان کرد، در آن مرحله رسانه‌های جنبش آزادیخواهی کورد به آسانی در سوئد توزیع می‌شدند.

اولوسوی با اشاره به اینکه کشتن نامزد ریاست جمهوری آمریکا رابرت کندی و اولف پالمه شباهت‌هایی با هم دارند گفت:"به نظر من اولف پالمه از سوی پلیس امنیت سوئد (ساپو) به قتل رسید. پالمه فردی مستقل و نزدیک به خط سیاسی شوروی بود. در عرصه بین‌المللی از کشورهای مستقل حمایت می‌کرد. از جنبش‌های خلقی در آمریکای لاتین پشتیبانی می‌کرد. سازمان ملل را مورد انتقاد قرار می‌داد. به این دلایل پالمه را از سر راه برداشتند و تلاش کردند آنرا به کوردها نسبت دهند."

اولوسوی می‌گوید که کوردها به عنوان قربانی انتخاب شده‌اند و افزود:"در نمود ما مهر تروریستی بودن را بر پ.ک.ک زدند. یک روز پس از ترور پالمه خواستند پ.ک.ک را عامل قتل او اعلام کنند. بعدها گفتند که این کار را خود پلیس سوئد انجام داده است. به نظر من سازمان پلیس امنیت سوئد (ساپو) اولف پالمه را به قتل رساند."

اولوسوی خاطرنشان کرد که فشار بر کوردها قبل از واقعه قتل پالمه آغاز شد و افزود که خود او و ١٢ کورد شهر هلسینبوگ به «تروریسم» متهم شدند. اولوسوی در مورد خشونت‌های پلیس سوئد با خود سخن گفت:

"نمی‌توانستیم از منطقه تحت کنترل شهرداری خارج شویم"

"حق پناهندگی را از ما سلب کردند. سه بار در هفته مجبور بودیم که به مراکز پلیس رفته و فرم‌هایی را امضا کنیم. خروج از سوئد برای ما ممنوع بود. حتی از شهرها هم نمی‌توانستیم بیرون رویم. آنزمان مسئول نیروهای پلیس امنیت شهر همیشه منزل ما را مورد تفحص قرار می‌داد. تلفن‌های ما را مورد استراق سمع قرار داده بودند. وقتی از منزل خارج می‌شدیم دنبالمان می‌کردند. برای اینکه این فشارها را رسوا کنم، سال ١٩٨۵ دست به اعتصاب غذا زدم. پس از اعتصاب غذای ما اعتراضات علیه دولت سوئد افزایش یافت. آنیتا گرادین وزیر مهاجرت مجبور به استعفا شد. زیرا بدون حکم دادگاه بر ما انگ تروریست زده بودند..."

اولوسوی با یادآوری اینکه دولت سوئد ممنوعیت غیرقانونی علیه کوردها را سال ١٩٩٢ پایان داد افزود:"برای نجات از فشارهای دولت سوئد ابتدا به دانمارک مهاجرت کردم. سپس به آلمان رفتم. سال ١٩٨٧ در دانمارک درخواست پناهندگی دادم. درخواست من رد شد. پس از آن در آلمان بازداشت شدم و به دانمارک تحویلم دادند. وقتی به خارج از منطقه تحت کنترل شهرداری می‌رفتیم از یکماه تا یکسال زندان در انتظار ما بود."

"به دادگاه شکایت می‌کنم"

اولوسوی با بیان اینکه سوئد در نظر داشت کوردها را با استفاده از انگ تروریست مجبور به ترک این کشور کند افزود:"اینچنین می‌خواستند تا با نسبت دادن یک رویداد به کوردها این رویه را به شیوه‌ای طولانی ادامه دهند."

اولوسوی اظهار کرد به دلیل فشارهایی که دولت سوئد بر او وارد کرده به دادگاه شکایت خواهد کرد و در حال گفتگو با وکلایش است، وی در پایان افزود:"مهم این است که فشارهای دولت سوئد علیه‌ خود را به مبحث افکار عمومی مبدل کنیم و آنرا به دادگاه بقبولانیم. تصمیم پرداخت غرامت حتی اگر یک کرون هم باشد اهمیت فراوانی دارد."