سفیر سوییس در آنکارا جویای وضعیت سلامت عبدالله اوجالان شد

شورای فدرال سوییس اعلام کرد که سفیر آن کشور در دیداری با مقامات ترکیه درباره‌ی سلامت جسمانی اوجالان، گفتگو کرده است

شورای فدرال سوییس اعلام کرد که سفیر آن کشور در دیداری با مقامات ترکیه درباره‌ی سلامت جسمانی عبدالله اوجالان، گفتگو کرده است

 

"دنیز دلاراوسیل" نماینده‌ی مجلس ملی سوییس از حزب کرگری، چند روز قبل از وضعیت سلامت جسمانی عبدالله اوجلان  رهبر خلق کرد، ابراز نگرانی کرده و با تقدیم پرسشنامه‌ای خواسته بود تا سازمان صلیب سرخ بین‌المللی با ایشان دیدار نماید. شورای فدرال سوییس نیز به این پرسشنامه پاسخ داد.

 

شورای فدرال با بیان اینکه مناسبات دولت سوییس با ترکیه همیشه ادامه داشته است، گفت: "ما بعنوان یکی از اعضای اتحدیه‌ی اروپا، سازمان امنیت اروپا و شورای حقوق بشر اروپا، وضعیت حقوق بشر را در ترکیه دنبال می‌کنیم و از اقدامات این سازمان‌ها نیز کاملا حمایت می‌نماییم''.

 

 شورای فدرال سوییس این چنین ادامه داد: "در این اواخر سفیر ما در ترکیه در فرصتی مناسب در مورد وضعیت تندرستی آقای عبدالله اوجالان با مقامات مربوطه‌ی ترکیه گفتگو کرده است''.

 

شورای فدرال در ادامه‌ی پاسخ خود می‌افزاید: ''سازمان صلیب سرخ بین‌المللی با رضایت دولت‌ها قادر به سرکشی زندان‌هاست. دیدار از زندان‌ها فعلا در ترکیه مقدور نیست. به‌همین سبب، سوییس در این موضوع نمی‌تواند در کارهای این سازمان دخالت کند''.

 

شورای فدرال سوییس با اشاره به وظایف سازمان منع شکنجه‌ی اروپا سی پی تی، اذعان داشت که وظیفه‌ی سازمان مزکور است که به دیداربا عبدالله اوجالان برود. این سازمان از این حق برخوردار است که به‌شیوه‌ای بدون مرز خود را به همه‌ی زندان‌های ترکیه برساند. شورای فدرال با یادآوری ملاقات‌های پیشین سی پی تی از زندان امرالی، چنین ادامه داد: ''سی پی تی آخرین بار در ٨ و ٩ مهر ١٣٩٥ با اوجالان دیدار کرده است. یکی از اهداف این ملاقات آن بود که به مسئولین ترکیه اعلام کند که دیدار با وکلا و خانوده از حقوق اساسی عبدالله اوجالان است. سی پی تی بعد از این ملاقات، همه‌ی مشاهدات خویش و نقض حقوق بشر را در مورد اوجالان طی گزارشی جامع ارائه و یافته‌ها و پیشنهادات خود را به دولت موظف تقدیم خواهد کرد. سپس اگر دولت مرتبط ( ترکیه) اجازه دهد، این سازمان گزارش خود را منتشر می‌نماید. لیکن گزارش دیدار اخیر این سازمان از امرالی، هنوز منتشر نشده است''.