حمله به عفرین؛ رجزخوانی یا دیوانگی ترکیه [یادداشت]

ارتش ترکیه و گروههای افراطی وابسته به آن عفرین را هدف حملات راکتی شدید قرار دادەاند. این حملات شب گذشته هم ادامه پیدا کرد.

ارتش ترکیه و گروههای افراطی وابسته به آن عفرین را هدف حملات راکتی شدید قرار دادەاند. این حملات شب گذشته هم ادامه پیدا کرد. اردوغان رئیس جمهوری ترکیه همزمان با این حملات، در حال رجزخوانی است. یگان‌های مدافع خلق و نیروهای سیاسی روژاوا هشدار دادەاند عفرین لقمه ای نیست که از گلوی ترکیه پایین برود.

 

همزمان با تداوم حملات ارتش ترکیه و شاخەهای القاعده به مناطق مرزی عفرین، اردوغان گفته است که اگر نیروهای حاضر در عفرین تسلیم نشوند آنجا را بر سرشان خراب می‌کند. البته این تهدیدها می‌تواند راه فراری برای حزب حاکم باشد که بخاطر افشای پروندەهای فساد مالی و بن‌بست‌ سیاسی، تحت فشار داخلی قرار دارد.

 

ترکیه مدعی تصرف عفرین و همچنین منبج، با انجام عملیات نظامی در شمال سوریه شده و از قدرت‌های منطقەای و بین‌المللی درخواست کمک کرده است. خلوصی آکار فرمانده ارتش ترکیه برای رایزنی در این خصوص در بروکسل بسر می‌برد.

 

عفرین واقع در مرز ترکیه و شصت کیلومتری حلب، یکی از سه منطقه فدرال در فدراسیون دمکراتیك شمال سوریه است که در محاصره کامل قرار دارد.

 

فرمانده یگان‌های مدافع خلق گفته است نیروهای ی.پ.گ و ی.پ.ژ که در شش سال گذشته شکست سنگینی به النصره، داعش و دیگر گروههای تحت حمایت ترکیه وارد کردند، اینبار در نبرد فینال، کار اردوغان را یکسره خواهند کرد.

 

نیروهای روژاوا هرچند راهکارهای خشونت‌آمیز را رد می‌کنند اما بر حق دفاع مشروع تأکید دارند و می‌گویند نه تنها عفرین به گورستان نیروهای اشغالگر بدل خواهد شد، بلکه مرزها در دو منطقه کوبانی و جزیر هم برچیده می‌شوند و سراسر نوار مرزی به وسعت صدها کیلومتر، جبهه جنگ با ترکیه خواهد بود.

 

سرپیل کمالبای ریاست مشترک حزب دمکراتیك خلق‌ها در مورد تبعات آغاز این جنگ هشدار داده و در واکنش به رجزخوانی اردوغان گفته بهتر است او بجای آنکه سعی کند به اف -١۶ بدل شود کمی هم انسان باشد.

 

شواهد نشان می‌دهد که ترکیه از توان حمله نظامی گسترده به عفرین برخوردار نیست، اما تهدیهای اردوغان را باید پاسخ داد چرا که یکی از اهداف او از تکرار تهدیدها، سنجش واکنش‌‌های بین‌المللی نسبت به آن است و سکوت می‌تواند او را به دیوانگی ترغیب کند.

 

ترکیه شهامت حمله به روژاوا را ندارد. هرچند ممکن است از تسلیم پذیری احزاب حاکم در اقلیم کردستان که از شنگال و کرکوک و ساکنین مناطق مورد منازعه دفاع نکردند روحیه گرفته باشد. اما سخت در اشتباه است. عفرین کرکوک نیست همانطور که کوبانی شنگال نبود.