اولین شماره فصلنامه سینمایی کوردی «تماشا» منتشر شد + دانلود نشریه

نخستن شماره مجله سینمایی کوردی به نام «تماشا» منتشر  شد. این مجله هر سه ماه یکبار به صورت الکترونیکی در وبسایت تماشا منتشر می‌گردد.

هواداران سینمای کوردی از این پس می‌توانند هر ماه یکبار مجله سینمایی تماشا را به صورت PDF دریافت و مطالعه کنند. محمود بیتو و جیهان اولوس صاحب‌ امتیاز و سردبیر مجله تماشا اعلام کردند که این مجله به سینمای کوردی می‌پردازد.

در این مجله به بررسی موج اول سینما در آمریکا، سینمای هالیوود، موج‌های تازه سینمایی، سینمای ملی و سینمای مستقل پرداخته می‌شود.

در شماره نخست مجله سینمایی تماشا مقاله‌های زیر چاپ شده‌اند: مقاله‌ای در مورد آغاز هنر سینما (بخش اول) نوشته‌ی دیوید ژاکویر، تاریخ سینمای کوردی (بخش اول) نوشته‌ی محمود بیتو، سینما و ادبیات نوشته‌ی دکتر توتاواد نکنث رامراو، از DVD تا نت‌فلیکس و سلف‌مَید نوشته‌ای برین شیمدین، سینما و طنز نوشته محمد عرفان حاکم‌اوغلو، چاپلین و کاپیتالیسم نوشته‌ی میرخاس عمر، ستیون اسپیلبرگ نوشته‌ی جیهان اولوس، سینمای نمستمندا؛ تئودورس آنگلوپولوس نوشته موتلو جان، صاحبان شخصیت‌های عصیانگر؛ میلوس فورمن نوشت‌‌ی آمد حسن، مصاحبه با علی کمال چنار کارگردان کورد، کتابخانه سینما نوشته‌ی جالد باشکارا، ١٢ مرد خشمگین، فیلم سینمایی "بی‌کَس" و چند مورد انتقاد نوشته‌ی اسامه انور و چندین مقاله دیگر.

در این شماره از مجله تماشا به معرفی کتاب :"سینمای کوردی، فاقد میهن، مرز و مرگ" نوشته‌ی مزگین ارسلان پرداخته شده است.

جیهان اولوس سردبیر مجله سینمایی تماشا در اظهاراتی با اشاره به آغاز کار این مجله عنوان کرد: "از پنج ماه پیش فعالیت های خود را به منظور ایجاد تحول در سینمای کوردی و روشن کردن راه سینمای کوردی برای آینده آغاز کردیم. سینمای کوردی جدیداً در حال بلوغ است. پیش رویمان یک راه بسیار طولانی و سختی داریم. بازار برای سینمای کوردی وجود نداشته و دنبال کنندگان آن نیز بسیار کم است. در یک جهان کوچک مانده و به مخاطبان اصلی خود دسترسی ندارد. ما به منظور نزدیک کردن کوردها به سینما این راه را آغاز کرده‌ایم. تلاش می‌کنیم تا سناریونویس‌ها، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران را به سینمای کوردی نزدیک کرده به سینمای جهانی دست پیدا کنیم. در جهانی که همه چیز در حال تبدیل به دیجیتال است، ما نیز مجله را به صورت PDF ارائه خواهیم کرد. برای خوانندگان نیز راحت خواهد بود و هر موقع که می‌خواهند می‌توانند در تلفن های همراه خود به خواندن مجله بپردازند."

برای دریافت و مطالعه شماره اول فصل‌نامه تماشا [اینجا] کلیک کنید.