فاطمه معتمد‌آریا: از جشنواره‌ی فیلم سلیمانیه بیش از هر جشنواره‌ی دیگری لذت بردم

​​​​​​​" برای من کُردها، کردستان و مناطق کُردنشین اهمیت و خاصیت ویژه‌ای دارد و آن هم، گیرایی خاکش است که به سادگی به مردمش منتقل شده است"

فاطمه معتمد‌آریا بازیگر زن سینمای ایران پس از شرکت در سومین جشنواره‌ی بین المللی فیلم سلیمانیه گفت: برای من کُردها، کردستان و مناطق کُردنشین اهمیت و خاصیت ویژه‌ای دارد و آن هم، گیرایی خاکش است که به سادگی به مردمش منتقل شده است. مردمی که اهل شور و عشق و ساز و آواز و رقص هستند و همچنین به جنگجو بودن معروفند که این بخشی از خصلتشان است که با پلیدی بجنگند؛ ولی انسان‌های بسیار فرهیخته، ارزشمند و مهربان هستند و این مهرشان هم به تک تک میهمان‌های جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» منتقل شد و به خصوص به من بیش از دیگران."

 

وی با یادآوری دوره‌ی پیشین این جشنواره در سال گذشته گفت: آن زمان تمامی پروازها به خاک اقلیم کردستان لغو شده بود و من مجبور شدم از راه زمینی به سلیمانیه بیایم و در این جشنواره شرکت کنم و بسیار هم خشنود و راضی هستم که در آن حضور داشتم.

 

اما امسال در شرایط بهتر و عادیتری در جشنواره حضور پیدا کردم. تعداد شرکت کنندگان نیز بسیار بیشتر از دوره‌ی پیشین بود.

 

وی در مدت اقامتش از شهر هلبجه و چندین مکان تریخی اقلیم کردستان نیز دیدن کرد.

 

فاطمه معتمد‌آریا که در جشنواره‌ی فیلم ونیز داور بوده است گفت: بسیار خوشحالم که از جشنواره‌ی ونیز که کهن‌ترین جشنواره‌ی فیلم است به جشنواره‌ی سلیمانیه آمده‌ام که جشنواره‌ای جوان و نوپاست.

 

وی در مورد سلیمانیه و همچنین فیلمهای ساخته‌ی فیلم سازان کرد گفت:"به نظرم جشنواره بین‌المللی فيلم «سليمانيه» در جایی برگزار می‌شود که مملو از شعور و دانش هستند و بسیار هنرمندان ارزشمندی دارد که به خاطر حُجبی که دارند در منطقه خودشان باقی مانده‌اند. در این جشنواره، بیشتر فیلم‌های کُردی از ساخته‌های سینماگران کُرد را دیدم، به دلیل اینکه خیلی از فیلم‌ها را در جشنواره‌های دیگر دنیا دیده بودم. این فیلم‌های کُردی موضوع‌های خیلی خوبی داشتند، البته هم اکثر آنها جایزه گرفتند؛ ولی به تجربیات بیشتری احتیاج دارند."

 

فاطمه معتمد‌آریا با اشاره به کار ناتمام خود در کردستان گفت: ما در کردستان یک کار تازه را شروع کردیم اما متاسفانه این کار، نیمه کاره ماند. من در این فیلم نقش یک زن کرد سردشتی را بازی می‌کردم که مورد حمله‌ی شیمیایی قرار گرفته بود. من خیلی دوست دارم که نقش یک شخصیت کرد را بازی کنم اما متاسفانه تابحال موفق نشده‌ام."