باییک: پ.ک.ک روح کردهاست

​​​​​​​رییس مشترک شورای مدیریتی ک.ج.ک خاطرنشان کرد که پ.ک.ک در جامعه کرد ریشه دوانده است؛ پ.ک.ک به روح، فکر و آینده جامعه مبدل شده. باییک تأکید کرد:"شما نمی‌توانید پ.ک.ک را تصفیه کنید، زیرا پ.ک.ک دیگر [صرفا] نه یک جنبش، بلکه خود خلق است."

جمیل باییک ریاست مشترک شورای مدیریتی کنفدرالیسم جوامع کردستان- ک.ج.ک در برنامه اولک‌دن اوزل تلویزیون ماهواره‌ای هابر تی‌وی شرکت کرد. باییک چهل سال مبارزه بدون وقفه پ.ک.ک را مورد ارزیابی قرار داد و اقدام آمریکا علیه پیشاهنگان جنبش آزادیخواهی کردستان را به چالش کشید.

 

باییک با یادآوری سیاست‌های امحاگرانه علیه خلق کرد، "زندگی آزاد" را ارزشمندترین مفهوم و آرمان کردها نامید. باییک تصریح کرد که تاریخ کردستان مملو از جریان‌های سیاسی تصفیه شده‌ای است که پس از هر شکست جامعه را دچار ناامیدی کرده و به دشمنان کردها جسارت بخشیده‌اند. وی افزود:"لازم بود که به وضعیت پایان داده شود. می‌بایست از تجارب تاریخی استفاده می‌شد و جامعه کرد با توجه به این تجارب سازماندهی شده و در مبارزه شرکت می‌کرد."

 

آنچه اوجالان انجام داده این است

باییک گفت که عبدالله اوجالان رهبر خلق کرد موفق به انجام این مهم شد. وی در این رابطه گفت:"آنانی که مدعی بودند که کردها دیگر نخواهند توانست روی پای خود بأیستند، جامعه‌ای آنچنانی را در مقابل خود دیدند که در هر شرایطی برای آزادی خود به مبارزه و مقاومت برخاسته است. این وضعیتی عادی نبود، جامعه آزاد کردها شکل گرفته بود. جامعه‌ای که برای آزادی خویش مقاومت را در پی گرفته و به فلسفه مرگ [نابودی] پایان داده است. از این فلسفه، فلسفه زندگی سربرآورد، از مرگ زندگی آفریده شد. ضامن زندگی آینده است. هم برای خویش و هم برای خلق‌‌های تحت ستم مبارزه‌ی اینچنینی را برگزید."

 

با افزایش یورش‌ها، مقاومت‌ها هم گسترش یافتند

[دشمنان] پس از درک این حقیقت به یورش‌های خود افزودند.  به گمان آنان می‌توان جلو این تحول را گرفت، اما با افزایش یورشها، خلق کرد هم مقاومت‌هایش را گسترش داد. یورش‌های آنان در هم شکست و خلق کرد با سرافرازی به پیروزی دست یافت. دستاوردی که هیچکدام از خلق نتوانسته‌اند کسب کنند توسط کردها در مدت زمانی کوتاه مسجل شدند و اکنون به خلق ویژه خاورمیانه مبدل شده‌اند. برای آنانی که در عرصه بین‌المللی راه مقاومت را در پیش گرفته و همچنین برای مبارزه در راه آزادی و دمکراسی، کردها به نیروی بزرگی مبدل شدند."

 

توطئه نقش بر آب شد

باییک توطئه استعمارگران را خودفریبی خواند که در با تلاش‌‌های اوجالان، پ.ک.ک و خلق کرد آنرا وارونه کرده و برای خویش دستاوردهای بزرگی را کسب کرده‌اند. باییک افزود:"توطئه‌گران حمله‌ای تازه را در پیش گرفتند،  سال ٢٠٠٣ خواستند تا توطئه را به درون سازمان  کشانده و اینگونه کنترل سازمان را بدست گیرند. پس از اینکه در این حمله هم شکست خوردند سپس به دامن زدن به تفرقه و انشعاب روی آوردند. هدف تضعیف [پ.ک.ک] و به تسلیمیت واداشتن بود. این هدف هم محقق نشد. جنبش آزادیخواهی کردستان امروز نه تنها در کردستان بلکه در خاورمیانه گسترش یافته و در عرصه‌ بین‌المللی به الگویی برای جنبش‌های سوسیالیستی، نیروهای آزادیخواه و دمکراتیک مبدل شده است. برای همگی آنان به سرچشمه روحیه و اراده بدل شده و آنها را هم به مقاومت سوق داده است."

 

شاهد پیشرفت کردها شدند و به یورش‌های تازه‌ای دست زدند

جمیل باییک رییس مشترک شورای مدیریتی ک.ج.ک افزود که عاملان توطئه با اذعان به پیشرفت‌های کردها، یورشهای تازه‌ای را علیه مبارزه جنبش آزادیخواهی در پیش گرفتند، باییک به اقدام آمریکا علیه سه تن از پیشاهنگان جنبش آزادیخواهی کردستان اشاره کرده و گفت:"سعی دارند تا مانع پیشرفت جنبش شوند، اما همچنان که در توطئه بین‌الدولی و اقدام سال ٢٠٠٣ نتیجه‌ای کسب نکردند، این بار هم دستاوردی نخواهند داشت. خلق کرد دیگر این مسئله را به خوبی فهمیده است. خلق کرد عاشق آزادی است. بجز زندگی آزاد گزینه‌ دیگری را نمی‌پسندد. برده‌داری را نمی‌پذیرد. آن روزها برای کردها به پایان رسیده است. لازم است همه این حقیقت را بدانند."

 

پ.ک.ک روح و اندیشه کردهاست

اکنون پ.ک.ک در میان جامعه کرد ریشه دوانده است. پ.ک.ک به روح، اندیشه و آینده کردها مبدل شده است. به همین دلیل هم خلق فریاد "پ.ک.ک ما هستیم" سر می‌دهد. این یعنی شما نمی‌توانید پ.ک.ک را از میان بردارید، نمی‌توانید آن را به تسلیمیت وادار کنید، نمی‌توانید آنرا تصفیه کنید. پ.ک.ک دیگر یک جنبش کوچک نیست، پ.ک.ک خلق است. خلق می‌گوید 'ما هستیم'. خلق از رهبری خویش، از حزب خویش، از ارزشها و هزینه‌هایی که برای آن صرف شده صیانت می‌کند، برای آن مبارزه می‌کند. از مبارزه دست نمی‌کشد و دست نخواهد کشید.

 

بزرگی پ.ک.ک و اوجالان

چه آنانی که خود را دوست کردها می‌دانند و چه نیروهایی که با پ.ک.ک دشمنی کرده و قصد توطئه دارند، با توسل [به بزرگی] پ.ک.ک و رهبر آپو به سیاست‌ورزی می‌پردازند. اگر اینچنین سیاست نکنند گرسنه خواهند ماند. چیزی هم از دست آنان برنمی‌آید. تمام سیاست‌های آنان با استفاده از مسئله پ.ک.ک و رهبر اپوست و اینگونه خود را سرپا نگه می‌دارند. از این منبع تغذیه می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که پ.ک.ک و رهبر آپو چقدر بزرگند؛ برای خلق‌های فقیر و تهیدست، برای هواداران آزادی و دمکراسی به مثابه نیرویی غیرقابل شکست است. اگر رهبر آپو و پ.ک.ک نمی‌بود، اگر روحیه آزادیخواهی کردها را نمی‌آفرید، اگر جامعه و انسانهایی که زندگی آزاد را برگزیده‌اند آشكار نکرده بود و آنانرا به میان خلق‌های دیگر نمی‌فرستاد، اگر بر آنان تأثیرگذار نبوده و به جنب و جوش نمی‌انداخت، در اینصورت بر ضد رهبر آپو و پ.ک.ک به چنین اقداماتی دست نمی‌زدند. هر انسان کرد، هر روشنفکر کرد، در تمام جهان هر انسان و نیرویی که برای آزادی و دمکراسی مبارزه می‌کند به این حقیقت واقف است."