تقدیر و بزرگداشت شاعر بزرگ کورد از سوی حزب دمکراتیک خلق‌ها

کمیسیون سیاست‌های آموزشی، ورزشی، فرهنگ و هنر حزب دمکراتیک خلق‌ها از شاعر بزرگ و ملی کورد، جگرخوین تقدیر کرده و  اعلام داشت: سرگذشت و زندگی این شاعر بزرگ، همانند سرگذشت خلق کورد و آیینه فشار و سرکوب، مشکلات اجتماعی و تبعید خلق کورد است.

کمیسیون سیاستهای آموزشی، ورزشی، فرهنگ و هنر حزب دمکراتیک خلق‌ها به مناسبت ۳۶ سال درگذشت شاعر شهیر و ملی کورد پیامی را منتشر کرد. این پیام با عنوان ما یاد شاعر بزرگ کورد، جگرخوین را با ادای احترام گرامی داریم، منتشر شده است.

در بیانیه آمده است:

"۳۶ سال از درگذشت استاد گرانقدر شعر کوردی، روشنفکر ارجمند قرن، کارگر بزرگ فرهنگ و ادبیات کوردی، نویسنده و شاعر کورد جگرخوین می‌گذرد. جگرخوین در زمان حیات خود و هم بعد از درگذشتش، در قلب خلق کورد واجد جایگاهی گرانقدر بود. ما در سی و ششمین سالگرد درگذشت این شاعر بزرگ که از نمایندگان شعر مدرن کوردی محسوب می‌شود، با ادای احترام به وی، یاد و خاطره وی را گرامی داریم.

زندگی وی خلاصه‌ای از زندگی خلق کورد است

سرگذشت و زندگی جگرخوین همانند سرگذشت خلق کورد و آیینه فشار و سرکوب، مشکلات اجتماعی و تبعید خلق کورد بوده است. سرگذشت وی از مردین تا استکهلم، از بغداد تا لبنان، از روژآوا تا جنوب، بر شخصیت فکری و سیاسی و ادبی وی تاثیرگذار بوده است. غیر از فشارها و سرکوب‌های تحمیل شده بر خلق کورد، انکار و تحت فشار قرار دادن، و از سوی دیگر مشکلات و نابرابری اجتماعی، فقر، فشارهای ملاکان بر روستاییان، عصر استثمار و استعمارگری و عشق به میهن، اشعار جگرخوین را به رنگ‌های این مصائب و مشکلات منقش کردند و بر اشعار وی تاثیرگذار بودند. از سوی دیگر بر شخصیت اجتماع محور وی، میهن‌دوست و صلح‌طلب و آزادیخواه وی نیز تاثیرگذار شدند. در مقابل جنگ، با موضع صلح‌طلبانه و تلاشهای خود برای تحقق صلح، اکنون نیز رویکردهای وی واجد ارزش و مهم به شمار می‌روند.

جگرخوین در ذهنیت اجتماعی خلق کورد حایز جایگاهی ویژه است. به دلیل این خصیصه وی، همواره از سوی دشمنان خلق کورد مورد حمله قرار گرفته است. خصوصا که در چهار سال اخیر، گماشتگانی که اراده خلق کورد را غصب کرده‌اند، به میراث وی نیز حمله کرده و نهادهایی را که به نام وی بودند، تعطیل کردند. اسامی کوچه‌ها و خیابانها و پارک‌هایی را که به نام وی بودند نیز تغییر دادند. موج این حملات علیه جگرخوین، از یک سو نشان دهنده نگرش و ذهنیت حاکم و گماشتگان در مقابله با ذهنیت اجتماعی خلق کورد است و از سوی دیگر بازتاب دهنده فرهنگ و تاریخ و موجودیت خلق کورد است.

جگرخوین با اشعار نغز خود، با تلاش‌های فکری خود، علیه سیاستهایی که منجر به قتلعام فرهنگی و زبانی و سرکوب کورد می‌شد ایستادگی کرد. با گرامیداشت یاد و خاطره وی تلاش‌های تمامی مبارزان و زحمتکشان زبان و فرهنگ کوردی را ارج می‌نهیم."

جگرخوین کیست؟

جگرخوین شاعر کورد در سال ۱۹۰۳ در روستای هساره از توابع منطقه کرجوسای الیح بدنیا آمد. نام رسمی وی شیخموس است. تقدیر بود که جگرخوین زندگی دشواری را بگذراند. با از دست دادن پدر و مادرش یتیم مانده و با زندگی دشواری روبرو می‌شود. به دنبال علایق علمی خود می‌رود  همراه با شیوخ و روحانیون، در مدارس علمی، جستجوی علم را دنبال می‌کند. مدتی را به طلبگی می‌گذراند. رویدادهای بزرگی که در منطقه به وقوع پیوستند، باعث تغییرات بزرگی در منش و روحیات وی شدند. جگرخوین از آن زمان ریشه‌های عمیق میهن‌دوستی را در درون خود می‌بیند.

مدتی بعد عازم شهر قامشلو در روژآوای کوردستان می‌شود. از آن زمان جگرخوین به نوشتن اشعارش دست می‌زند. نخستین اشعار وی در مجله هاوار منتشر می‌شوند. بعد از پیروزی  انقلاب در عراق در سال ۱۹۵۸، جگرخوین وارد عراق شده و در دانشگاه بغداد مشغول تحصیل در رشته ادبیات می‌شود. در سال ۱۹۶۳ ناگزیر به بازگشت به سوریه می‌شود و تا سال ۱۹۷۹ در این کشور می‌ماند. سپس تا اخر عمر در استکهلم سوئد می‌ماند. شاعر نازک خیال کورد در سال ۱۹۸۴ در همین شهر و در چنین روزی، در ۲۲ اکتبر رخت از جهان برمی‌بندد.