گرانی کاغذ روزنامه‌های ایران را به مرحله‌ی تعطیلی کشاند

  روزنامه‌های ایران به دلیل بحران اقتصادی و افزایش شدید قیمت کاغذ مجبور به کاهش تعداد صفحات، کاهش تیراژ و اخراج کارکنانشان شده‌اند

  به دلیل کاهش قیمت ریال در مقابل دلار و نوسانات قیمت ارز طی یک سال گذشته قیمت کاغذ در ایران به شدت افزایش یافته است به طوری که قیمت یک کیلوگرم کاغذ به حدود ۱٨هزار تومان رسیده است که نسبت به بهار سال گذشته ۵ برابر شده است.

  در این میان روزنامه‌های ایران به دلیل این افزایش شدید قیمت با مشکل مواجه شده و قادر به ادامه‌ی حیات نیستند.

  دو روزنامه ی دولتی ایران دیروز ٨ صفحه از صفحات خود را کاهش دادند. روزنامه‌های همشهری و ایران در اقدامی تعداد صفحات خود را از ۲۴ صفحه به ۱٨ صفحه کاهش دادند. روزنامه‌ی ایران ارگان رسمی جمهوری اسلامی و روزنامه‌ی همشهری ارگان رسمی شهرداری تهران میباشد.

  روز شنبه ۲۱ اردیبهشت نیلوفر قدیری عضو هیئت مدیره‌ی روزنامه ی همشهری در تویتر شخصی خود نوشت، "روزنامه همشهری از فردا (یکشنبه ۲۲ اردیبهشت) تا اطلاع ثانوی در ۱۶ صفحه منتشر می‌شود. روزنامه همشهری تا دیروز در ۲۴ صفحه منتشر می‌شد".

  روزنامه‌ی ایران نیز در روز یکشنبه تعداد صفحات خود را کاهش داد. جواد دلیری سردبیر این روزنامه بحران جدی در قیمت کاغذ را دلیل این تصمیم دانست تا مانع از تعطیلی این روزنامه شود. وی بحران کاغذ را به حدی جدی دانست که تعدادی از روزنامه‌ها فقط برای یکی دو روز دیگر کاغذ دارند. دلیری همچنین گفت، تیراژ برخی از روزنامه‌ها به یک سوم کاهش یافته است.

  بحران قیمت کاغذ از تابستان سال گذشته آغاز شد. هم زمان با افزایش قیمت دلار، فساد در واردات کاغذ نیز بحران را تشدید کرد. دولت روحانی در تصمیمی بی اثر، اعلام کرد که کارگروه تخصیص ارز برای واردات کاغذ از وزات صنعت، معدن و تجارت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل می‌شود. در ادامه این اقدامات کمیته‌ای نیز به منظور «ساماندهی کاغذ مطبوعات» زیرنظر معاونت مطبوعات داخلی این وزارتخانه تشکیل شد. اما این کمیته تعطیل شد و هیچ تاثیری در کاهش و یا ثبات قیمت کاغذ نداشت به طوری که قیمت کاغذ ۵ برابر افزایش یافت.

  در همین راستا بسیاری از روزنامه‌ها مجبور به کاهش تعداد صفحات خود، کاهش تیراژ و اخراج کارکنانشان شدند.