باییک: رژیم ترکیه بلایی است که دامن بشریت را گرفته است (٢)

کورد اگر در زمان خود اقدام نکنند، از فرصت‌ها استفاده نکنند، فرصت از دستشان خواهد رفت. بعد از آن حتی اگر هم بخواهند نتیجه‌ای بدست نخواهند آورد. ضربه خواهند خورد.

جمیل باییک، رئیس مشترک شورای رهبری ک.ج.ک در ویژه برنامه‌ی 'سترک تی‌وی' شرکت کرد و همزمان با رخدادهای کوردستان، ترکیه و خاورمیانه، کارزار ک.ج.ک با شعار «حصر، فاشیسم و اشغالگری کافیست، زمان آزادی فرا رسیده است» را تشریح کرد. بخش دوم این گفتوگو به زبان فارسی منتشر می‌شود.

سترک تی‌وی: جناب آقای باییک، پیشتر کمپین‌هایی اعلام کرده بودید که دستاوردهایی را به همراه داشتند، تفاوت این کارزار با بقیه در چیست؟

باییک: در واقع در طول تاریخ خود کارزارهای بسیاری اعلام کرده بودیم و نتایجی نیز بدست آورده‌ایم. اما کارزارهای گذشته برای به جلو بردن جنبشمان بوده‌اند. اما کارزار جدیدمان با کارزارهای پیشین متفاوت است. اما این تفاوت در چیست؟ تاریخ مبارزاتمان که با دادن بهای بسیار به پیش رفته است را می‌خواهیم به نتیجه برسانیم، نه اینکه مانند گذشته فقط جنبش را به پیش ببریم. می‌خواهیم جنبش را به نتیجه برسانیم. اهدافمان برای آزادی و دمکراسی خلقمان و خلقهای خاورمیانه و بشریت را به نتیجه برسانیم. تفاوت آن در این است. چون وضعیتی که در خاورمیانه دیده می‌شود، به این کارزار بستگی دارد. چون جنگ بزرگی در جریان است. جایگاه، موازنات و همه چیز بر هم خورده است، همه به دنبال منافع خود هستند و بیشتر از همه کورد نیازمند است که به دنبال منافع خود برود.

همه اقداماتی انجام می‌دهند اما کوردها باید بیشتر از همه تلاش کنند. چون فرصتی تاریخی برای کوردها پیش آمده است، هرچند خطرناک هم باشد، این خطر به دلیل فرصت بزرگی است که پیش آمده است. فرصت خوبی وجود دارد، سیاست‌ورزی بر اساس انکار و نابود کردن از بین رفته است، موازنات بر اساس این سیاست بر هم خورده و همه چیز به نفع کوردها است. اگر کوردها از این فرصت به نفع خود استفاده کنند، بیشتر از همه سودمند می‌شوند. بیشتر از همه هم خلق کورد حق دارد. کوردها با مبارزاتشان برای احقاق حقوقشان تلاش ‌کرده‌اند. اکنون همه منتظر خلق کورد هستند و می‌گویند کوردها می‌توانند برای ما اقدام کنند، چون از جنبش خلق کورد نیرو گرفته و نیروهایشان را زنده می‌کنند. به همین دلیل کوردها باید جدی تر از همه اقدام کنند. به همین دلیل این کارزار را آغاز کرده‌ایم تا خلق کورد از آن سودمند شود و به نفع بشریت هم خواهد بود. اما در اینگونه کارزارها، اگر خارج از دایره‌ی کوردها اقدام صورت گیرد، یک بار دیگر بر اساس انکار و از‌ بین بردن کورد، جایگاههای دیگر درست می‌شود، موازنات جدید ایجاد شده و کوردها ضربه‌ی سنگینی می‌خورند.

تاکنون کوردها ضربات سنگینی متحمل شده‌اند اما دست از مبارزات نکشیده‌اند، اما اگر از این فرصت هم استفاده نکنند، اگر قدم‌هایی برداشته نشود، فرصت پیش آمده از دست خواهد رفت، سیاست انکار و نابودی ادامه خواهد یافت، ترکیه می‌خواهد در این فرصت دست به پاکسازی کوردها بزند. این هم فقط ‌پاکسازی کوردها نیست بلکه پاکسازی خلق‌ها و فرهنگ‌هاست، آنگاه نه فقط خلق کورد بلکه همه شکست خواهند خورد، برای اینکه چنین چیزی پیش نیاید باید کورد در این شرایط قدم بردارد، تا بتواند به نتیجه برسد.

سترک تی‌وی: در رسانه‌ها در مورد زمان آن هم صحبت شد، چرا این زمان انتخاب شده است؟ اهمیت و ویژگی این کار چیست؟ زمان چه چیزی فرا رسیده است؟

باییک: اکنون خاورمیانه در میانه‌ی جنگ بزرگی قرار گرفته است، جایگاهها و موازنات پیشین بر هم خورده‌اند، اکنون نیز جایگاهها و موازنات جدید ایجاد خواهند شد، ممکن است فعلا درست نشوند اما به آن سمت قدم برداشته می‌شود، آنچه دیده می‌شود و به نظر میهرسد اینگونه است. همچنانکه گفتم در این زمان که موازنات بر هم خورده‌اند، فرصت بزرگی برای کوردها ایجاد شده است، باید کوردها از این فرصت استفاده کنند به همین دلیل زمان بسیار مهم است، هر چیزی در زمان مناسب خود به نتیجه خواهد رسید. آنچه در زمان مناسب خود انجام نشود به نتیجه نخواهد رسید. هر چه قدر مسائل بزرگ و نیرومند باشند، مهم نیست، اگر در زمان مناسب خود اقدام نشود، اقدام درستی صورت نگیرد، هرگز جنبش از اقداماتش نتیجه‌ای بدست نخواهد آورد و شکست خواهد خورد. اگر کوردها برای خود، برای خلق‌های خاورمیانه، برای بشریت، تاریخ آزادی و دمکراسی را ثبت کنند، اگر در زمان و مکان مناسب اقدام شود، می‌توانند به نتیجه برسند. می‌توانند برای خود و برای خلق‌های خاورمیانه و بشریت تاریخی شکوهمند ثبت کنند. اگر غیر کوردها تاریخ نوشته شود، در تاریخ گم می‌شوند، بسیاری مواقع هم همین اتفاق افتاده است. به همین دلیل تهدید بزرگی علیه کوردها وجود دارد و از طرف دیگر فرصت مهمی هم بوجود آمده است. اگر کوردها از این فرصت استفاده کنند و در زمان مناسب اقدام نمایند، نتیجه‌ی مهمی بدست خواهند آورد. اینگونه تهدید علیه خلق کورد و خلق‌های خاورمیانه از میان برداشته خواهد شد. به همین دلیل این زمان برای خلق کورد و خلق‌های خاورمیانه بسیار بسیار  مهم است.

کورد اگر در زمان خود اقدام نکنند، از فرصت‌ها استفاده نکنند، فرصت از دستشان خواهد رفت. بعد از آن حتی اگر هم بخواهند نتیجه‌ای بدست نخواهند آورد. ضربه خواهند خورد. اگر براوری از وضعیت خاورمیانه و وضعیت کورد داشته باشیم، می‌بینیم که زمان آن فرا رسیده است که خلق کورد قدمی تاریخی بردارد و به نتیجه برسد. مانع تهدیدها می‌شود و آنها را از بین می‌برد. چون آن موقعیتی که کورد را انکار کرده و درصدد نابودیش بود، از هم پاشیده است و برای کوردها فرصتی بزرگ ایجاد شده است. این مبارزات کوردها را به پیش رانده است، بویژه مبارزه علیه داعش تاثیر بسیاری بر جهان، بشریت، نیروهای آزادی و دمکراسی و سوسیالیسم برجای گذاشته است. نظراتی که ناتو و ترکیه درست کردند از بین رفته است. نظرات جدیدی بوجود آمده است. کوردها را دوست دارند و فراتر از آن به چشم امید به کوردها نگاه می‌کنند. این هم به کوردها نیرو بخشید. چون برای کوردها فرصت مهمی ایجاد شد، مبارزات کورد نیز بر بشریت تاثیر بسیاری گذاشت. بشریت به کوردها امید بسته است و همین امر به کوردها نیرو بخشیده است. به همین دلیل دولت فاشیست و اشغالگر ترکیه و سیاستهایش در برابر کوردها از هر طرف تحت فشار قرار گرفت. هم در میان کوردها و هم در میان خلق‌های ترکیه و خاورمیانه محکوم شد. امروز نگاه کنید آنهایی که پیشتر به دولت ترکیه امیدوار بودتد، هیچ امیدی ندارند. اکنون ترکیه فقط با قطر و پ.د.ک در باشور کوردستان ارتباط دارد. غیر از آنها با همه اختلاف دارند. رژیم ترکیه بلای بزرگی است که دامن بشریت را گرفته است. همه تلاش می‌کنند خود را از این بلا دور نگه دارند. می‌بینند که پ.ک.ک و کورد علیه این حکومت فاشیستی ایستاده‌اند، به همین دلیل به پ.ک.ک و کوردها علاقه و امید دارند. یعنی از هر جهت که نگاه کنی شرایط به نفع خلق کورد است. در تاریخ هرگز چنین فرصتی برای کوردها ایجاد نشده است. اگر به خوبی از این فرصت برای آزادی خود استفاده نکند، هرگز نمی‌تواند آزاد شود. ببینید هیچ همسایه‌ای از ترکیه راضی نیست. کشورهای عربی ناراضی هستند، کوردها در باشور کوردستان غیر از پ.د.ک، همه ناراضی هستند. هیچ بخشی از کوردستان از این سیاست و حکومت راضی نیستند و در مقابل آن ایستاده‌اند.

چون می‌خواهد کوردها را نابود کند. نه تنها کورد بلکه می‌خواهد خلق‌ها را از بین ببرد. فقط ترک‌ها را می‌بیند. می‌گوید عدالت فقط‌ برای ترک‌ها است. غیر از ترک‌ها برای هیچ کس دیگری عدالت، دمکراسی، آزادی و حق حیات را نمی‌پذیرد. به همین دلیل اینگونه منزوی شده است. به همین دلایل برای آنکه بتوان از این حکومت نجات یافت و خود را از قتل عام رهانید، برای آنکه بتوان به آزادی رسید، فرصت بزرگی بدست آمده است. به همین دلیل ما می‌گوییم زمان آن فرا رسیده است و در این فرصت باید اقدام کنیم. آزادی رهبر آپو به آزادی خلق کورد، خلق‌های ترکیه و خاورمیانه و جهان تبدیل می‌شود. به همین دلیل در این زمان تحرک داشتن بسیار حائز اهمیت است.