"شارل آزناوور" چشم از جهان فروبست

​​​​​​​ترانه‌سرا، آهنگ ساز و خواننده بزرگ فرانسوی "شارل آزناوور" امروز در سن ۹٤ سالگی چشم بر جهان فروبست

ترانه‌سرا، آهنگ ساز و خواننده بزرگ فرانسوی "شارل آزناوور" امروز در سن ۹٤ سالگی چشم بر جهان فروبست

 

"شارل آزناوور" ترانه‌سرا، آهنگ ساز و خواننده بزرگ فرانسوی، امروز دوشنبه اول اکتبر در سن ۹٤ سالگی چشم بر جهان فروبست.

 

آزناوور در ٢٢ مه ۱٩٢٤ در پاریس به دنیا آمد. وی از خانواده‌های ارمنی مهاجری بود که به اروپا پناه برده بودند.

 

تولد آزناوور در فرانسه تصادفی بود. آزناوور هنگامی که والدین‌اش در انتظار ویزای ورود به آمریکا بودند در پاریس به دنیا آمد. پدر و مادر آزناوور عاقبت در فرانسه ماندگار شدند و رستوران محقری در پاریس دایر کردند که عمدتاً به پاتوق هنرمندان به ویژه هنرمندان تبعیدی روسیه و ارمنستان تبدیل شد.

آزناوور فعالیت‌های هنری خود را به عنوان خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز از سال ۱۹۴۶ آغاز کرد.

این هنرمند جهانی در طول زندگی هنری خود بیش از هزارو چهارصد ترانه به زبان‌های مختلف جهان از جمله فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، ارمنی، آلمانی، روسی و غیره خواند و یکی از مردمی‌ترین و در عین حال جهانی‌ترین خوانندگان فرانسه ماند.

 

شبکۀ آمریکایی "سی ان ان" از "آزناوور" به عنوان "خدای موسیقی پاپ فرانسه" و "مهمترین خوانندۀ وارییتۀ قرن بیستم" یاد کرده که محبوبیتی بیش از خوانندگان بزرگی همچون "باب دیلان"، "فرانک سیناترا" و حتی "الویس پریسلی داشته است.

 

"شارل آزناوور" در سال ٢۰۰۸ ملیت ارمنستان را دریافت کرد و نمایندگی ارمنستان را در شماری از نهادهای دیپلماتیک بین المللی برعهده گرفت. وی سپس به عنوان سفیر ارمنستان در سوئیس و همچنین نمایندۀ دائم ارمنستان در سازمان ملل انتخاب شد و سازمان یونسکو او را به عنوان نمایندۀ دائم خود در ارمنستان برگزید.