زهرا محمدی به اتهام تدریس زبان کوردی به ۱۰ سال حبس محکوم شد

قاضی سعیدی، گماشته رژیم ایران بر شعبه اول دادگاه انقلاب سنه، تدریس زبان کوردی از سوی زهرا محمدی را مصداق «تشکیل دسته و جمعیت با هدف برهم زدن امنیت ملی» رژیم عنوان کرده است.

زهرا محمدی،  فعال مدنی و از اعضای انجمن فرهنگی ـ اجتماعی «نوژین» از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب رژیم ایران در شهر سنه به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد. بر اساس حکم صادره این مدرس زبان کوردی به اتهام «تشکیل دسته و جمعیت به هدف بر هم زدن امنیت ملی» به اشد مجازات یعنی ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

جلسه دادگاهی وی در تاریخ ۲۷ بهمن سال گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب شهر سنه به ریاست قاضی سعیدی برگزار و صدور حکم ۱۰ سال حبس امروز به وکیل او ابلاغ شده است.

زهرا محمدی مدیر مؤسسه فرهنگی نوژین بوده و فعالیت‌های او شامل تدریس زبان و ادبیات کوردی و سایر فعالیت‌های مربوط به جامعه مدنی است. او در ۲ خرداد ۱۳۹۸ توسط نیروهای امنیتی در سنه بازداشت و در تاریخ ۱۱ آ‌ذر سال گذشته با سپردن وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

سازمان عفو بین‌الملل در تاریخ ۲۲ آبان‌ ۱۳۹۸ با انتشار یک فراخوان اقدام فوری با «خودسرانه» خواندن بازداشت زهرا محمدی، خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شده بود.

در این فراخوان آمده بود که بازجویان امنیتی این فعال مدنی را تهدید کرده‌اند که در صورت عدم همکاری، اعضای خانواده‌اش را بازداشت خواهند کرد. لازم به ذکر است که وی با وجود داشتن مشکلات گوارشی در زمان بازداشت از دسترسی به داروهایش محروم بوده است.

انجمن نوژین با مجوز رسمی از وزارت کشور طی چند سال گذشته اقدام به برگزاری کلاس‌هاى آموزش زبان کوردى در شهرهای مختلف کوردستان كرده است. این نهاد مدنی همچنین طی ماه‌های گذشته در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان لرستان نیز فعال بوده است.