جمیل باییک: ترکیه بدون حزب دمکرات کردستان نمی‌تواند به قندیل حمله کند

جمیل باییک ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کردستان در دومین بخش گفتگوی با روزنامه "ینی اوزگور پولتیکا" به عملیات برون مرزی ترکیه در جنوب کردستان پرداخته و از سکوت احزاب اقلیم در اینباره انتقاد کرده است.

جمیل باییک ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کردستان در دومین بخش گفتگوی با روزنامه "ینی اوزگور پولتیکا" به عملیات برون مرزی ترکیه در جنوب کردستان پرداخته و از سکوت احزاب اقلیم در اینباره انتقاد کرده است.

 

جمیل باییک با اشاره به قاعده سیاست در ترکیه می گوید در این کشور هر نیرویی که قادر به کنترل کردها نشود نمی تواند حاکمیت را در دست بگیرد یا آن را حفظ کند. حزب عدالت و توسعه که ابتدا به فریب کردها متوسل شد، وقتی که نتوانست مانع مبارزه آنها شود اکنون به جنگ و زورگویی متوسل شده است. می خواهند با از بین بردن کردها و نیروهای دمکراسی‌خواه، خود را مقتدر نشان دهند.

 

وی از جمله به تهدیدهای اردوغان در مورد اشغال شنگال و قندیل و عملیات نظامی علیه روژاوا اشاره کرده و می افزاید: با جار و جنجالی که بر سر اشغال این مناطق براه انداخته اند قصد دارند درجه دشمنی با پ.ک.ک و کردستیزی خود را به مخاطبانشان ثابت کنند. سرنوشت خود را به این جنگ گره زده اند و اگر به نتیجه نرسند باید کنار بروند. حزب حاکم ترکیه، شانسی که کردها و حامیان صلح به آن داده بودند را از دست داده است.

 

ریاست مشترک ك.ج.ك با این وجود تأکید می کند که نیروهای مسلح ترکیه توان و روحیه جنگ با گریلاهای کردستان ندارند و امیدشان به کارایی جنگ افزارهای پیشرفته نظامی است. با هواپیما و تحت پوشش بمباران هوایی، نظامیان خود را در ارتفاعات اقلیم کردستان پیاده کرده و پرچم‌شان را برافراشتەاند، اما واقعیت این است که قادر به کنترل این مناطق نیستند.

 

جمیل باییک با طرح این پرسش که نظامیان ترک چگونه به قندیل خواهند رفت، می گوید: برای ورود به قندیل باید ١٠٠ کیلومتر از درەها و مناطق کوهستانی عبور کنند. تردیدی نیست که بدون کمک حزب دمکرات کردستان از امکان ورود به قندیل یا شنگال و مخمور برخوردار نیستند. ترکیه اما قادر است طی هماهنگی و جلب نظر آمریکا و روسیه به این مناطق حملات هوایی انجام دهد و بمباران بارها صورت گرفته است.

 

وی با ابهام آمیز خواندن نقش حزب دمکرات کردستان در این وقایع، یادآوری می کند که در میانه گفتگوهای میان پ.ک.ک و این حزب برای رفع اختلافات معلوم نیست که ترکیه چگونه برخی نواحی منطقه برادوست اقلیم کردستان را اشغال کرده است.

 

باییک مستقر کردن نظامیان ترکیه در خاک اقلیم کردستان را یک اشتباه مهلک دانست و گفت اینکه نیروهای اشغالگر با حضور در روستاهای تحت امر حزب دمکرات مواد غذایی پخش کنند و بگویند برای حفاظت از آنها آمده اند مضحک است. گویا همین نیروها مسئول ویرانی و به آتش کشیدن شهرهای باکور و کشتارهای صورت گرفته در روژاوا نیستند. نباید فرصت داد جنوب کردستان را ویران کنند.

 

وی با دعوت از دولت اقلیم کردستان و مردم آن برای موضعگیری درباره تهدیدهای ترکیه اعلام کرد در صورت آغاز عملیات زمینی علیه قندیل، مقاومت بزرگی صورت خواهد گرفت و گریلاها توجهی به برخورداری ارتش ترکیه از تجهیزات پیشرفته جنگی نخواهند کرد.

 

باییک با انتقاد از سکوت دولت اقلیم درباره اشغالگری ترکیه تأکید کرد اگر بخواهند به اشتباه خود ادامه دهند و شریک جرم شوند، خود بازنده میدان خواهند بود.

 

ریاست مشترک ك.ج.ك همچنین در واکنش به اظهارات صفین دزەای سخنگوی دولت اقلیم که هجوم ترکیه را تحت نام عملیات علیه پ.ک.ک مشروعیت بخشیده بود، گفت او باید پاسخ دهد که آیا برنامه اشغال کرکوک و مخالفت ترکیه با رفراندوم اقلیم نیز تقصیر پ.ک.ک بود؟