زیلان پپوله؛‌ نمادی دیگر از زنان انقلابی کوردستان

زیلان پپوله نخستین گریلای جانباخته اتحاد زنان روژهلات کوردستان موسوم به "ی.ژ.ر.ک" بود که بی‌رحمانه توسط نیروهای سپاه پاسداران به شهادت رسید و به نمادی از زنان انقلابی کوردستان بدل شد

امروز چهاردهمین سالگرد شهادت لطفیه سلامت معروف به زیلان پپوله در مریوان است.

لطیفه سلامت معروف به زیلان پپوله، در سال ١٣۶٢ ( ۱۹۸۳) در مرگور استان اورمیه به دنیا آمد.

از همان ابتدا و در دوران نوجوانی، آزادی را می‌پرستید و در رفت و آمد با جوانان آپویی شاهد همان تکاپویی بود که روح سرکشش طلب می‌کرد.

او در سال ۱۹۹۷ خود را از کوهستان خاکورک به رفقایش رساند اما به دلیل سن کم، نزد خانواده بازگردانده شد.

زیلان اما پیوند روحی‌اش با مبارزان و کوه‌های کوردستان را قطع نکرد و پس از حادثه ربودن و استرداد رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان به ترکیه طی یک توطئه بین‌المللی، در سال ۱۹۹۹ خود را دوباره به نیروهای گریلا رساند.

زیلان در ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۶ بهمراه جمعی از همرزمانش جهت برگزاری مراسم گرامیداشت گریلای پ.ک.ک، زینب کناجی به مریوان رفت تا برای زنان روستای کال در مورد سرگذشت او صحبت کند؛ پس از اتمام مراسم، نیروهای سپاه پاسداران ایران در حملەای وحشیانه، زیلان و همرزمش را زخمی کردند؛ زیلان اما توانست خود را در مکانی مخفی کند.

پس از دو روز نیروهای سپاه پیکر بی‌جان لطیفه سلامت معروف به زیلان پپوله را در اوج بی‌رحمی به یک خودروی نظامی در حال حرکت بستند و در خیابان گرداندند؛ آن‌ها ترس این را داشتند که زیلان‌ها بازهم اسطوره شوند، می‌خواستند با این اقدام نام و نشانی از عاشقان آزادی نماند اما اکنون، زیلان‌ نمادی دیگر از زنان انقلابی کوردستان است.

زیلان پپوله در ۲۴ سالگی جانش را از دست داد؛ او نخستین گریلای جانباخته اتحادیه زنان روژهلات کوردستان موسوم به ی.ژ.ر.ک بود؛ نام و آوازه‌اش اما، پس از ١۴ سال همچنان در کوهستان‌ قندیل به گوش می‌رسد.