سومین جشنواره بین‌المللی فیلم سلیمانیه برگزار شد

هاشم آیدمیر کارگردان فیلم ۱۴ تموز در مورد این جشنواره در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات گفت: بسیار خشنودم که فیلم من مورد پسند بینندگان قرار گرفت و از آن به گرمی استقبال شد و دو بار به نمایش درآمد

در سومین جشنواره بینالمللی فیلم سلیمانیه که در آن کارگردانانی از ۵۲ کشور جهان حضور داشتند، بینندگان از فیلمهای "۱۴ تموز " و "دختران روژ" استقبال گرمی کردند.

 

این جشنواره از روز ١٠ اکتبر/ ١٨ مهر با حضور مهمانانی از ۵۲ کشور در سالن هنر شهر سلیمانیه آغاز به کار کرد و ۶ روز ادامه داشت. این جشنواره شامل بخشهای فیلم بلند، فیلم کوتاه، فیلم‌های مستند، انیمیشن و سمینار بود و ۱۴ فیلم و ۴۰ فیلم کوتاه و همچنین ده‌ها انیمیشن و مستند در آن به نمایش درآمدند.

در ابتدا جشنواره ساعت ۶ عصر با نمایش فیلم "کچانی روژ [دختران آفتاب]" آغاز به کار کرد. فیلم دختران آفتاب ساخته‌ی ایوا هوسون کارگردان فرانسوی می‌باشد. در این فیلم بازیگر نام آشنای ایرانی گلشیفته فراهانی ایفای نقش کرده است. داستان این فیلم واقعی و در مورد دختران کُرد است که در مقابل فاشیسم سیاه داعش در شنگال مبارزه می‌کنند. در هنگام نمایش این فیلم حاضران به گرمی از آن استقبال کردند و فیلم با تشویق ممتد تماشاچیان پایان یافت.

... بیشتر بخوانید ...

| گفتگوی خبرگزاری فرات با گلشیفته فراهانی

| گفتگوی خبرگزاری فرات با کارگردان فیلم دختران خورشید

یکی دیگر از ۱۴ فیلم نمایش داده شده فیلم "۱۴ تموز [١۴ ژوئیه]" بود که در روزهای چهارم و پنجم جشنواره نمایش داده شد. این فیلم ساخته‌ی "هاشم آیدمیر" فیلم ساز کُرد می‌باشد. داستان فیلم واقعی و در مورد مقاومت دهه‌ی هشتاد پیشگامان پ.ک.ک است که در زندانهای کشور ترکیه در شمال کردستان محبوس هستند.

 

این فیلم نیز با استقبال گرم تماشاچیان روبرو شد و در هنگام نمایش آن سالن پر از بیننده شده بود.

 

هاشم آیدمیر کارگردان فیلم ۱۴ تموز در مورد این جشنواره در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرات گفت: بسیار خشنودم که فیلم من مورد پسند بینندگان قرار گرفت و از آن به گرمی استقبال شد و دو بار به نمایش درآمد.

 

او همچنین گفت: از ۱۴ فیلم منتخب در جشنواره تنها فیلم ۱۴ تموز محصول کردستان بود و سایر فیلمها محصولات بینالمللی بودند. این امر نشان دهنده‌ی آن است که سینمای کُردی دارای مشکلات بسیار می‌باشد. کردها دارای داستانها و رخدادهای بسیاری هستند اما تا بحال تعداد بسیار کمی فیلم در مورد این داستانها درست شده است. به همین دلیل اینچنین جشنواره‌هایی بیشتر شامل فیلمهای بین‌المللی هستند و محصولات داخلی بسیار کمی در آن حضور دارند.

 

او همچنین در مورد محصول آینده‌ی خود گفت: فیلم بعدی من در مورد یک گریلای زخمی می‌باشد. داستان فیلم از یکی از کتاب‌های نویسنده "مراد ترک" اقتباس شده است. در حال حاضر سناریو و کار فیلم‌برداری آن پایان یافته است و در سال آینده با این فیلم در جشنواره شرکت خواهیم کرد.