کوبانی؛ گذار از منطقه‌ی جنگی به عرصه‌ی آموزش و آکادمی

  کوبانی پس از مقاومتی بی‌نظیر و شکست تاریخی تبهکاران داعش، اکنون به مرکزی آموزشی تبدیل شده است. پس از آزاد سازی کوبانی از دست تبهکاران داعش، اکنون فرزندان این بخش روژاوا در سنگر دانشگاه در حال مبارزه هستند.

  خبرنگار خبرگزاری فرات احمد کرکوکی در سفرش به روژاوا هر بار به یک شهر یا منطقه ی روژاوا رفته و از زندگی، شرایط و وضعیت مردم گزارش تهیه می‌کند. این بار وی به کوبانی و دانشگاه کوبانی رفته است.

 

وی اینگونه از دانشگاه کوبانی می‌گوید:  این دانشگاه حدود ۲۰۰ دانشجو و ۴۶ استاد دارد. چون در هنگام جنگ با داعش کردها از هر چهار بخش کردستان به کوبانی آمدند، اکنون نیز در این دانشگاه اساتیدی از سایر بخشهای کردستان حضور دارند و به تدریس مشغول‌اند تا تجارب خود را در اختیار آموزش در کوبانی قرار دهند.

  دلیل حسن عضو هیئت علمی دانشگاه کوبانی اظهار نمود:"این دانشگاه در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. هدف ما از تاسیس دانشگاه این است که جوانان کرد را وارد سیستم کردی کنیم تا برای ادامه‌ی تحصیل مجبور به ترک روژاوا نشوند".

  وی همچنین در مورد موانع موجود گفت، "در کوبانی مقاومتی عظیم در مقابل داعش انجام شد، در ابتدای تاسیس این دانشگاه مشکلات و موانع بسیاری پیش آمد. آنچه مانع اصلی برای ایجاد رشته‌های جدید در دانشگاه است، نبود اساتید برای این رشته‌ها می‌باشد".

  عضو هیئت علمی دانشگاه کوبانی خاطرنشان کرد، "ما تلاش کردیم تا افکار این جوانان را به افکاری کردی تبدیل کنیم تا با کردی فکر کنند، با زبان کردی صحبت کنند و با کردی زندگی کنند." وی در مورد بخشهای مختلف دانشگاه گفت: "رشته‌های علمی ما شامل فیزیک، شیمی و بیولوژی هستند. اکنون چندین رشته در این دانشگاه وجود دارد، در آینده نیز چندین رشته‌ی دیگر به آن اضافه می‌شود".

  دلیل حسن در مورد خواندن به زبان مادری در این دانشگاه گفت: "ما به زبان کردی بسیار اهمیت می‌دهیم. به ویژه در بخش علوم، زیرا بسیاری در این زمینه اشتباه فکر می‌کنند و می‌گویند، نمیتوان علم را به کردی خواند. اما ما تلاش نمودیم تا اثبات کنیم میتوان همه‌ی دروس علمی را با زبان کردی خواند."

  وی در مورد برنامه‌های آنها برای پیشرفت بیشتر دانشگاه گفت: "برنامه‌ی ما ترجمه‌ی همه‌ی دروس به زبان کردی و همچنین افزودن رشته‌های مهندسی و پزشکی به رشته‌های موجود است."

  ایشان در مورد افزودن رشته‌ی پزشکی اظهار نمود :"هدف ما از افزودن دانشکده‌ی پزشکی این است تا دانشجویانمان پزشکی نوین را بیاموزند چون باید سیستم قدیمی تغییر داده شود. ما نمی‌خواهیم بر اساس پزشکی تقلیدی دانشجویانمان را آموزش دهیم. ما می‌خواهیم پزشکانی با وجدان کومینال جامعه‌ای را تربیت کرده تا به شیوه‌ای صحیح به جامعه یاری برسانند.

  دلیل حسن در مورد اهداف اصلی آنها از تاسیس دانشکده‌ی پزشکی گفت: "به دلیل وجود جنگ و درگیریها در منطقه، تعداد بسیاری از پزشکان منطقه را ترک کرده‌اند و به خارج رفته‌اند. به همین دلیل باید کسانی را به جای این پزشکان آموزش دهیم و همین مسئله هدف اصلی ماست."

  یاسمین مسلم رئیس مشترک انجمن دانشجویان دانشگاه کوبانی اعلام کرد: "نام دانشگاه ما کوبانیست تا درس مقاومت بدهد چون با تلاشهای بسیاری این دانشگاه راه اندازی شده است."

  یاسمین مسلم در مورد پیشرفتهای دانشگاه گفت: "سال به سال بخشهای جدیدی به آن افزوده می‌شود، برای نمونه سال جاری می‌خواهیم بخشهای پزشکی و مهندسی را به دانشگاهمان اضافه کنیم."

  در پایان یاسمین مسلم اعلام کرد: "نزدیک به ۲۰۰ دانشجو در این دانشگاه درس می‌خوانند و بیشتر از ۴۰ استاد دانشگاه اینجا تدریس می‌کنند. ما تلاش میکنیم تا این دانشگاه را بزرگتر کنیم تا به همه‌ی جهانیان نشان دهیم که این دانشگاه یک دانشگاه کردی است."