ثمره مقاومت خلق: آسایش ایزیدخان می‌ماند

تجمع ایزدیان در مقابل مراکز نیروهای آسایش شنگال سرانجام به نتیجه رسید، بر این اساس نیروهای آسایش شنگال، سنونه و خانه‌سور به انجام وظایف خویش ادامه خواهند داد.

از شب گذشته مردم شنگال به درخواست مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال در مقابل مراکز نیروهای آسایش در مرکز شنگال و شهرک‌های سنونه و خانه‌سور گردهم آمدند و نمایندگان آنان با مسئولان عراقی دیدار کردند. اعلام شد که نیروهای ایزیدخان در منطقه باقی خواهند ماند و در مورد شیوه فعالیت و فعالیت‌های آنان گفتگو با مسئولین عراقی ادامه داشته باشد.

پ.د.ک و حکومت عراق روز ٩ اکتبر ٢٠٢٠ توافقنامه‌ای را در مورد شنگال امضا کردند که در آن به شیوه‌ای رسمی دشمنی خود را با مردم شنگال بیان کرده بودند. پس از آن نیز ارتش عراق شمار زیادی از نیروهایش را به منطقه شنگال اعزام کرد و رسانه‌های متعلق به بارزانی‌ها نیز به روال همیشگی برای انحراف افکار عمومی اقدام به نشر اخبار کذب کردند. تلاش ارتش عراق برای اعزام نیرو به کوهستان شنگال با مخالفت گسترده مردم شنگال روبرو شده و نیروهای ارتش عراق را وادار به عقب‌نشینی از برنامه‌های خود کرد.

مردم شنگال به درخواست مجلس خودمدیریتی دمکراتیک شنگال از ساعت ٢ بامداد سه‌شنبه در مقابل ساختمان‌های نیروهای آسایش در مرکز شنگال و شهرک‌های سنونه و خانه‌سور تجمع کردند و اعتراض خود را نسبت به تلاش‌های ارتش عراق برای تسخیر ساختمان‌های آسایش اعلام کردند.

شهروندان شنگال با برافروختن آتش تا صبح از مراکز آسایش ایزیدخان صیانت کردند. با طلوع آفتاب مردم شنگال در مقابل مرکز آسایش شنگال گردهم آمدند و سپس هیئتی از آنان با مسئولان دولت عراق گفتگو کرد. در این دیدار مسئولان عراق خواسته‌های خلق را رد کرده و اعلام کرده بودند که مراکز آسایش باید به نیروهای دولتی واگذار شوند.

در واکنش به موضع دولت عراق، ساکنان شنگال راهپیمایی اعتراضی باشکوهی را بسوی مرکز شهر شنگال برپا کردند. تظاهرکنندگان یکبار دیگر به سوی مرکز نیروهای آسایش راهپیمایی کردند. شرکت كنندگان با برافروختن آتش اعلام کردند که به هیچ عنوانی اجازه نمی‌دهند اراده آنان نادیده گرفته شود و تا کسب نتیجه به فعالیت‌های اعتراضی ادامه می‌دهند.

پس از این اعتراضات یکبار دیگر هیئت‌هایی از ساکنان شنگال و مسئولین دولت عراق با همدیگر گفتگو کردند.

در نتیجه مذاکرات هیچ بیانیه‌ای خطاب به افکار عمومی صادر نشده است، اما بنابر اطلاعات دریافت شده از هیئت مردم شنگال تصمیم گرفته شد که مراکز آسایش ایزیدخان در مرکز شنگال و شهرک‌های سنونه و خانه‌سور به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

اعضای هیئت همچنین گفتند که مذاکرات مربوط به چگونگی شیوه فعالیت نیروهای آسایش در روزهای آینده ادامه می‌یابند و نتایج آن با افکار عمومی در میان گذاشته می‌شود.

پس از اعلام نتیجه مذاکرات تظاهرات و گردهمایی‌ها مقابل هر سه مرکز نیروهای آسایش ایزدیخان به پایان رسید.

به این ترتیب مقاومت خلق شنگال به ثمر نشست و فتنه‌ی خودفروشان و توطئه‌گران یکبار دیگر نقش بر آب شد.