رژیم ایران بعد از ده سال حبس، زندانی سیاسی اهل کوبانی را به رژیم سوریه تحویل داد

بنابر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان سرانجام پس از ده سال حبس در زندان‌های مختلف جمهوری اسلامی رمضان احمد کمال، زندانی سیاسی کُرد اهل کوبانی به دولت سوریه تحویل داده شده است.

بنابر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان سرانجام پس از ده سال حبس در زندان‌های مختلف جمهوری اسلامی رمضان احمد کمال، زندانی سیاسی کُرد اهل کوبانی به دولت سوریه تحویل داده شده است.

 

به گفته شبکه حقوق بشر کردستان روز ۲۸ اردیبهشت/ ١٨ مه هم زمان با تاریخ آزادی این زندانی سیاسی کُرد، وی به یکی از مراکز امنیتی سپاه در اطراف فرودگاه خمینی تهران منتقل شده و بعد از چند روز نگهداری، روز چهارشنبه ۲ خردادماه طی پروازی از تهران به دمشق، به دولت سوریه تحویل داده شده است.

 

رمضان احمد کمال، شهروند اهل کوبانی- روژاوا است که در بهار سال ۸۷ در یکی از روستاهای اطراف شهر ماکو در حالی که به شدت زخمی شده بود، توسط نیروهای سپاه دستگیر می شود. نامبرده علیرغم نیاز فوری به مداوا، اما جهت بازجویی به بازداشتگاه امنیتی سپاه منتقل و به اتهام عضویت در حزب کارگران کُردستان مورد بازجویی قرار می گیرد. در طول مدت بازجویی وی از هرگونه دسترسی به پزشک محروم بوده است.

 

بعد از چند ماه رمضان احمد کمال از سوی دادگاه انقلاب شهرستان خوی به اتهام عضویت در پ.ك.ك به اعدام محکوم شد. در پی اعتراض به حکم صادره، مجازات اعدام وی نقض و نامبرده به ده سال حبس و تبعید به زندان قزوین محکوم شد.

 

این زندانی سیاسی به دلیل اعتراض به بی‌توجهی مسئولین زندان به درخواست رسیدگی پزشکی‌اش از زمان بازداشت از سال ۸۷ تا آزادی شش بار، چهل روز در آذرماه سال ۸۸، دو هفته در تیرماه سال ۹۱ ، ده روز در اسفندماه سال ۹۳، یک هفته در شهریورماه سال ۹۴، سه روز در اسفندماه سال ۹۴ و به مدت یک هفته در اردیبهشت ماه سال ۹۶ اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

 

طی این سال ها، نامبرده دوران حبس خود را در زندان های مختلف ایران از جمله زندان ماکو، قزوین، اوین و رجایی‌شهر سپری کرده است.

 

شایان ذکر است پیشتر نیز در آذرماه سال ۹۵، یک همشهری دیگر این زندانی سیاسی به نام "مصطفی علی احمد" بعد از تحمل ۱۱ سال و ۶ ماه حبس در زندان مرکزی اورمیه به دولت سوریه تحویل داده شده است.