زیلان تانیا: نقاط مشترک، رمز اتحاد احزاب روژهلات کردستان می‌باشد

... در شرایطی که پیشاهنگانمان به مقام والای شهادت نائل می‌گردند چگونه می‌توان متحد نشد؟ چگونه می‌توان سیاست‌ بیگانگان را پیروی و سکوت اختیار نمود؟ چنین موضعی در راستای موضع میهن‌دوستی قرار ندارد...

   زیلان تانیا ریاست مشترک جامعه‌ی دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان کودار در برنامه‌ی این هفته‌ی خط سوم از تلویزیون آرین در ابتدا عید قربان را به تمامی مسلمانان جهان تبریک گفت و اظهار نمود: با اتحاد می‌توانیم به نیروی تاثیرگذار در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی تبدیل شویم. بایستی بر نقاط مثبت و مشترک اصرار ورزید و با اتحاد و همبستگی به مبارزه بر علیه استعمارگران پرداخته و به پاخیزیم.

   ریاست مشترک کودار دستاوردها و دلایل عدم اتحاد و ضرورت برقراری وحدت میان احزاب شرق کردستان را در یک‌سالگی پروژه‌ی پژاک تحلیل و بررسی نمود.

   تانیا در رابطه با دستاوردهای پروژه‌ی پژاک که سال گذشته و در همین تاریخ اعلام و ارائه گردید گفت: در طول یک سال ارائه‌ی این پروژه دستاوردهای بسیاری کسب نمودیم. نظرگاه و دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشت که باعث موثرتر و توانمند‌تر گشتن این پروژه گردید. با توجه به تحولات یکسال گذشته در روژهلات [شرق] کردستان و ایران، مبارزات هدفمند از سوی تمامی اقشار جامعه از فاکتورهای نیرومندتر ساختن این پروژه بود. از دیگر دستاوردها ایجاد دریچه‌ای نوین در بن‌بست فکری جامعه و رسیدن به خود کفایی و اتکا بر اراده‌ی ذاتی بود. 

​​​​​​​   وی به اتحاد احزاب اشاره و خاطر نشان ساخت: در یک سال اخیر گام‌های موثر و مثبتی در سطح مبارزات با وجود همه‌ی تنش‌های سیاسی برداشته شد. در وضعیت کنونی، همه‌ی احزاب با توجه به وظایف و مسئولیت‌هایی که در قبال خلق دارند لازم است گام‌های مهم و تاثیرگذاری در راستای ارتقای مبارزات بردارند. با همسویی و همگرایی می‌توان همه‌ی موانع را از میان برداشت و با نیرومند‌تر شدن نقاط مشترک و عملی نمودن آن به نیروی تاثیرگذار در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی تبدیل شویم. می‌توانیم هر پروژه‌ای را با همبستگی ارائه دهیم. پژاک و کودار بر پروژه‌های خود اصرار ورزیده و برای عملی شدن آن در آمادگی لازم قرار دارد.

​​​​​​​   زیلان تانیا در ادامه در مورد ضرورت اتحاد افزود: هراس از دستاوردهای مبارزات آزادی‌خواهانه کردها سبب شده تا دشمنان از راهکارهای متفاوتی برای انحراف و انزوای مبارزات آنان استفاده نماید. خلقمان  نباید از وضعیت و سطح مبارزات ما راضی و خرسند باشد و می‌بایست پیگیر همه‌ی مسائل و سطح مبارزات احزاب باشد تا گام‌های موثرتری برداشته شود. برای دست‌یابی به اهداف باید فرد فرد جامعه در مبارزات مشارکت نمایند.

​​​​​​​   ریاست مشترک کودار به چرایی عدم ایجاد اتحاد پرداخت و افزود: جامعه‌ی کردستان در مقطع حساس و خطرناکی بسر می‌برد. هجمه‌ و توطئه‌هایی برای نابودی خلق ما در میان می‌باشد. بستر بسیار نیرومند و پرتوانی در نتیجه‌ی مبارزات خلق و پیشاهنگان و مبارزان‌مان فراهم گشته است. در چنین شرایطی در اولویت اول باید برای اتحاد و همبستگی هر چه بیشتر مبارزه نمود. در شرایطی که پیشاهنگانمان به مقام والای شهادت نائل می‌گردند چگونه می‌توان متحد نشد؟ چگونه می‌توان سیاست‌ بیگانگان را پیروی و سکوت اختیار نمود؟ چنین موضعی در راستای موضع میهن‌دوستی قرار ندارد. هیچ نیرویی حق قضاوت یکطرفه و اتخاذ چنین تصمیماتی ندارد. لازم است خوانش صحیحی از مسائل داشت. جنوب کردستان نمود بارز به حاشیه‌‌راندن و واگرایی در میان احزاب است. در چنین شرایطی باید تنها و تنها بر نقاط مثبت و مشترک اصرار ورزید و با اتحاد و همگرایی به مبارزه علیه استعمارگران بپردازیم.

​​​​​​​   وی در ادامه افزود: ما در آمادگی کامل برای پیشاهنگی در هر مرحله‌ای قرار داریم. با وجود همه‌ی موانع و فراز و نشیبها، آماده‌ایم تا بیشتر از وظایف و مسئولیت‌های انقلابی خود را به جای آوریم. ما برای هر نظر، انتقاد و پیشنهادی مبنی بر توانمندشدن و تکمیل پروژه به شیوه‌ای دمکراتیک آماده‌ایم. در این رابطه از سوی بخش عظیمی از جامعه استقبال به عمل آمد اما از سوی دیگر نیز نادیده‌گرفتن و بی‌‌تفاوتی نسبت به این پروژه‌ وجود داشت. این پروژه، پروژه‌ای استراتژیک است. برای تحقق  اهداف پروژه نیاز به مبارزات فکری، فلسفی و ایدئولوژیک است.

​​​​​​​   زیلان تانیا ریاست مشترک کودار در پایان برنامه گفت: مسئولیت و وظایفی که در قبال خلق کرد وجود دارد در چنین شرایطی و موضع احزاب قابل تحقق نیست. سیاست‌های استعمارگران برای نبود اتحاد و به حاشیه راندن و ایجاد اختلاف و تفرقه افکنی میان احزاب و منزوی کردن مبارزات سبب شد تا انسجام لازم در یکسال اخیر به وجود نیاید. دست‌های پشت‌پرده‌ای در این سیاست‌ها و جلوگیری از اتحاد میان احزاب وجود دارد. ما نباید به ابزار استعمارگران و سد راه و موانع مقابل مبارزات آزادی‌خواهی مبدل گردیم. با وجود همه‌ی اختلافات و نظرگاه‌های مختلف، نقاط مشترک و نیرومند‌تر کردن این نقاط می‌تواند اتحاد را در برابر استعمارگران ایجاد گرداند.