دهمین سالروز وفات هنرمند دردآشنای کردستان قاله‌ مَره

قادر عبدالله زاده متخلص به قاله مره یکی از هنرمندان خلق کُرد است که در موسیقی مقامی کردستان همچون ستاره‌ای می‌درخشد. قاله‌مر‌ه پس از ٨٤ سال زندگی هنرمندانه در ٣١ اردیبهشت ١٣٨٨- ٢١ ماه مه ٢٠٠٩ درگذشت

  قادر عبدالله‌زاد‌ه‌ هنرمند نامی روژهلات کردستان در ١ دی ١٣٠٤ در روستای کولیجه‌ حومه‌ بوکان در استان اورمیه‌ متولد شد. قاله‌مر‌ه‌ در خانواد‌ه‌ای كشاورز و زحمت‌کش چشم به‌ جهان گشود، به‌ گفته‌ خود ایشان در میان خانواد‌ه‌ نواختن ساز شمشال مرسوم بود، اما هیچ کس به‌ ایشان آموزش نداد و خود نواختن ساز شمشال را فراگرفت.

  قاله‌مر‌ه‌ چند سال قبلا از وفات در گفتگویی اعلام کرد‌ه‌ بود:"فقط زمانی که عاشق بودم و حال‌وهوای جوانی در سر داشتم، در خلوت، حرف‌های عاشقانه‌ای را که در دل داشتم با شمشالم بیان می‌کردم و فقط برای خودم شمشال می‌زدم؛ وگرنه همیشه برای مردم شمشال نواخته‌ام." این هنرمند افزود‌ه‌ است:"تمام زندگیم را در ناراحتی و گرسنگی و سیه‌چارگی گذراندم."

  این هنرمند در سال ١٩٩٣ جایز‌ه‌ آلمان بهترین و اصولی‌ترین نوع نی‌نوازی را کسب کرد اما به‌ دلیل فقر مالی نتوانست آنرا دریافت کند، سال ٢٠٠٢ در شهر سلیمانیه‌ برند‌ه‌ فستیوال پیرمِرد شد و در سال ٢٠٠٣ هم از سوی همشهریانش مورد تقدیر قرار گرفت.

  قاله‌مر‌ه‌ هیچگا‌ه‌ خلق خود را در مصایب و مشکلات تنها نگذاشت و در تمام مراسمهای یادبود انفال، هلبجه‌، سردشت و ... مشارکت کرد. سرانجام در ٣١ اردیبهشت ١٣٨٨ در روستای زادگاهش درگذشت و پیکر وی بنا به‌ وصیت خود در کنار هنرمند نامی "حسن زیرک" در تپه‌ ناله‌شکینه‌ اطراف بوکان بخاک سپرد‌ه‌ شد.

  هنر کردی مدیون هنرمندان بسیاری است و یکی از هنرمندانی که‌ برای همیشه‌ در تاریخ هنر کردستان خواهد درخشید بدون شک عبدالله‌ قادرزاد‌ه‌ (قاله‌مر‌ه‌) است.