دفتر انجمن فرهنگی-ادبی وژین در مریوان به آتش کشیده شد

دیروز ظهر دفتر انجمن وژین، واقع در پارک ملت شهر مریوان آشکارا مورد حمله واقع گرفته و به آتش کشیده شد

دیروز ظهر دفتر انجمن وژین، واقع در پارک ملت شهر مریوان آشکارا مورد حمله واقع گرفته و به آتش کشیده شد

 

 

از خسارات جانی احتمالی این واقعه هنوز خبری منتشر نشده است اما ساختمان مذکور به کلی سوخته و ویران شده است. هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است اما جریان‌های بنیادگرای منطقه (سلفی‌ها) و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ردیف اول متهمان قرار دارند. این مرکز قبلاً از طرف جریان سلفی تهدید به بمبگذاری شده و نهادهای امنیتی نیز بارها تهدید به بستن و پیگیری قضایی کارمندان این نهاد کرده بودند.

 

انجمن فرهنگی-ادبی وژین سال‌هاست که به فعالیت‌های فرهنگی و ادبی گوناگون از جمله آموزش لهجه‌های مختلف زبان کردی به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان می‌پردازد. واژه وَژین، واژه‌ای کردی به‌معنای "دوباره زیستن" می‌باشد و در ادبیات کردی دارای جایگاه خاصی می‌باشد.

 

به آتش‌کشیدن دفتر انجمن فرهنگی-ادبی وژین درحالی‌ همزمان با آتش‌سوزی سریالی جنگل‌های زاگرس صورت می‌گیرد که سال گذشته نیز "افراد ناشناس"، دفتر کار "شریف باجور" از فعالان انجمن سبز چیای مریوان را به آتش کشیدند؛ اقدامی که عاملان آن هرگز مورد شناسایی و پیگرد قانونی قرار نگرفتند.

 

شهرستان مریوان در استان سنه، فعال‌ترین شهر روژهلات کردستان در حوزه فعالیت‌های ادبی و فرهنگی می‌باشد و هم‌اکنون به سمبل مبارزات مدنی خلق کرد در روژهلات کردستان تبدیل شده است. ده‌ها انجمن مردم نهاد در زمینه محیط‌زیست، فرهنگ، روشنفکری، اشاعه زبان کردی، فیلمنامه نویسی کردی، تئاتر خیابانی، رقص‌های کردی و ... در این شهرستان وجود دارد که علی‌رغم مخالفت دستگاه‌های دولتی، مردم خود اقدام به تأسیس و اداره این انجمن‌ها کرده‌اند.

 

در سایه فعالیت‌های بی‌وقفه فعالان فرهنگی و ادبی این شهر، انجمن‌های مذکور در تمامی شهرهای کردستان از "دهلران تا ماکو" درحال گسترش می‌باشد. به‌همین خاطر نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با روش‌های گوناگون همواره سعی در مقابله با جنبش فرهنگی ادبی شهر مریوان داشته‌اند.

7lnDwC.jpg 7lnFjZ.jpg 7ln6ZG.jpg